actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2010, 21:09
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Was de Mexicaanse griep echt een pandemie?

Was de Mexicaanse griep werkelijk een pandemie? En was de reactie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op de uitbraak van het griepvirus wel gepast? Dat gaat een groep van dertig deskundigen en politici nu onderzoeken.

"Het onderzoek zal ingaan op veel van de vragen die nu worden gesteld", zei Keiji Fukuda, griepdeskundige van de WHO. De deskundigen zullen vooral de alarmfases van de WHO en de gebruikte terminologie gaan onderzoeken.

Overdreven
Verschillende landen hebben de WHO bij de uitbraak van de Mexicaanse griep meermaals gevraagd om het virus geen pandemie te noemen. Dat zorgde voor onrust terwijl later bleek dat de uitbraak nogal meeviel. Sommige mensen verdachten de WHO er zelfs van dat de bedreiging van de Mexicaanse griep bewust overdreven werd.

De WHO bleef naar eigen zeggen vasthouden aan de term 'pandemie', omdat er op dat moment een nieuwe griepstam circuleerde op wereldvlak en omdat die term niets zegt over het gevaar ervan.

Fukuda geeft nu toe dat de woordkeuze herbekeken moet worden. In mei zullen de eerste resultaten van het onderzoek bekend worden gemaakt aan de VN-lidstaten

Mijn reactie:
Maar allé! Hebben we al niet genoeg geld gegeven aan deze "pandemie"? Nu gaat men waarschijnlijk opnieuw bakken geld geven aan dit onderzoek. Waar is men toch allemaal mee bezig? De Meciaanse griep is voorbij en mensen zien een gaatje om iets in twijfel te trekken... En dat doen ze dan ook!! Geld, geld en nog eens geld!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2010, 23:12
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Gitte Leenaerts
Waar is men toch allemaal mee bezig? De Meciaanse griep is voorbij en mensen zien een gaatje om iets in twijfel te trekken... En dat doen ze dan ook!! Geld, geld en nog eens geld!

Goed voor de economie, en dat mag ook wel deze tijden. Bovendien vraag ik me ook af of het niet komt door al dat geld dat een afgrijselijke pandemie "vermeden" is...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2010, 10:20
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik denk dat dit onderzoek nog niet zo slecht is. Natuurlijk moet er geen massa's geld tegenaan gesmeten worden, maar in het artikel staat dat het vooral gaat over de terminologie, alarmfases en communicatie over de mexicaanse griep.
We zouden moeten blij zijn, dat de gevreesde pandemie niet is uitgebroken zoals men voorspelde. Misschien dat inderdaad de hele 'campagne' er wel mee voor gezorgd heeft dat het niet zo sterk is uitgebroken.
Maar ik denk dat een onderzoek niet slecht is. Als men terugblikt, merk je inderdaad dat de communicatie wereldwijd niet altijd even goed liep. Het is misschien goed om dit in de toekomst proberen beter te doen, dat er meer duidelijkheid geschept wordt. Want ik kan mij wel inbeelden, dat heel wat mensen misschien wat vertrouwen verloren hebben. En dit mag toch zeker niet het geval zijn. Als er zich zo nog eens iets voordoet, moeten de mensen toch duidelijk weten waar het op staat, wat men moet doen, het moet geloofwaardig zijn, men moet dan die informatie kunnen vertrouwen. Als de mensen dan al de informatie/raadgevingen/.... aan hun laars zouden lappen, wie weet waar staan we dan. Dus een onderzoek is misschien wel nodig om duidelijkheid te scheppen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2010, 19:38
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Mijn excuses. Ik was er namelijk bij vergeten te vermelden dat dit artikel kwam uit Gazet van Antwerpen die 29/03/2010 is verschenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.