actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2008, 13:21
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Langer leven in groene omgeving

Wie in de nabijheid van park, bos of een groene ruimte woont, heeft een stapje voor. Nieuw onderzoek toont aan dat deze groene oases de gezondheid beter én het leven langer maken. Een groene omgeving maakt de gezondheidskloof tussen rijk en arm heel wat kleiner.

Onderzoek
Richard Mitchell van de universiteit in Glasgow is uiterst opgetogen met deze resultaten. De vorsers deelden Engeland op in vijf sectoren, al naargelang de groene zones. Daarbij bekeken ze de sterftecijfers.

Hartklachten
De resultaten lieten er geen twijfel over bestaan. De sterftekans lag opmerkelijk lager in de groenste gebieden. Volgens de onderzoekers verminderen rust en groen de stress. Ook zouden mensen meer bewegen in een rustige omgeving. Deze twee factoren maken dat hartklachten minder optreden. (lvl)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-omgeving.dhtml


Nu we toch al jaren zeggen: meer blauw op straat. Kunnen we nu overgaan tot meer groen op straat.

Het is toch geen wonder dat mensen sportiever zijn als ze in groene en rustige omgevingen wonen. Het is toch veel prettiger om te gaan wandelen, fietsen,... in een oase van rust, dan naast een rijweg waar je de auto's ziet voorbij razen.

Wel vind ik raar dat er staat: een groene omgeving maakt de gezondheidskloof tussen rijk en arm heel wat kleiner. Bij mijn weten kunnen alleen de relatief rijken zich een plekje veroorloven tussen het groen. Een huis dat in een rustig gebied ligt en waar veel groen is, is altijd duurder. Dus of je daadwerkelijk kan zeggen dat de kloof kleiner wordt, daar heb ik mijn twijfels over.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2008, 16:28
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Groene omgeving

Dan heb ik al een klein stapje voor.
Ik ben ook volledig akkoord met dit artikel. Als je nu terugkomt van een leuke boswandeling, dan ben je toch helemaal terug herboren. Je hebt veel zuurstof opgenomen, waardoor je weer terug helder kunt nadenken. Een boswandeling geeft mij ook rust. Hierdoor heb je minder stress. Je voelt je ontspannen. Hoe ontspannender jezelf bent, hoe gezonder je lichaam.
Dat mensen meer bewegen in een rustige omgeving, ben ik toch niet zo zeker van. Het is natuurlijk wel verleidelijker om te gaan wandelen/fietsen, maar doen ze dat ook? Sommige mensen die op een appartement wonen, gaan volgens mij nog meer sporten. Zij hebben niet veel ruimte om te bewegen, en gaan daarom fitnessen, zwemmen,...
Dat de hartklachten verminderen ben ik wel met akkoord. In een rustige omgeving ervaar je natuurlijk meer rust, dan dat je in een drukke stad woont.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.