actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2008, 01:01
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Gevaar op de baan

Ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen, maar toch wou ik het wel eens kwijt.

Ik rij elke dag via de E313 naar school. Ik kom van Ham, dus dit is wel een stukje (ongeveer 35km). Toch merk ik dat er veel veranderd is van vorig jaar t.o.v. nu. Vorig jaar kon ik nog vrij op mijn gemak op de autostrade rijden en al vertrok ik om kwart vr 8, was ik nog tijdig in school. Nu? Nu vertrek ik om half 8, en moet ik HOPEN dat ik tijdig in school ben. Dat is nu allemaal geen probleem. Maar wat me wel ergert is dat er tegenwoordig TEveel vrachtverkeer is. Bovendien valt het me op dat deze chauffeurs echt niet zo oplettend zijn. Begrijpelijk als je misschien al 7uur in die vrachtwagen zit, maar toch.. Levensgevaarlijk! Daarnaast besef ik dat deze chauffeurs zich best wel veilig zullen voelen. Als zij mijn C2'ke platwalsen, voelen ze dat amper! Buiten hun veilig gevoel, erger ik mij ook aan hun vriendelijkheid/attitude. Ten eerste voelen zij zich soms te veel heer en meester en zullen nooit zelf aan de kant gaan. Ten tweede letten zij echt niet op de weg. Ten derde rijden ze ultrasnel naargelang ze mogen.

Het is zo erg geworden dat ik echt schrik begin te krijgen om een vrachtwagen voorbij te steken. Hoe vaak dat deze vrachtwagens van links naar rechts slingeren. Als je geconcentreerd achter stuurt zit, kan dat toch niet..? Ik vind hen echt een gevaar op de weg..
Is het normaal dat ik op twee weken tijd drie keer bijna een accident heb gehad omdat een vrachtwagen plots gewoon naar links afwijkt (van zijn rechtervak naar het linkervak.. een bruuske beweging)? Is het normaal dat ik op 2weken tijd al 4keer in de file heb gestaan, omdat een vrachtwagen een ongeluk heeft veroorzaakt?


Ik weet dat dit 'artikel' niet echt past in de forums, maar ik vind het toch echt een actueel probleem. Tegenwoordig voel ik me echt nimmer veilig op de weg. Het is niet dat ik al lang mijn rijbewijs heb, maar ik merk echt wel dat het veel drukker en gevaarlijker op de baan is geworden.

Enige reacties zijn welkom, maar moet niet .
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2008, 01:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Behoud van lijf en leden

Hey Karolien,

100% terecht dat je dit artikel post... zelf ben ik inmiddels groot voorstander geworden van het mijden van die rotautostrade, aangezien je idd zowat je leven op het spel zet op die weg (1), en je hoegenaamd geen zekerheid hebt omtrent het tijdig arriveren op je werk/school (2)...

Suggestie: stop met je leven elke dag op het spel te zetten, en neem binnenwegen (zoals ik). Ok ja, het duurt wat langer, maar middels wat uittesten kan je wellicht toch een relatief rustige route becijferen waar je tenminste zeker bent van behoud van lijf en leden!

En schud ondertussen af en toe ook eens aan de structurele boom... Die vind je onder meer op onderstaande link:

http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=22706
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2008, 08:58
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Verlies

Ik geef je volledig gelijk!
Enkele jaren geleden is er iemand van onze (achter)familie
gewoon doodgereden door een vrachtwagen..
En dit terwijl hij gewoon stil stond in de file!
Sindsdien heb ik al schrik als we er nog maar gewoon
naast rijden met de auto.
Het is gewoon niet meer verantwoord vind ik.
Maar het is niet meer enkel op de autostraden hoor!
Mijn gemeente, Nijlen, was vroeger enorm rustig..
Het was een echt dorp. Maar sinds enkele jaren
terug kan je eerder spreken van 'Nijlen-City' .
Vrachtwagens vliegen op de 'grote' banen, je vindt ze
zelfs terug in de zijstraatjes!
Ik vind dat er aan dit grote probleem iets moet gedaan worden..
Misschien de tijd die ze nu besteden aan of je al dan niet 10km/h te hard reed, besteden aan dit probleem?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2008, 12:03
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door Barst

Suggestie: stop met je leven elke dag op het spel te zetten, en neem binnenwegen (zoals ik). Ok ja, het duurt wat langer, maar middels wat uittesten kan je wellicht toch een relatief rustige route becijferen waar je tenminste zeker bent van behoud van lijf en leden!



Ik geef je echt wel volledig gelijk. Mjin volgende tegenargumenten zijn dan ook eigenlijk niets waard, denkende aan je leven.

Maar moesten de binnenwegen ook niet meer zo druk zijn (ook door vrachtwagens), de autostrade geen 10meter van mijn deur zijn, en mocht de prijzen van de diesel (benzine enz..) niet zo hoog zijn...
zou ik echt niet twijfelen..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th December 2008, 14:59
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Ik begrijp jullie frustratie ten aanzien van vrachtwagenchauffeurs, maar je moet ook in acht nemen deze mensen ook maar hun brood willen verdienen. Veelal is het zo dat zij urenlang in de vrachtwagen zitten, opdat de baas tijdig zou kunnen leveren.
Deze race tegen de klok kan er ook toe leiden dat de situatie op de weg alsmaar gevaarlijker wordt en dat vrachtwagens elkaar inderdaad beginnen inhalen, ook als het niet mag.


toch vind ik onderstaande uitspraken van weinig respect getuigen ten aanzien van deze chauffeurs.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th December 2008, 15:28
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik heb ook last van dat vele verkeer op de Belgische wegen. Ik rij nu wel niet langs de autostrade, maar over mijn route passeren ook heel wat auto’s. Ik sta elke dag in de file. Die file is soms nog erger aangezien chauffeurs die niet op de autostrade in de file willen staan, spontaan mijn route verkiezen. Dit heeft tot gevolg dat sommige dagen het hele verkeer op mijn route werkelijk strop zit. Zonder file rijd ik over het hele traject 20-25 minuten. Terwijl ik nu al 50 minuten vroeger vertrek om op tijd op school aan te komen. Ik rij elke dag over een brug over de autostrade en dan merk ik dat er werkelijk veel vrachtverkeer aanwezig is op onze wegen. Ik heb ook al vele moeilijkheden gehad met die vrachtwagens. Het is moeilijk om hen voorbij te steken en je moet rekening houden met het mogelijke uitzwenken. Het meest onaangename dat ik al heb meegemaakt, is dat er plots een vrachtwagen stopt in een bocht op een baan waar je 70 km per uur mag rijden. Ik wilde de vrachtwagen voorbijsteken, maar ik zag het verkeer van de andere kant niet aankomen. Ondertussen stond er al een hele rij auto’s achter mij. Ik reed dus stilletjes naast de vrachtwagen en dan is het toch wel verschieten wanneer er plots een jeep tegen 70 per uur op je afkomt. Uiteindelijk ben ik er wel voorbij geraakt. Dat is mijn slechte herinnering als chauffeur.

Ik moet Dieter gelijk geven. Vrachtwagenchauffeurs hebben het inderdaad niet gemakkelijk in het verkeer. Met hun grote logge voertuigen kunnen ze het andere verkeer serieus wat last bezorgen, o.a. bij de files en het voorbijsteken. Toch vind ik net als Dieter dat je hen niet te streng mag aanpakken, want zij proberen ook geld te verdienen als iedereen. Zij kunnen er ook niets aan doen dat een vrachtwagen nou net groot en zwaar moet zijn. En dan nog de zogenaamde “dode hoek”, een onheilspellend woord voor de vrachtwagenchauffeurs. Ik kan me inbeelden dat elke vrachtwagenchauffeur met schrik achter het stuur zit bij het nemen van bochten. Gelukkig proberen ze nu met camera’s te voorkomen dat voetgangers en fietsers niet gezien worden door de vrachtwagenchauffeur.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th December 2008, 19:09
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door DieterVerheyen
toch vind ik onderstaande uitspraken van weinig respect getuigen ten aanzien van deze chauffeurs.


Respect? Deze mensen doen inderdaad hun job, maar daarom mogen ze wel eens opletten hoe ze rijden hé. Tenslotte zetten ze ook wel mensenlevens op het spel door in hun cabine de P-magazine te willen lezen.
Ik besef ook wel dat zij een zware job hebben, en dat dit heel vermoeiend is voor hen. Maar daarom mogen ze nog steeds opletten. Ik rij elke dag over de E313 en ik merk echt wel dat weinig chauffeurs nog maar EVEN RECHTrijden, dus ..

Misschien is mijn frustratie ondertussen te groot erover geworden, maar dat zegt genoeg hoe VEILIG ik het allemaal tegenwoordig nog vind hé!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 11th December 2008, 19:17
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Ik denk ook dat het probleem niet alleen bij de vrachtwagenchauffeurs ligt. Bestuurders van auto's houden ook vaak geen rekening met vrachtwagens. Bijvoorbeeld nog snel een vrachtwagen willen voorbijsteken net voordat je de afrit moet nemen. Een vrachtwagen kan echter niet zo snel stoppen, waardoor er ook soms ongelukken veroorzaakt worden. Misschien herinneren jullie je die monsterfile nog wel die Nathalia op die manier veroorzaakte.

Verkeerslichten zouden ook veiliger gemaakt moeten worden. Als het oranje wordt kunnen de vrachtwagens bijna niet meer tijdig stoppen als dit is in een zone gebeurt waar je 90 mag rijden. Daarom zou het goed zijn dat het oranje licht eerst een aantal keer flikkert alvorens echt op oranje te springen. Zo kunnen vrachtwagenchauffeurs beter inschatten of ze moeten stoppen of niet.

Natuurlijk begrijp ik de frustraties van degene die elke dag over de snelweg rijden, maar ik denk dat je ook begrip moet hebben voor de chauffeurs. Daarenboven zijn er al snelheidsbeperkingen voor vrachtwagens tot 90 km/u. Vrachtwagens kunnen normaal niet sneller, maar natuurlijk kan er hiermee geknoeit worden.

Er zullen altijd (vrachtwagen)chauffeurs zijn die de straten onveilig maken, maar ik denk dat we toch zelf veel in de hand hebben als het gaat over de veiligheid op de baan. Zo vind ik dat je meer afstand zou moeten bewaren op de snelweg, maar als je dit doet is er toch altijd iemand die invoegt en het is dus moeilijk om altijd afstand te houden.

Hopelijk vinden verkeersdeskundigen oplossingen voor deze problemen, maar ik vrees dat dit nog niet voor direct zal zijn. Tot dan, wees voorzichtig!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 11th December 2008, 20:37
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Citaat:
Orgineel gepost door Karolien Theys
Respect? Deze mensen doen inderdaad hun job, maar daarom mogen ze wel eens opletten hoe ze rijden hé. Tenslotte zetten ze ook wel mensenlevens op het spel door in hun cabine de P-magazine te willen lezen.


Ik ben met een vrachtwagenchauffeur samengeweest (grote fout, mar laten we hier niet over uitwijden). Als ik met hem meereed, werd ik soms echt kwaad omdat hij soms onverantwoord reed. 'Eventjes de benen strekken, Karen!' Plots zag ik twee benen boven het stuur uitkomen en reed hij verder met cruisecontrol. Ik mocht niet denken aan wat er zou kunnen gebeuren, wat als hij plots moest stoppen? Wanneer de benen terug beneden waren, was het al lang te laat!

Ook las hij zijn vrachtpapieren na tijdens de rit en hierdoor kon hij niet op de weg letten.

Sindsdien weet ik dus dat de kans dat vrachtwagenbestuurders niet aan het opletten zijn, groot is.

Maar Karolien, let wel op! Jij leest toch ook vaak je SMSjes na tijdens het autorijden, niet? En dat is ook niet zo veilig hé! (al doe ik het zelf ook soms)
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th December 2008, 00:24
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door karenwolput

Maar Karolien, let wel op! Jij leest toch ook vaak je SMSjes na tijdens het autorijden, niet? En dat is ook niet zo veilig hé! (al doe ik het zelf ook soms)


Beste Karen, ik ben daar sinds mijn incident echt in veranderd, GSM blijft in mijn tas en ik kom er niet aan op de autostrade. Ik rij tegenwoordig zelfs altijd maar rond de 90, op het rechterrijvak.. De schrik is te groot geworden ..
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 13th December 2008, 13:05
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Je hebt misschien wel gelijk dat dit heel vaak het geval is allemaal, maar ga niet veralgemenen! Er zijn wel degelijk vrachtwagenchauffeurs die vriendelijk zijn en ook eens aan de kant gaan of je doorlaten. En ook kunnen zij er niet altijd aan doen dat het achterste gedeelte 'wiebelt'. Dit komt denk ik eerder door de vrachtwagens die steeds groter moeten zijn en steeds meer moeten kunnen laden. Met een vrachtwagen rijden kan je volgens mij ook niet onderschatten. Dan mag je nog zo'n goede chauffeur zijn, wanneer een auto vlak voor je op de baan komt en je bruusk moet remmen kunnen er wel eens accidenten gebeuren... Een vrachtwagen kan nu eenmaal niet zo snel stilstaan als een auto en daar houden autobestuurders ook niet altijd rekening mee... Natuurlijk zijn er ook vrachtwagens die schuld treffen en rijden er steeds meer en meer vrachtwagens op de baan, maar ga alstublieft niet veralgemenen.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 22nd December 2008, 11:28
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Er zijn meerdere mensen in het verkeer die alleen maar aan zichzelf denken. Niet alleen vrachtwagens.
Zoals Sofie al zei, er zijn vaak auto's die nog snel voor een vrachtwagen vliegen, de remmen dichtgooien om nog de afrit te kunnen nemen.
Ook als auto's nog snel voor een vrachtwagen willen invoegen, en blijkt dan dat het verkeer voor hen vertraagt.

Voor het slingeren zijn er ook verklaringen. Soms is het moeilijk om door de wind al 120km/u te rijden, zeker met kleinere auto's. Dan moet je maar eens zien hoeveel wind een grote vrachtwagen pakt.

Dan heb je soms ook nog die auto's die tegen 85 km/u voor de vrachtwagens rijden. Op een autosnelweg met 2 vakken, mag een vrachtwagen bij regen en tussen 7 en 19u (ongeveer) niet meer inhalen. Dit is voor hen net zo frustrerend als voor ons als er een taffeltrut tegen 110 km/u op het linkerrijvak blijft hangen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.