actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2014, 16:09
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Eten is passé, aan dit drankje heb je genoeg

Eten is passé, aan dit drankje heb je genoeg

Rob Rhinehart (25) beweert een drankje te hebben uitgevonden dat traditioneel voedsel kan vervangen. 'Soylent' zou alle bestanddelen bevatten die een mens nodig heeft om te overleven.

De jonge ondernemer leeft naar eigen zeggen enkel van Soylent, een drankje dat koolhydraten, proteďnen, vezels, magnesium, vitamines, zink... bevat en je daarmee van alle bestanddelen voorziet die nodig zijn om te overleven. Zijn uitvinding legt hem geen windeieren, met tienduizenden bestellingen is de vraag amper bij te houden en zelfs het Amerikaanse leger wil het product testen.

Volgens Rhinehart is het basisprincipe simpel: "Je hebt aminozuren en vetten nodig, geen melk. Je hebt koolhydraten nodig, geen brood." Hij gebruikt dus enkel de bestanddelen die het lichaam echt nodig heeft.

Voor 50 euro per maand heb je voldoende Soylent om te overleven. "Deze voedselvervanger is veel goedkoper dan traditioneel voedsel en het kan worden bereid in enkele minuten", aldus Rhinehart. De eerste klanten zijn alvast enthousiast. Jennifer Roberts, een van de eerste klanten, is "blij geen tijd meer te verliezen aan eten".

Sommige wetenschappers trekken het product in twijfel. Professor biologie Noel Cameron noemt het project "ongelooflijk naiëf". "Eten is veel meer dan alleen maar je maag vullen, het is een veel complexer systeem." Professor Ashley Blackshaw vindt dan weer enkele belangrijke bestanddelen zoals lycopeen, dat het risico op prostaatkanker verlaagt, niet terug in Soylent. "

De toekomst zal uitwijzen of Soylent onze manier van eten zal veranderen, maar ondertussen plukt Rob Rhinehart de vruchten van zijn lucratief product.

Gevonden op: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...je-genoeg.dhtml

Commentaar:
Net zoals de wetenschappers vraag ik me af of dit drankje wel echt zo interessant is. Je lichaam heeft, volgens Rob Rhinehart, enkel nood aan de dingen die in het drankje zitten, maar ik geloof dat er sommige processen in je lichaam gebeuren, bij bijvoorbeeld de vertering van je voedsel, die ook essentieel zijn voor je lichaam. Na verloop van tijd zou het kunnen dat bepaalde organen niet meer gebruikt worden en misschien zelfs afsterven?

Ook is eten niet enkel een noodzakelijk gebeuren, ik vind dat je van je eten moet kunnen genieten. Wat ga je doen als je op restaurant gaat? Een (vies) drankje bestellen waar alle voedingsmiddelen inzitten en na een kwartier weer weggaan? Nee, als ik op restaurant ga wil ik gezellig tafelen met lekker eten en drinken. Of zelfs gewoon thuis in een doordeweekse dag moet je tijdens of na het eten kunnen praten met je gezinsleden. Eten is voor mij ook een sociaal gebeuren en niet enkel een noodzakelijk last.

Ik zou zeggen: weg ermee en geniet van het lekker bereide eten dat je aangeboden wordt in plaats van een vies gefabriceerd goedje.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2014, 18:07
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik denk dat ze bij ons in onze westerse wereld inderdaad niet moeten afkomen met zulke drankjes en dat veel mensen de mening van Marijne delen.
Persoonlijk denk ik dat zoiets nooit ons traditionele voedsel zal vervangen, maar ik denk dat het misschien wel een goede aanvulling kan zijn voor mensen die weinig geld hebben om voedsel te kopen en dan spreek ik zeker ook over landen waar veel mensen te kampen hebben met ondervoeding. Het drankje is een stuk goedkoper dan ons gewone eten, dus voor deze mensen zou dit wel goed zijn.

Of er zo'n grote problemen zouden zijn met de vertering en dergelijke, dat weet ik niet. Op dit moment zijn er ook heel wat mensen die sondevoeding moeten krijgen, wat ook volledig vloeibaar is. Natuurlijk is het niet de bedoeling om je hele leven te leven op sondevoeding, maar deze mensen hebben wel geen al te grote problemen met de vertering ofzo.

Kort samengevat: drankje oké, maar enkel als aanvulling.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2014, 20:33
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Wij (inwoners van de Westerse landen) zijn echte bourgondiërs. Ik denk ook niet dat inderdaad veel mensen dit drankje gaan gebruiken als vervangmaaltijd. Persoonlijk denk ik wel dat er bijvoorbeeld mensen zijn die geen tijd of geen zin hebben om te koken en mensen die toch maar alleen zijn, dit kunnen drinken. Ik denk ook dat het bijvoorbeeld wel interessant zou zijn voor het leger wanneer zij op missie zijn. Zij krijgen zo toch de noodzakelijke voedingstoffen binnen zonder dat men met een volledige maaltijd moet afkomen. Ik denk niet dat wij zo fan zijn van dit drankje want wij eten veel liever lekker dan zo'n papperig drankje. Ook zou dit een handig vervangmiddel kunnen zijn voor astronautenvoeding of wanneer er bijvoorbeeld oorlog uitbreekt zou je dit als noodrantsoen kunnen gebruiken. Voor mensen die het financieel niet breed hebben, is deze oplossing ook veel goedkoper!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 17:15
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik denk niet dat dit voor iedereen even nuttig is, maar bijvoorbeeld voor vrachtwagenchauffeurs kan dit erg handig zijn. Je kan veel makkelijker drinken tijdens het rijden dan eten tijdens het rijden. Dat is dan in een keer ook veel veiliger. Het is ook een middel om volgens mij de 'verdikking van de wereld' aan te pakken. De gedachtengang allesinds. Mensen de voedingsbestandelen aanbieden die ze nodig hebben. Kortom, het zal ons bourgondiër zijn niet veranderen, maar ik denk wel dat het vanuit verschillende invalshoeken op verschillende plaatsen zijn nut kan hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.