actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2008, 17:00
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
1000 nieuwe donoren per maand

Elke maand 1.000 nieuwe donoren

BRUSSEL - Het aantal kandidaat-orgaandonoren blijft stijgen in ons land. In vergelijking met 2005 zijn er bijna 57.000 bijgekomen. Dat komt neer op 1.000 nieuwe donoren per maand. Maar die toename kan niet verhinderen dat de wachtlijsten voor orgaantransplantaties in ons land groeien. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vrijdag.

De oorzaak van het stijgend aantal kandidaat-donoren in België is de succesvolle sensibilisatiecampagne Bel-donor.

"Tot nu toe lieten 89.641 personen zich registeren", zegt Christiaan Decoster, directeur van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. "Het aantal mensen dat zijn organen weigert af te staan, blijft constant op 193.113 stuks." Maar net dat laatste baart Walter Van Doninck, transplantatiecoördinator van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), zorgen.

"Pas als we de mensen die weigerachtig staan tegenover orgaandonatie kunnen overhalen, mogen we spreken van een succes. Op dit ogenblik zijn er nog altijd meer tegenstanders dan voorstanders van orgaandonatie. En dat is zeer jammer, want de wachtlijsten voor hart-, lever- en longpatiënten nemen toe tegenover vorig jaar."
------------

Zeer interessant artikel. Deze week is er nog een uitgebreide reportage op Vitaya geweest omtrent donors. Allereerst, goed om de cijfers op papier te hebben van mensen die hun organen willen afstaan om andere mensen een beter leven te gunnen. Maar ik dacht dat iedere Belg, zowieso als donor beschouwd wordt. Tenzij je uitdrukkelijk vermeld dat je dit niet wil, en er de nodige papieren voor in orde maakt. Persoonlijk zou ik mijn organen wel willen afstaan na mijn dood. Zowel aan de wetenschap als aan mensen die mijn organen nodig hebben om hun levenskwaliteit te bevorderen. Na discussie met mijn vriend, ben ik hier toch een beetje op terug gekomen. Je kan namelijk niet exact kiezen wat er met je organen gebeurt en hoe het gebeurt. Ik ben misschien wat kortzichtig, maar ik zou het persoonlijk moeilijk hebben met het gedacht dat mijn zuivere longetjes naar een kettingrooker gaan (uiteraard hebben deze mensen beperkingen qua longtransplantatie maar dan nog), of naar een persoon met een minder goed geweten (dan denk ik weer extreem; moordenaars, verkrachters en noem maar op). Anderzijds kan die kettingroker een goede vader zijn, van 2 kleine kinderen. Kan ik dan zo egoïstisch zijn om mijn longen niet aan deze persoon met 2 kleine kinderen af te staan?
Het is een heel moeilijke discussie, maar uiteindelijk denk ik ook wel van .. mens je bent dood, wat ben je dan met je organen die mensenlevens kan redden. Maar ik denk dat we ook de beslissing van mensen die niet willen functioneren als donor moeten respecteren.

www.standaard.be
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2008, 17:09
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Dit is inderdaad zeer goed nieuws! En Jill heeft gelijk met de morele twijfels. Maar moeten we ons daar nu net niet proberen over te zetten en het gegeven 'leven' op de eerste plaats zetten. Ben je beter dan een moordenaar als je hem will straffen door hem ook te laten sterven? Ik denk eerder dat er moet gezocht worden aar een oplossing voor het feit dat sommige mensen niet eens de kans krijgen om een transplantatie aan te gaan omdat ze financieel tekort schieten. Als we spreken over rechtvaardigheid in deze optiek, moeten we mijns inziens eerst aandacht besteden aan het toegankelijk maken van transplantaties. Het zijn vaak de mensen die het niet kunnen betalen die dit het meeste nodig hebben om te kunnen overleven. En inderdaad, een kettingroker had beter moeten omspringen met zijn gezondheid... hem daarvoor veroordelen zonder de hele situatie te kennen, lijkt me te kort door de bocht. Hij kan inderdaad een betere vader zijn dan de gezonde, vrouwhatende, slaag uitdelende papa...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2008, 11:12
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Het is wel een erg interessant artikel, maar het zorgt voor een beetje ordelijkheid en overzichtelijkheid op het forum als je eerst even controleert of je artikel al niet eens eerder gepost is (op dezelfde dag dan nog wel...). Dat voorkomt ook dat er 2 dezelfde discussies opgestart worden in 2 verschillende draadjes, zoals bijv. het geval is met het artikel over de juwelier die een inbreker aan de schandpaal hing, of met de moslimfeestdagen.
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=23518
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2008, 13:38
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Het is inderdaad goed nieuws dat hat aantal donor toeneemt. Maar dat het aantal tegenstanders ook groter wordt is veel slechter nieuws. Ik vind het zeer jammer dat mensen geen donor willen zijn. Want al ze zelf een transplantatie nodig hebben, zullen ze het donor orgaan ook met open armen ontvangen en blij zijn dat ze gered kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th December 2008, 18:36
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Inderdaad goed nieuws voor de lange wachtlijst van donorpatiënten. Dit kan deze mensen toch wel echt een steun geven om de moed zeker niet op te geven in hun lange wachttijd voor een donororgaan. Het moet voor deze mensen echt niet makkelijk zijn, wetende dat wanneer je geen donororgaan zou kunnen verkrijgen je kans hebt om te sterven en anderzijds wanneer je er wel een zou krijgen je een heel nieuw leven te wachten staat met nog veel plezier en vreugde. Echt verschrikkelijk zou ik dat vinden om te wankelen tussen deze beide gedachten. Maar het einde van de tunnel is nog steeds niet in zicht want het aantal mensen die weigeren hun organen af te staan is gestagneerd. Ik kan het deze mensen ook niet kwalijk nemen eigenlijk want ik denk dat ik er ook eens goed zou moeten over nadenken en ik het er ook moeilijk mee zou hebben. Maar het is zo wanneer het aantal met deze gedachten zou dalen het een grote overwinning zou zijn voor de patiënten!

Misschien als de taboesfeer rond dit onderwerp wat verdwijnt?..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.