actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2008, 20:13
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
'Sociaal zijn, moet je ook leren'

OUDENAARDE - Vrijwilliger word je op school. Niet op elke school, maar de gedachte wint aan populariteit. In het Sint-Bernarduscollege in Oudenaarde is een sociale stage twee uur per week voor de humane wetenschappers verplicht.

Maandag is vrijwilligersdag voor de vijfdejaars Humane Wetenschappen van het Sint-Bernarduscollege in Oudenaarde. De laatste twee lesuren vallen weg en in de plaats gaan de leerlingen op bezoek in een bejaardentehuis, begeleiden ze gehandicapten of doen ze huiswerkbegeleiding. Het ligt in de bedoeling dat de jongeren leren dat ze een zinvolle bijdrage kunnen leveren zonder daarvoor een financiële vergoeding te krijgen. Met die sociale stages wil de school een antwoord formuleren op de ellebogenmaatschappij en de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren verhogen.

'Wij zijn luxekiekens', zegt Deborah De Rycke (17 jaar), die in het zesde jaar Humane Wetenschappen zit en vorig jaar stage liep in het klooster van de Zusters Bernardinnen, waar armen uit de buurt kleding- en voedselpakketten kunnen ophalen.

'Tijdens levensbeschouwelijke vakken hebben we wel over armoede geleerd, maar ik wist eerlijk gezegd niet dat er ook in Oudenaarde mensen arm zijn. In dat opzicht is het interessant om je neus eens uit de boeken te halen.'

'Eindelijk wat praktijkles', zegt Sara Arnoe (17 jaar). 'Dat brengt afwisseling. Als je Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) volgt, is het net alsof je gestraft wordt en alleen maar theorie mag volgen. Bij beroeps- en technische richtingen is praktijk doodgewoon. Wat mij betreft mag dat uitgebreid worden naar alle ASO-richtingen. Ik begrijp niet goed waarom er een scheiding wordt gemaakt tussen een stage in de zorgsector, in de bouw en bij een bank. Al is het in Humane Wetenschappen natuurlijk logischer om een maatschappelijke stage te doen.'

In Vlaanderen moet de idee van sociale stages nog groeien. Enkele weken geleden organiseerde het Katholieke Onderwijsnet nog een studiedag waarbij er sterk naar het buitenland werd gekeken. In Nederland staan ze het verst. Daar wordt de maatschappelijke stage binnenkort zelfs een vast onderdeel van het onderwijsprogramma.

Dit schooljaar doen ruim 61.000 Nederlandse scholieren een sociale stage van minstens 30 uur. Vanaf 2011 moeten in Nederland alle middelbare scholieren een maatschappelijke stage lopen.

Volgens Liesbeth Cabri (18 jaar) van het Sint-Bernarduscollege zou het geen slechte zaak zijn om ook in Vlaanderen sociale stages verplicht te maken. 'Humane Wetenschappen is al een sociale richting en vrijwilligerswerk is iets dat velen van ons buiten de school al doen', zegt Liesbeth, die zelf in de zomervakantie als monitor met kinderen met een handicap op kamp gaat. 'Misschien zou het interessant zijn om ook de andere richtingen te laten ervaren wat vrijwilligerswerk is.'

Voor stagebegeleider Guy Verzele zijn sociale stages belangrijk omdat ze jongeren de kans bieden ervaring op te doen in een andere omgeving.

'De grens tussen onderwijs en werken wordt ook in Vlaanderen alsmaar dunner', vindt hij. 'Stages kunnen al in het secundair een belangrijke rol spelen. Niet alleen beroepsstages, maar ook sociale stages waarbij jongeren andere doelgroepen leren kennen. Sociaal zijn, moet je ook op school leren.'

Toch ziet een aantal leerlingen de maatschappelijke stage vooral als een voorbereiding op hun verdere carrière. Liesbeth Cabri bijvoorbeeld wil onderwijzeres worden. Haar stage in een basisschool in Oudenaarde is voor haar een interessante voorbereiding. '

Door mijn stage ben ik 100 procent zeker van mijn studierichting geworden. Bovendien staat het mooi op mijn cv.'

bron: www.standaard.be

Ik vind dit een zeer mooi initiatief. Het past perfect binnen het ervaringsgericht onderwijs. Leerlingen komen echt in de praktijk terecht. Ze kunnen een aantal zaken die ze theoretisch gezien hebben in de klas, ervaren of toepassen in de praktijk. Volgens mij moeten ze inderdaad eens bekijken of dergelijk initiatief niet verder kan worden door getrokken naar andere studierichtingen in het ASO. Het hoeft dan niet te gaan om een maatschappelijke stage. Misschien zijn andere vormen van stage in andere richtingen geschikter. Maar het raakvlak met de praktijk is echt een meerwaarde volgens mij. Ook al gaat het hier om een zeer beperkt aantal uren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2008, 15:37
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
mooi initiatief

Ik vind dit echt een superleuk initiatief. Het draagt bij aan de kennis van de leerlingen, hun sociale vaardigheden worden hierdoor bijgewerkt, het verlaagt de drempel om in contact te treden met deze mensen en het kan zelfs een voorbereiding zijn op hun latere carrière.
Het initiatief zou niet enkel moeten worden toegepast op Humane Wetenschappen, maar in alle richtingen, want iedereen moet zijn sociale vaardigheden verder uitwerken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.