actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2012, 19:28
V*ncent.Grieten V*ncent.Grieten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 25
Stefaan De Clerck: 'Ik ben bedrogen en verontwaardigd'

KORTRIJK - 'De anti-campagne heeft geleid tot een anti-coalitie.' Zo reageert Stefaan De Clerck (CD&V) op de alternatieve coalitie die grote uitdager Vincent Van Quickenborne (Open VLD) deze ochtend op de been heeft gebracht. De grootste partij CD&V valt daardoor uit de boot. De Clerck gaf in de namiddag een emotionele persconferentie.
'Het weer is niet goed in Kortrijk.'. Dat waren de eerste woorden van de uittredende burgemeester De Clerck toen hij op applaus werd onthaald. '16.666 kiezers hebben gesproken maar ze hebben niet naar hen geluisterd.'

'Ik heb gemengde gevoelens', zei De Clerck. 'Ik wist dat politiek vaak rauw en ruw is. Het is onvoorstelbaar dat N-VA en SP.A blind zijn meegegaan in dit verhaal terwijl er geen grondstroom van ontevredenheid was. 66 procent van de inwoners was tevreden en met een derde van de stemmen zouden we normaal opnieuw de kern van een bestuursgroep moeten worden. Ja, er zijn gesprekken vooraf geweest maar die waren geen aanzet voor onderhandelingen achteraf. Ik ben bedrogen en verontwaardigd.'

Veerkracht

Maar De Clerck wilde meteen een specifiek woord naar voren schuiven. 'Veerkracht. Dit geeft een nieuw soort energie die we halen uit de verontwaardiging. Het spel is veranderd. We gaan samen blijven werken voor alle inwoners van Kortrijk met een langetermijnvisie. We gaan ons niet laten leiden door rancune', besloot De Clerck, die zijn partijgenoten en familie in tranen dwong.

Eeder op de dag uitte zijn zoon Felix zijn ongenoegen op Twitter: ‘Zum Qotsen.’ Ook CD&V Kortrijk reageerde boos op de alternatieve coalitie van Van Quickenborne. De coalitievorming is ondemocratisch verlopen, aldus de lokale afdeling.

CD&V haalde zondag 33 procent van de stemmen, terwijl Open VLD van uitdager Vincent Van Quickenborne 21,3 procent haalde. De Clerck haalde 7.323 voorkeurstemmen, terwijl Van Quickenborne iets lager op 7.132 stemmen afklokte.

De coalitievorming kreeg maandag echter een onverwachte wending. Open VLD, SP.A en N-VA verwijzen CD&V naar de oppositiebanken en Van Quickenborne bemachtigt de burgemeestersjerp.

In een reactie merkt CD&V op dat haar lijsttrekker ‘in het persoonlijk duel dat over het burgemeesterschap werd uitgelokt’ als sterkste uit de bus kwam.

Volgens de logica van de verkiezingsuitslag zou CD&V de leiding van een coalitie op zich moeten nemen. Maar tegen de anticoalitie die Open VLD, SP.A en N-VA hebben gesmeed, staat ook de grootste politieke familie machteloos, luidt het.

BRON: De Standaard 15/10
MENING
In Kortrijk heeft de CD&V onlangs de gemeenteraadsverkiezingen van 14/10 gewonnen. De partij van Stefaan De Clerck zou dan de burgemeester voor deze stad leveren, iedereen ging ervan uit dat dit opnieuw De Clerck ging worden. Dit was echter niet het geval tot verbazing van velen. Door de zogenaamde 'anti-coalitie' wordt de CD&V helemaal weggecijferd.
Wat volgens mij niet juist is, is dat ondanks de meerderheid voor een bepaalde partij stemde, ze toch niet de burgemeester uit deze partij krijgen. Met gemeenteraadsverkiezingen is het toch zo dat je stemt op de persoon die je de touwtjes in handen wilt geven? Ik kan er heel goed inkomen dat dit voorval kan leiden tot frustratie van vele inwoners van Kortrijk en mensen die begaan zijn met de politiek.
Als deze soort van acties mogelijk blijven, is het dan nog wel de moeite om te gaan stemmen?

Laatst aangepast door V*ncent.Grieten : 15th October 2012 om 19:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2012, 19:56
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
En wij leven in een democratie? Je mag mij anders toch eens vertellen wat hier democratisch aan is! Toen ik dit artikel las sloeg de verbazing mij om de oren. We moeten met zijn allen gaan kiezen omdat onze stem gehoord moet worden. Wanneer dan de meerderheid kiest voor 1 bepaalde partij zou je toch verwachten dat de burgemeester uit deze partij komt en dat deze partij het grotendeels voor het zeggen gaat hebben. Hoe kan het mogelijk zijn dat andere partijen een coalitie vormen en daarmee de grootste partij buiten schot zetten? Wat met onze stem dan?
Waar ik woon, in Turnhout, gebeurde een gelijkaardig iets.
N-VA is ook bij ons de grote winnaar. De meeste voorkeursstemmen gingen echter naar de lijsttrekker van de 2de partij, 'Turnhout iedereen mee'.
Het ziet er nu naar uit dat N-VA een coalitie gaat vormen met sp.a en groen. Met als gevolg dat T.I.M op de achterbank wordt geschoven en de persoon met de meeste stemmen niet burgemeester wordt. Dit terwijl hij 700 stemmen meer haalde dan zijn collega bij N-VA.
Een schande als dit zou gebeuren, de kiezer wilde duidelijk T.I.M er ook bij hebben. Hen nu in de oppositie steken zou een schande zijn! Het "kiezen" van coalities zou men moeten afschaffen en de grootste partijen automatisch een coalitie laten vormen. Gedaan met de "vriendjespolitiek" dan! Het zou het besturen van een stad, dorp of gemeente moeilijker maken maar het zou ook een einde zijn aan de dictatuur die er nu heerst! Waarom stemmen we eigenlijk nog?
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2012, 08:20
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Stefaan De Clerck: 'Ik ben bedrogen en verontwaardigd'

Toen ik dit de eerste keer op de radio hoorde, dacht ik “Dit kan toch niet waar zijn!”. Net zoals de personen hierboven vraag ik mij dan af waarom we eigenlijk nog gaan stemmen. Sommige politiekers (of partijen) doen blijkbaar toch wat ze zelf willen, zonder rekening te houden met de stem van de gemeenschap.
Persoonlijk vind ik dat de partij met de meeste stemmen automatisch in de coalitie zou moeten zitten. Het probleem hierbij is wel, wie wordt dan burgemeester? Wanneer de persoon met de meeste voorkeursstemmen in de partij met de meeste stemmen zit, meen ik dat de beslissing snel gemaakt is, maar wat moeten we doen wanneer de persoon met de meeste stemmen uit een andere partij komt? Dit is bijvoorbeeld het geval in Turnhout, zoals Sabrina aangeeft. Krijgt dan de partij met de meeste stemmen of de partij met de persoon met de meeste voorkeurstemmen het recht om in de coalitie te zitten? De ideale oplossing zou natuurlijk zijn dat beide in de coalitie zitten, maar dit is voor sommige situaties nu eenmaal geen optie.
In Kortrijk vind ik het schandalig dat zowel de partij met de meeste stemmen (CD&V) als de persoon met de meeste voorkeurstemmen (Stefaan De Clerk) niet in de coalitie zitten.
Wel vind ik het sterk van De Clerk dat hij zich niet wil laten leiden door wraak en dat hij uit deze situatie nieuwe energie haalt om zich in te zetten voor de burgers van Kortrijk. Als je op die manier aan de kant geschoven wordt, meen ik dat het moeilijk is om je niet te laten leiden door wat er gebeurd is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.