actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 16:55
Thomas v*eten Thomas v*eten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 26
‘Kerststal waarschijnlijk morgen al terug in Holsbeek’

Na de commotie rond het weghalen van de kerststal in het gemeentehuis van Holsbeek, zegt de burgemeester dat de kerststal teruggeplaatst gaat worden. ‘Het is een ongelooflijk moeilijke kwestie’, zegt professor publiek recht Alexander De Becker.

De gemeente Holsbeek had de kerststal uit het gemeentehuis weggehaald na klachten van ‘niet-gelovigen’ die vonden dat een kerststal daar niet kon. ‘Er moet een scheiding van kerk en staat zijn’, klonk het. ‘Een gemeentehuis is een neutrale plek.’

De beslissing zette kwaad bloed bij de lokale afdeling van de N-VA.

Burgemeester Hans Eyssen (CD&V) liet ondertussen aan onze redactie weten dat de stal waarschijnlijk morgen al teruggeplaatst wordt. ‘Het is een traditie die hier thuishoort’, verklaarde Eyssen eerder aan de VRT. ‘De kerststal zal er nu geen twee weken staan, maar we gaan de stal wel terugplaatsen.'

‘Gemeentehuis gesloten’

In het weekend zei Groen-schepen Annelies Vander Bracht in Het Laatste Nieuws al dat er voor de kerstdagen, van 23 tot en met 27 december, wel een kerststal komt. Dan is het gemeentehuis gesloten, fulmineerde voormalig eerste schepen Achiel Claes.

De N-VA, die in Holsbeek in de oppositie zit, riep de inwoners op om deze week massaal kerststallen mee te brengen naar de Holsbeekse gemeenteraad. Een oproep die versterkt werd door de steun van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). ‘Onze tradities moeten voor sommigen precies allemaal op de schop’, zei hij aan de VRT. ‘Maar ik verzet me daartegen. Het past in een groter verhaal.’

Neutraliteit

De discussie of een kerststal in een ‘neutraal’ gemeentehuis past, woedt al langer in Frankrijk. Volgens professor Publiek Recht Alexander De Becker moet een gemeente wettelijk gezien effectief de neutraliteit bewaken. ‘Maar de vraag is natuurlijk of een kerststal wel een religieus symbool is. In Italië heeft een boze ouder een paar jaar geleden een rechtszaak aangespannen tegen een publieke school die een kruisbeeldje aan de muren had gehangen. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat het mocht blijven: dat kruisbeeld was in Italië deel van de cultuur en de geschiedenis van het land, je kon het dus los zien van het religieuze.’
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161219_02634491
eigen mening: Ik vind dat mensen met een andere cultuur recht hebben op inspraak wat er gebeurd in en rond de stad maar als ze gaan protesteren tegen iets dat al duizenden jaren als traditie word beschouwd denk ik dan dat dit niet kan. Als mensen van een andere cultuur vakantie vragen voor een feestdag van hun geloof hoor je de meeste mensen ook niet zeggen "hey dat mag niet", ik vind dat er helemaal niets verkeerd is met onze kerststallen. Als we gaan toegeven voor elke traditie dat iemand rasistish vindt dan gaan we er na verloop van tijd helemaal geen meer over houden. Mijn conclusie is dat als wij (als godsdienstige) ons moeten aanpassen aan de mening van mensen met een andere cultuur dat zei ook een aantal dingen zullen moeten veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2016, 22:58
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik vind dat we inderdaad oog moeten hebben voor deze multiculturele samenleving. Of we dit doen door kerststalletjes weg te halen uit het gemeentehuis vind ik eerder een vraagteken. Ik denk niet dat we iemand met een ander geloof zullen kwetsen wanneer er een kerststal staat in het gemeenthuis. Wij passen ons aan aan de rituelen van andere geloven, dan denk ik dat niemand er iets op zou mogen tegen hebben wanneer wij een kerststal willen plaatsen. Het is inderdaad zo dat een gemeentehuis een neutrale plek is, maar is het dan zo een probleem wanneer ze de kerstsfeer een beetje in huis willen halen. Het plaatsen van kerststalletjes is al een eeuwig oude traditie in ons land, dan vind ik niet dat niet-gelovigen het recht zouden mogen hebben om dit zomaar op zijn kop te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.