actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2012, 12:14
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Vrouw die door twee agenten verkracht werd, aangeklaagd voor zedenschennis

In de Tunesische hoofdstad Tunis is een massale betoging gehouden om een 27-jarige vrouw te steunen die aangeklaagd werd voor zedenschennis, terwijl ze brutaal verkracht was door twee agenten in een politiecombi. Een derde agent hield de vrouw tijdens de verkrachting in bedwang en probeerde haar verloofde te beroven. De agenten hadden het koppel gearresteerd onder het voorwendsel dat ze zich in een "immorele positie" bevonden om zich vervolgens aan de vrouw te vergrijpen. Die verklaring kan het slachtoffer nu zes maanden cel opleveren. De agenten van hun kant riskeren de doodstraf voor de verkrachting, maar wellicht proberen ze met de aanklacht van zedenschennis de vrouw bang te maken zodat ze haar klacht van verkrachting zou laten vallen.

De hele zaak heeft tot een wereldwijde golf van verontwaardiging geleid en de kwestie van vrouwenrechten in Tunesië weer brandend actueel gemaakt. Onder meer Amnesty International eist dat de rechtbank de aanklacht tegen de vrouw meteen laat vallen. Na de val van Ben Ali beleeft ook Tunesië een moeizame overgang naar meer democratie en een rechtstaat met gelijke rechten voor vrouwen.

Voor rechter
Tijdens een hoorzetting van ruim twee uur voelde de onderzoeksrechter Mohamed Ben Meftah van Tunis de 27-jarige vrouw en haar verloofde aan de tand. Hij moet beslissen of het verkrachtingsslachtoffer en haar verloofde zich voor de rechtbank zal moeten verantwoorden voor zedenschennis.

"Waanzinnig"
Op het einde van de hoorzitting toonden de advocaten van de 27-jarige vrouw, die gesluierd en met een zonnebril de rechtbank verliet, zich optimistisch over de goede afloop. "Het zou waanzinnig zijn om deze aanklacht te behouden", zei advocate Emna Zahrouni. "Ik heb tegen de onderzoeksrechter gezegd dat hij een historische verantwoordelijkheid draagt. De hele wereld, de media en de Tunische jeugd verwachten een uitspraak die zal bepalen of de rechtsstaat in dit land kan bestaan."

Tranen in de ogen
De vrouw zelf had met trillende stem en met tranen in de ogen verklaard: "De hele wereld steunt me. Ik vraag jullie steun." En die steun is overweldigend. Honderden betogers (jong en oud, man en vrouw) hadden zich verzameld voor de rechtbank om de vrouw een hart onder de riem te steken. Ze droegen slogans als "Violée ou voilée, faut-il choisir?" ("Verkracht of gesluierd, is dat de keuze?") en "Het wordt hoog tijd dat de schaamte van kamp verandert." De strenge islamitische zedenpolitie kan een vrouw bijvoorbeeld al aanklagen voor het niet dragen van een sluier op straat.

Premier
De nieuwe Tunesische premier Hamadi Jebali heeft de verkrachting al veroordeeld en gesteld dat de agenten streng zullen gestraft worden. Ze riskeren de doodstraf, al is die in Tunesië al 20 jaar niet meer uitgevoerd.


Eigen mening:

Persoonlijk vind ik dit gewoonweg S-C-H-A-N-D-A-L-I-G! Deze arme vrouw, alsook haar echtgenoot, is brutaal verkracht, dus eigenlijk mishandeld door de arm der wet en kan er niets aan doen. Nog erger! Deze politieagenten klagen hààr zelfs aan. Bij het lezen van zulke artikels vraag ik me toch af waar deze wereld naartoe gaat gaan. Als je zelfs de agenten op straat al niet meer kan vertrouwen, wie dan nog wel?
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit voorval is gebeurd in Tunesië, wat dus niet vergeleken kan worden met België. Maar hoe dan ook vind ik dat élke vrouw, élk individu respect verdiend, in welk land dan ook. En ALS zoiets iemand dan overkomt vind ik zeker dat deze persoon hiermee naar de politie moet kunnen stappen en de daders vervolgd moéten worden, zodat dit ook een duidelijk signaal naar de buitenwereld is dat zulke voorvallen niet kunnen en mogen gebeuren.
Daarom ben ik natuurlijk wel erg blij dat de vrouw gesteund wordt door zowat de hele wereld en de politieagenten een zware straf riskeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2012, 12:27
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
overdreven straf

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat agenten dit soort misdrijven plegen, maar is de doodstraf niet een klein beetje overdreven als het gaat om verkrachting? Hierdoor worden nog maar eens de culturele verschillen alsook de juridische verschillen benadrukt. Dat de vrouw steun krijgt van de hele wereld vind ik niet meer dan normaal, de mannen moeten gestraft worden. Maar de maatstaf van deze straf zou moeten herbekeken worden. Ik gruwel ervan dat de doodstraf vandaag de dag nog steeds mogelijk is in bepaalde landen, wat maakt de personen die over de dood beslissen van een crimineel beter dan anderen? Hier leren de verkrachters ook niets uit. Stop ze een aantal jaren in de cel, laat ze nadenken over hun fouten en begeleid hen mentaal. Ik veronderstel dat ieder weldenkend mens zelfs niet met de gedachte rondloopt om iemand te verkrachten. Waarschijnlijk is er hier ook wel sprake van één leidersfiguur die de andere heeft meegetrokken. De klacht wegens zedenschennis vind ronduit belachelijk. Want daar zouden ze zich zelf ook schuldig aan bevinden dus dan komt er al een dubbele klacht op hun nek terecht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2012, 16:55
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Om mezelf even aan te vullen: ik wil zeker duidelijk maken dat ook ik de doodstraf overdreven vind,... Hoewel ik persoonlijk van mening ben dat men in sommige gevallen (zoals vb. de erg actuele persoon Dutroux) zeker de doodstraf zou moeten kunnen toepassen, vind ik dit voor dit geval ook een zware straf. Maar bij het typen van deze uitspraak begin ik meteen weer te twijfelen door het feit dat het niet enkel een verkrachting is maar ook een beroving van haar echtgenoot én dat ze dit tijdens hun diensturen hebben gedaan. Buiten hun diensturen zou het even erg zijn natuurlijk, maar ik blijf erbij dat in mijn ogen de politie iemand moet zijn en blijven waar je terecht kan met problemen, iemand die je kan vertrouwen,... en dat beeld wordt hoe langer hoe meer 'kapotgeslagen' door sommige dienstdoende agenten van tegenwoordig. (lees ook: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...iscotheek.dhtml waarbij de groep jongens hulp had gevraagd aan een combi die deze hulp heeft geweigerd.)
Dus ergens ben ik wel tegen de doodstraf, maar ik blijf er wel bij dat ze een zeer zware straf verdienen, wat dan ook een sterk signaal naar de buitenwereld zal geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.