actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2018, 22:19
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Paus Franciscus tegen homoseksueel:

Paus Franciscus tegen homoseksueel: ‘God heeft je zo gemaakt en hij houdt van jou’

Een van de slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken in Chili heeft een opmerkelijk privégesprek gehad met paus Franciscus.

Juan Carlos Cruz, die als kind herhaaldelijk werd misbruikt door een van de beruchtste pedofielen van Chili, is naar eigen zeggen (in de positieve zin) geschrokken van het gesprek dat hij onlangs heeft gehad met de paus. Toen de man aan de paus vertelde dat hij homoseksueel is, reageerde Franciscus met een bijzondere boodschap.

‘Juan Carlos, dat je homo bent, maakt niet uit. God heeft je zo gemaakt en hij houdt van jou. Mij maakt het niets uit. De paus houdt van jou zoals jij bent. En jij moet gelukkig zijn met wie je bent’, zou hij aan de man gezegd hebben, die over zijn gesprek getuigde in de Spaanse krant El Pais.

Schandaal in Chili

Franciscus ligt onder vuur omdat hij begin dit jaar de dader, de Chileense priester Fernando Karadima (87), nog in bescherming nam. Niet veel later kwam echter aan het licht dat verschillende geestelijken in het Latijns-Amerikaanse land veelvuldig kindermisbruik hebben gepleegd. Dat leidde vrijdag tot een ongezien tafereel toen alle 34 bisschoppen van Chili hun ontslag aanbodenaan de paus.

Het is overigens niet de eerste keer dat paus Franciscus zich neutraal of positief opstelt tegenover holebi’s. Toen hem in 2013 werd gevraagd wat hij ervan vond dat er ‘lobbygroepen voor holebirechten’ bestaan, zei hij ‘wie ben ik om daarover te oordelen’.

bron: www.standaard.be
geraadpleegd op: 20 mei 2018

eigen mening:
Ik schrok erg toen ik de titel van dit artikel las. Niet uit angst maar uit pure verbazing.
Alhoewel homofobie en het christelijk geloof vandaag steeds meer naast elkaar lopen in plaats van tegen elkaar is een uitspraak als deze door een man als DE PAUS toch een echte doorbraak. Het straatje zonder einde blijkt dan toch uit te lopen op een hoofdbaan.

Dat paus Franciscus zo openlijk, althans ervan uitgaande dat deze jongeman geen verzinseltjes vertelt, verklaart dat er niets mis is met verliefd worden op je eigen geslacht is een hele grote stap naar verzoening, want de kerk heeft veel goed te maken op dat vlak. Radicaal ingaan op iets wat van nature uit in een persoon zit en hen hierbij bestempelen als kwaad, is dat wel conform de verdraagzaamheid en acceptatie van 'de vreemdeling' dat de Bijbel vertelt?

Paus Franciscus laat een nieuwe wind waaien binnen onze katholieke kerk. Hij vertelt een verhaal dat over de echte kern van het geloof gaat, niet over duizend-en-één regeltjes die ergens tussen de lijntjes te verstaan zijn in een boek dat niemand 100 % juist kan opvatten. Ik zeg laat dit zo voort gaan! Misschien zorgt deze andere kijk op geloof wel dat er opnieuw mensen openstaan voor de katholieke kerk?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.