actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 18:25
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Meerderheid Belgen wil cannabis legaliseren als medicijn

Meer dan de helft van de Belgen - 56 procent - is gewonnen voor het gebruik van cannabis als medicijn. Dat blijkt uit een peiling waarmee voormalig AB-InBev-topman Chris Burggraeve het debat rond legalisering van de drug op gang wil trekken.

Uit een onderzoek van InSites blijkt dat 56 procent van de Belgen een nieuwe wetgeving rond het gebruik van medicinale cannabis wil.

Met uitzondering van een mondspray voor een kleine groep MS-patiënten is cannabis in eender welke vorm vooralsnog verboden in ons land.

Geneeskundig gebruik is vaak het breekijzer voor een algemene liberalisering van de drug. Uit het onderzoek blijkt dat 53 procent van de Belgen een transparante markt voor cannabis beter vindt dan de huidige zwarte markt. 38 procent van de ondervraagden vindt dat je cannabis moet behandelen zoals alcohol.

Groter draagvlak
'Op basis van de cijfers die ik vergaard heb, wil ik aantonen dat het draagvlak veel groter is dan men denkt om tot een vrije markt voor cannabis te komen, met de nodige regulering natuurlijk', zegt Chris Burggraeve. Hij was als chief marketing officer en lid van het directiecomité jarenlang een van de drie belangrijkste Belgen bij AB InBev. Sinds eind 2012 is hij adviseur van Verlinvest, het privé-investeringsvehikel van de AB InBev-families de Spoelbergh en de Mevius. Uit eigen naam investeerde hij in twee Amerikaanse cannabis-start-ups: de producent voorgerolde joints Toast, en Greenrush, een online marktplaats voor cannabisproducten.


Chris Burggraeve
Ex-AB-InBev-topman
'Wat een legalisering zou kunnen betekenen op het vlak van belastingen, jobs of andere macro-economische elementen, wordt tot nu toe nooit in de discussie meegenomen.’

Business als een ander
Volgens Burggraeve wordt cannabis een business als een ander. ‘Big pharma, big tobacco, big finance: iedereen is aan het bewegen en belangen aan het kopen in bijvoorbeeld de snel groeiende Canadese cannabiseconomie.’


Chris Burggraeve: 'Het draagvlak voor de legalisering van cannabis is groter dan we denken.'
Zo investeerde Constellation Brands, een van de grootste drankenbedrijven ter wereld, 200 miljoen dollar in het beursgenoteerde cannabisbedrijf Canopy Growth.

Vrijdag nog raakte bekend dat investeerders in Limburg de eerste legale cannabisplantage van het land willen aanleggen.

04/05/18 16:00
https://www.tijd.be/ondernemen/farm...n/10008882.html

Opinie:
Er bestaat duidelijk nog veel tegenstrijdigheid omtrent de meningen rond cannabisgebruik. Nu wil men dit geneeskundig gebruiken; ik zie hier geen probleem. Als je op vlak van gezondheid ergens last van hebt, en je hebt er geen vat op, zal je waarschijnlijk dankbaar zijn voor de beschikbaarheid van dit geneesmiddel. Men vreest blijkbaar ook dat dit aanstoot zal geven om de afstand te verkleinen tussen de huidige wetgeving van cannabisgebruik en de volledige legalisering van de drug. Ik kan begrijpen waarom. Volgens mij zal dit vervelende gevolgen kunnen hebben wanneer een werknemer of collega dit tijdens de werkuren gebruikt. Een leerling die onder invloed in de klas zit, lijkt me al helemaal te gek. Verder weten we nog niet 100% zeker welke "slechte" gevolgen dit heeft voor jouw lichaam; dit vergroot later misschien de kosten bij de verzekeringen. Aan de andere kant, als men er over enkele jaren een beter beeld van heeft, kan men nog altijd beslissen om het al dan niet volledig te legaliseren.

Laatst aangepast door Justin.K*och : 4th May 2018 om 18:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.