actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 14:53
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Touring: ‘Elke dag 274 fietsen gestolen in België’

De stijgende populariteit van de fiets kent ook een keerzijde, zegt mobiliteitsorganisatie Touring. ‘Elk jaar worden om en bij de 100.000 fietsen gestolen. Door het succes van de elektrische fiets stijgt ook het schadebedrag. In 2015 ging het om niet minder dan 112 miljoen euro.’

De populariteit van fietsen zit in de lift, stelt Touring vast. ‘Steeds meer pendelaars gebruiken de fiets, al dan niet elektrisch, voor de woon-werkverplaatsing en senioren kennen intussen ook de voordelen van de e-bike. Vorig jaar werden ongeveer 500.000 fietsen verkocht waarvan 23 procent elektrisch aangedreven.’

Maar er is een keerzijde, ‘want het aantal gestolen fietsen volgt dezelfde tendens en is in vergelijking met tien jaar geleden nauwelijks gedaald’.

Lokfietsen

Volgens Touring is het dan ook tijd om de strijd tegen fietsdiefstal op te drijven. De organisatie vraagt aan de overheden om een anti-diefstal plan uit te werken. ‘Een gewone fiets kost immers al gauw gemiddeld 900 euro en een elektrische rond de 2.000 euro. Het gaat vaak om georganiseerde diefstal. De overheid zou dus zogenaamde lokfietsen kunnen gebruiken om dieven te betrappen. Dat zijn fietsen die uitgerust zijn met een opsporingssysteem.’

Daarnaast zou de overheid ook meer moeten investeren in veilige fietsstallingen op belangrijke knooppunten, aldus Touring. ‘De lokale overheden kunnen dan weer fietsers sensibiliseren om hun fiets te laten graveren.’

Aangifte doen

Ook de fietsgebruiker zelf kan wat meer aandacht besteden aan het risico van diefstal, vindt Touring. ‘Als de fiets geregistreerd werd door gravering van het rijksregisternummer dan komt dit zeker van pas. Dat maakt het traceren makkelijker. Best is het om ook altijd een foto van de fiets en de aankoopfactuur te bewaren, zodat de beschrijving duidelijker wordt. Dat alles om aangifte te doen bij de politie in geval van diefstal.’

Bron: De Standaard 25/10/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161025_02538276

Mening: Ik vind het positief dat er in het artikel vermeld wordt dat er een stijging is in de populariteit van de fiets. Dit ten eerste omdat er heel wat files zijn. Mensen staan soms langer in de file dan dat ze daadwerkelijk op het werk zijn. Het is ook beter omdat er zo minder auto's rijden en dit zorgt voor minder gassen. Het is beter voor het milieu, maar ook voor het gewicht van de mens. Er zijn heel veel mensen die te weinig bewegen en dan is de fiets een goed iets om toch te bewegen.

Natuurlijk is er ook telkens een keerzijde aan heel het gebeuren. Hier is de keerzijde dat men heel wat fietsen gaat stelen. Nu kan je jouw fiets niet naast de straat 'parkeren' zonder slot of het wordt gesloten. Jammer vind ik dat, want waar is het vertrouwen in je medemens? Ik vind dat men hier iets aan moet doen, maar weet niet of lokfietsen wel zo'n goed idee zijn. Mensen moeten natuurlijk van jouw spullen afblijven, maar is dat niet een beetje aanzetten tot? Zo werd er ook een laptop in de auto gezet om zo dieven te kunnen lokken. Bij deze methode heb ik mijn twijfels. Wel denk ik dat het goed is om extra camera's te hangen.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 25th October 2016 om 15:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.