actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 11:38
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Studenten overspoelen psychologen in kerstperiode

Studenten overspoelen psychologen in kerstperiode

Bewerkt door: Stig Geukens
5/12/12 - 10u38 Bron: belga.be


Meer dan vierduizend Vlaamse studenten belanden op de bank bij de psycholoog. De hulpverleners kunnen de vraag vaak niet aan en zetten jongeren op wachtlijsten. "Om de instroom te verwerken, bieden we hulp in groepen", luidt het vandaag in De Morgen. Depressies en angststoornissen komen het vaakst voor, gevolgd door faalangst en uitstelgedrag.

Een op vijfentwintig studenten kampt met psychologische problemen en zoekt daarvoor hulp. Van de 105.819 studenten aan de universiteiten en de Antwerpse hogescholen gaan er 4.195 langs bij een psycholoog of psychiater. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de hoger onderwijsinstellingen. De Associatie Universiteit Antwerpen en de KU Leuven krijgen daarbij de meeste hulpvragen te verwerken.

Bijna elk jaar moeten de universiteiten bijkomende psychologen inzetten. "In de periode voor kerst neemt de drukte toe", zegt psychotherapeut Hugo Lietaer. "We werken met tien therapeuten, maar toch is er op dit moment een wachtlijst van dertig studenten. Daarom bieden we hulp in groep aan." Een recept dat ook de Universiteit Gent toepast. Toch leeft bij de universiteitspsychologen de vrees dat meer personeel onvoldoende zal zijn.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...stperiode.dhtml

Mening: Voor de studenten onder ons is dit toch wel een relevant artikel. Ik kan begrijpen dat de kerstperiode een drukke periode is voor studenten omdat ze dan al moeten studeren voor de aankomende examens. Ook begrijp ik dat sommigen dan de druk niet meer aankunnen en het even niet meer zien zitten. Maar om nu meteen naar de psycholoog te lopen lijkt mij net iets te veel van het goede. Natuurlijk vind ik wel dat als de studenten in kwestie zich hierdoor geholpen voelen en hun problemen hierdoor kunnen aanpakken, is dit wel een goed ding. Mijn raad tegen psychologische druk is: Maak een haalbare planning en probeer je daaraan te houden maar plan hierin ook ontspanning om de druk te verminderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.