actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2009, 12:12
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Eén Belg op vijf kampt met stress op werk

Eén Belg op vijf kampt met stress op werk

BRUSSEL - Meer dan één werkende Belg op de vijf kampt met stress op het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop.

Voor het onderzoek werden tussen mei en juni 2008 1.148 Belgen ondervraagd over stress op het werk. Er werd samengewerkt met consumentenorganisaties in Italië, Portugal en Spanje.

Hoewel de Belgische werknemer over het algemeen dus tevreden is, blijft 13 procent misnoegd over zijn werk. Vlamingen zijn meer tevreden dan Brusselaars en Walen. De oorzaak van de ontevredenheid ligt dikwijls in het gevoel geen of onvoldoende waardering te krijgen voor de geleverde prestaties, een gemis aan beloning voor extra goede prestaties en een gebrek aan begrip op de werkvloer.

Persoonlijke leven

Bij een op de vijf respondenten beďnvloedt hun werk hen psychologisch en/of lichamelijk in negatieve zin. Zo laat bij 23 procent de druk op het werk zijn sporen na in hun persoonlijke leven. De belangrijkste oorzaak van stress, voor iets meer dan de helft van de respondenten, is een gebrek aan beloning of erkenning voor hun job. Andere uitlokkers zijn de eisen van de baan, de tijd die men heeft, het tempo, zelden of nooit iets bijleren of repetitief werk. Personen die geen leiding geven, melden overigens meer stress dan leidinggevenden.

Als de stress te lang aansleept, loert het risico op een burn-out om de hoek. Ongeveer een vijfde van de respondenten staat minstens twee keer per week moe op; 8 procent ervaart wekelijks een emotioneel leeggezogen gevoel door het werk. Twee procent antwoordt zelfs regelmatig te denken aan zelfdoding door de problemen op het werk. En ook het lichaam protesteert. Op kop prijken klachten over rugpijn, nekpijn en lage rugpijn.

Thuisblijven

Het voorbije jaar was meer dan 1 op de 10 werkende Belgen afwezig op het werk wegens te veel stress. Gemiddeld blijven ze dan 15 werkdagen thuis. In totaal komt dat neer op 9.139.770 dagen waarop Belgische werknemers het voorbije jaar afwezig waren wegens stress op het werk. Dat is een vrij kostelijke zaak voor werkgevers die er dan ook belang bij hebben aandacht te schenken aan preventie van stress op het werk.

Hoewel er snel naar medicatie zoals antidepressiva of kalmeermiddelen wordt gegrepen, lijkt sport veel meer aangewezen om stress te tackelen dan medicijnen, aldus nog Test-Aankoop.

Bron: De Standaard BELGA
dinsdag 24 maart 2009


Toch indrukwekkend wat stress teweegbrengt. Belgen zijn 9 miljoen dagen afwezig door stress, dat is toch ongelofelijk veel. Ik vind dat hier echt iets aan gedaan moet worden want het kost ons land veel geld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2009, 15:55
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Hier verschiet ik nu niet van. Onze maatschappij en economie schreeuwt immer om meer. Misschien is dit wel iets van alle tijden...

Toch ben ik ervan overtuigd dat je als mens eerder aan je welzijn dan aan je welvaart moet werken. In een samenleving waarin welvaart centraal staat is dit niet gemakkelijk. Toch zie ik de stroom waartegen je moet in zwemmen niet als onoverkomelijk maar als een weg waaruit je kan leren en innerlijk kan groeien op weg naar werkelijk geluk, welzijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2009, 17:24
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
stress op school...?

Ik verschiet daar ook niet van!

Misschien moet er eens een poll gehouden worden naar de stress binnen de opleiding op de KHK. Volgens mij geeft dat ook verrassende resultaten...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th March 2009, 15:16
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Citaat:
Orgineel gepost door jan van hoogten
Misschien moet er eens een poll gehouden worden naar de stress binnen de opleiding op de KHK.


Volgens mij gaan we dan ook wel eens schrikken wat voor resultaten dit zal opleveren.

En stress op het werk. Ik schrik eerlijk gezegd toch wel van de cijfers. Zoals Charlot reeds kwam te zeggen is 9 miljoen dagen enorm kostelijk voor ons kleine landje.
Ik kan de mensen wel begrijpen die het niet meer zien zitten wanneer ze veel stress hebben door het werk. Een mens werkt ongeveer 8uur per dag, en de stress die je daar krijgt neem je natuurlijk overal mee.
Het is misschien niet zo slecht om eens wat aan sport te doen, gewoon eens een blokje lopen, al was het maar 10 minuten. Je kan ervan versteld staan wat voor positieve invloed dit geeft!
Er moet dus dringend wel iets aan gedaan worden. Maar de vraag is wat?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th April 2009, 17:57
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Te veel stress op het werk!

Ik had dit ergens wel verwacht. Onze huidige maatschappij verlangt immers naar deadlines, op tijd komen, stiptheid.. Alles moet 'perfect' zijn en dat brengt natuurlijk stress met zich mee. Persoonlijk zou ik het zelf wel liever relaxter hebben, maar daarvoor kan ik beter aan het andere eind van de wereld gaan wonen en dat heb ik er nu ook weer niet voor over.
Ik denk dat je als mens, alles gewoon moet leren relativeren. Je kan toch niet altijd alles 100% goed doen..

Ik vond het wel opmerkelijk dat leidinggevende personen minder stress hebben, dan niet-leidinggevende personen. Het zou toch logischer zijn dat een functie met veel verantwoordelijk meer stress met zich meebrengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.