actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2009, 19:14
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Steeds meer studenten met psychische problemen

Steeds meer studenten kampen met psychologische problemen als faalangst, depressies en persoonlijke crisissen. Aan de universiteiten van Hasselt, Gent en Antwerpen spreekt men van een “opmerkelijke toename de laatste jaren”. Aan de KU Leuven heeft men het zelfs over een verviervoudiging sinds 1999.

Examenstress is vaak een uitlokkende factor voor psychologische problemen. Aan de KU Leuven heeft men dit jaar al meer dan 1.000 studenten gezien. “Dat zijn er vier keer zoveel dan in 1999,” zegt Marleen Gheldof van het medisch en psychotherapeutisch centrum.

Externe begeleiding
In Antwerpen kregen ze dit academiejaar al zeker 1.500 hulpvragen, een pak meer dan enkele jaren geleden. “Er is effectief een toename van het aantal psychologische problemen, onder andere door de prestatiedruk,” vertelt professor Paul Van Royen. “De meeste studenten vangen we intern op. Maar voor problemen als een ernstige depressie of een borderline persoonlijkheid verwijzen we door naar externe begeleiding.”

De groep die externe hulp krijgt, groeit snel; van 25 studenten in 2004 naar 130 in 2009. Ook in Hasselt en in Gent zien ze de “ernstige gevallen” toenemen. Ruim twee derde van alle hulpvragers zijn meisjes.

Bron: www.gva.be

Het is zo dat de prestatiedruk steeds hoger en hoger wordt. Goed organiseren en een goede planning is hiervoor noodzakelijk zodat het werk niet allemaal op hetzelfde moment op je afkomt!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2009, 19:27
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Het verbaast me niets dat studenten tegenwoordig psychische problemen hebben. Men wordt zo vaak opgezadeld met heel veel werk en heel veel leerstof. Soms vraag ik me dan ook af of dat dat allemaal wel nodig is, kan het niet iets minder? In ons land hebben veel mensen, dus niet enkel studenten maar ook werkende mensen, last van stress en dan vraag ik me af of wij wel goed bezig zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2009, 13:42
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Ik heb hier mijn bedenkingen bij.

Examenstress leidt tot psychische problemen. Ik vind dit nogal ver gezocht.
Vooraleer je psychische problemen krijgt, moet er volgens mij toch al veel meer aan de hand zijn dan enkel examenstress. Daarnaast ben ik ook van mening dat: als je zoveel examenstress hebt, heb je dan wel een goede studierichting gekozen? Daarnaast waarom is die stress nodig? Je leert toch gewoon wat je moet kennen. En dan zie je maar wat het wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.