actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2010, 18:10
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
'Toetreding Servië tot EU alleen bij arrestatie Mladic'

BRUSSEL - Toetreding van Servië tot de Europese Unie is uitsluitend mogelijk als de regering in Belgrado de van oorlogsmisdaden verdachte Ratko Mladic en Goran Hadzic arresteert.

Dat gaan de 27 lidstaten van de Europese Unie maandag benadrukken, meldde de nieuwswebsite WAZeuobserver.

De site baseert zich op de uitkomst van de voorbereidingen van de vergadering van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken in Luxemburg. De kersverse Nederlandse bewindsman Uri Rosenthal is daarbij aanwezig.
Click here to find out more!

Den Haag eist al jaren dat Servië moet samenwerken met het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag. Het hof wil Mladic vervolgen voor onder meer het bloedbad van 1995 in Srebrenica en Hadzic wegens de moord op duizenden Kroaten.

Pas als alle lidstaten, dus ook Nederland, overeenkomen dat Belgrado zich positief opstelt, kan Servië een officiële status krijgen als kandidaat-lidstaat.

Constructief

De EU-ministers eisen verder dat de Servische regering zich ''constructief'' opstelt naar Kosovo, dat zich van Servië afsplitste.

Veel Europese landen prezen Belgrado al voor de bereidheid om met de regering in Pristina een dialoog te willen voeren. Zij vinden dan ook dat Servië moet worden beloond.

Volgens WAZeubobserver zullen de ministers maandag de Europese Commissie vragen een oordeel te geven over de Servische aanvraag voor het EU-lidmaatschap.

Het is de eerste stap van de officiële procedure die tot de status van kandidaat-lidstaat moet leiden.
© ANP

Eigen mening;
Ik vind het terecht dat deze oorlogsmisdadigers eerst gearresteerd moeten worden voordat ze toe mogen treden tot de EU. Het zou niet normaal zijn als we een land in de Europese Unie zouden toelaten waar oorlogsmisdadigers zomaar vrij mogen rondlopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2010, 17:19
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2010, 21:15
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Toetreding Servië tot EU alleen bij arrestatie Mladic

Hier heb je wel gelijk, maar ik zou eerder nadenken over waarom Servië tot de EU moet behoren. Wat zijn de goede dingen die Servië kan bijdragen tot de EU. Ik denk dat de EU een bepaalde limiet moet stellen voor het aantal landen dat toetreedt. Een EU moet een grens hebben volgens mij en zoals het nu is, is het vrij goed vind ik. Turkije probeert ook al toe te treden, maar is dit dan wel goed? Vorig jaar hebben we met geschiedenis dit bondig besproken en we kwamen eigenlijk tot maar één conclusie die het niet zo interressant maakt dat Turkije toetreedt. Als we echt een land erbij willen nemen moeten we echt de positieve en negatieve punten naast elkaar zetten om echt een juiste beslissing te maken over de toetreding. Maar zoals ik al zei vind ik dat de limiet van het aantal landen in de EU al bereikt is. Je moet ook een beetje kijken op de wereldkaart, als we Servië en Turkije erbij nemen, komen we dan niet erg dicht in de buurt van het wat men noemt het gevreesde Oosten? Dit is hetgeen dat ik er van vind, wie denkt hier anders over? We moeten toch wel gaan opletten denk ik...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.