actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2014, 13:47
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Philae stuurt eerste foto vanaf komeet

Philae stuurt eerste foto vanaf komeet

Ruimtelander Philae, die gisteren een historische landing op een komeet maakte, heeft eerste beelden vanaf de komeet verstuurd. De lander is vermoedelijk niet één maar drie keer geland.

Vanochtend zijn de eerste foto's vrijgegeven die de lander vanaf het oppervlakte van de komeet heeft gemaakt. Dit betekent dat Philae stabiel staat (maar mogelijk niet rechtop) en in elk geval grotendeels lijkt te functioneren.

De landing is niet in één keer goed gegaan. Uit data die is verstuurd door onderzoeksinstrument Mupus blijkt dat de eerste landing is gemaakt om 16.33 uur - het geplande moment. Daarna is Philae vermoedelijk teruggestuiterd en heeft om 18.26 uur en een paar minuten later om 18.33 uur opnieuw een landing gemaakt.

Tijdens de landing gisteren zijn de harpoenen niet afgevuurd die de ruimtelander aan komeet 67P/C hadden moeten vastklinken. Deze harpoenen moesten voorkomen dat Philae van het komeetoppervlak zou stuiteren. Vanwege zijn geringe omvang, heeft komeet 67P/C nauwelijks zwaartekracht. Medewerkers van ESA hebben tegenover de BBC verklaard dat Philae mogelijk enkele honderden meters is teruggestuiterd na de landing. Momenteel wordt gepoogd de exacte locatie van Philae vast te stellen.

Apparaat werkt goed"
Er vloeiden tranen in het vluchtleidingscentrum in Darmstadt toen bekend werd dat Philae was geland op de komeet.
"Philae is geland, maar vermoedelijk is hij in ieder geval één keer gestuiterd en weer neergekomen, dus hij staat niet heel erg vast", vertelde de Nederlandse missieleider Fred Jansen vanochtend bij Radio 1. "Gedurende de hele nacht heeft een van de instrumenten - die als een soort scanner dwars door de komeet kijkt - verbinding met Rosetta gehouden. Het apparaat werkt dus goed."

Gisteren liet moederschip Rosetta na een ruimtereis van tien jaar en ruim 6,5 miljard kilometer Philae los. De ruimtelander is daarmee het eerste ruimtevoertuig dat een zachte landing heeft gemaakt op een komeet. Het waren zeven zenuwslopende uren voor de Europese ruimtevaartorganisatie, maar om 17.03 uur Nederlandse tijd kwam het verlossende signaal: Philae was geland op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. "Touchdown! Mijn nieuwe adres: 67P!", liet de ESA weten op het Twitter-account van de lander.

Enkele uren na de landing stuurde de Philae zijn eerste foto. Die was ongeveer 3 kilometer boven het oppervlak genomen. De heuvels, vlaktes en rotsen op de komeet zijn goed te zien, evenals een deel van het landingsgestel van de verkenner.

Philae werkt de komende zestig uur op batterijen, daarna zal de lander overschakelen op zonne-energie. De verkenner heeft zonnepanelen waardoor elke twee dagen een uur aan energie kan worden opgewerkt. "We verwachten dat Philae tot maart volgend jaar kan werken, daarna wordt het gewoon te heet aan het oppervlak, en dan gaat de lander kapot", aldus Jansen. Op 13 augustus 2015 zullen de komeet en zijn bezoekers de zon op een afstand van 185 miljoen kilometer passeren.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/p...omeet-a2119534/
Datum: 13/11/2014

Eigen mening: Na lang uitkijken staat de ruimtelander Philae eindelijk stabiel. Ikzelf heb het hele gegeven op de voet proberen te volgen omdat de ruimtevaart en de astronomie me altijd hebben geïnteresseerd. De foto die Philae van de komeet genomen heeft, vind ik fascinerend. Toch vind ik het spijtig dat we de ruimtelander niet kunnen terughalen vanuit de ruimte. Als het oppervlak van de komeet te heet wordt, gaat Philae gewoon kapot. Dit vormt misschien het begin van een toekomst waarin we ons afval naar de ruimte sturen (ruimte sluikstorten).
Graag wil ik dit nog toevoegen:
Ergens las ik dat men vond dat de ruimtemissie van Rosetta en Philae te vergelijken is met de eerste maanlanding. Hiermee ben ik het helemaal niet eens. De eerste maanlanding vind ik nog net iets spectaculairder. Zeker omdat deze gebeurd is in een periode waarin de technologie nog niet zo geavanceerd was zoals nu.

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 13th November 2014 om 14:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.