actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2014, 08:46
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Boekhoudkundige truc redt Cameron

Boekhoudkundige truc redt Cameron

De Britten hoeven maar de helft van het aan Europa verschuldigde bedrag van 2,1 miljard euro te betalen. Ook vervalt de rente en mag het bedrag in twee schijven overgemaakt worden. Dat heeft de Britse minister van Financiën, George Osborne, vrijdag bekendgemaakt.
Na meer dan vier uur onderhandelen in Brussel met de andere financiënministers in de eurogroep bereikten de Britten een akkoord met de Europese Unie om de terugbetaling van het verschuldigde bedrag te halveren en uit te stellen.

Het Verenigd Koninkrijk zal in plaats van de totale naheffing van 2,1 miljard euro nu over de brug komen met een totaalbedrag van 1,08 miljard euro. De oorspronkelijke deadline om het verschuldigde bedrag over te maken wordt bovendien verschoven van 1 december 2014 naar 1 september 2015. De betaling zal ook in twee schijven gebeuren.

Verrekend met teruggave volgend jaar

In werkelijkheid wordt het bedrag dat de Britten moeten betalen aan Europa niet gehalveerd. Het verschuldigde bedrag wordt gewoon verrekend met een teruggave die het Verenigd Koninkrijk volgend jaar zou ontvangen. De Britse minister Osborne was in elk geval opgetogen met het akkoord. Hij bestempelde het als ‘een resultaat voor Groot-Brittanië’, nog beter dan wat iedereen hoopte te bereiken.

Osborne liet bovendien verstaan dat de ‘EU-regels nu aangepast zullen worden opdat dit soort situaties nooit meer kunnen gebeuren’. Het akkoord kan de spanningen tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa misschien enigszins ontmijnen. Dat is nodig gezien de migratieplannen van premier David Cameron nog steeds voor een tweespalt zorgen tussen de EU en Groot-Brittannië.

Om het succes van de eurosceptische partij Ukip te counteren beloofde Cameron immers dat hij de migratie vanuit de EU zou proberen te milderen als hij volgend jaar wordt herverkozen. Dat druist in tegen het vrij verkeer van personen en werknemers in de Europese Unie. Daarom kon Cameron ook niet terugkrabbelen in de discussie over de terugbetaling van 2,1 miljard euro aan Europa. Dat zou zijn politieke tegenstanders enkel meer munitie verschaffen.

Het akkoord bereikt op de eurogroep biedt Cameron nu een handige uitweg uit deze netelige situatie en haalt de lont ietwat uit het kruitvat.

Bron: De Standaard

Mening:
Dit is een uitkomst voor Groot-Brittanië die ik niet had verwacht. Ik had wel verwacht dat er een regeling ging getroffen worden. Maar dat het om de helft van het bedrag gaat, dat had ik niet zien aankomen. En dat de deadline voor de betaling met een klein jaar is opgeschoven is ook een verassing voor mij. Ik begrijp dat het Verenigd-Koninkrijk een vermindering wilde. Maar dit is toch wel een heel grote vermindering. We spreken hier over de helft van het bedrag, het gaat hier over een klein miljard euro dat ze niet meer moeten betalen. Dit is een bedrag waar de Europese Unie zeer veel mee had kunnen bekomen. Natuurlijk is het verrekend in het bedrag van volgend jaar dat ze terug krijgen. Zodat ze het eigenlijk wel moeten betalen. Maar ik vind het nog steeds een bizarre situatie. Wie weet vinden ze tegen dan weer een nieuwe manier om dit geld terug te krijgen zodat ze het andere miljard niet moeten betalen. Dit is natuurlijk speculeren. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt. En zeker niet als het over grote geld bedragen gaat.

Laatst aangepast door l*tte.demeulder : 8th November 2014 om 08:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.