actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 14:45
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Vlaamse partijen blijven unaniem pleiten voor één Brusselse politiezone

Vlaamse partijen blijven unaniem pleiten voor één Brusselse politiezone

Alle Vlaamse fracties in het Brusselse Parlement, ook de drie meerderheidspartijen, hebben vrijdag tijdens het plenaire debat over terrorisme en radicalisering gepleit voor de fusie van de zes Brusselse politiezones tot één zone, met bijzondere aandacht voor nabijheidspolitie. Aan Franstalige kant bleef het, op cdH-fractieleider Benoît Cerexhe na, oorverdovend stil over het onderwerp.

“Open Vld is een vurig voorstander van de fusie van de Brusselse politiezones. Een eengemaakte politiezone maakt de Brusselse instellingen doorzichtiger en efficiënter. De fusie is een antwoord op veel maar helaas niet op het gebrekkig deradicaliseringsbeleid”, zei fractieleidster Els Ampe. “Eén politiezone zou een stap vooruit zijn”, vond ook Jef Van Damme (sp.a). “Het is geen wondermiddel, maar zal de efficiëntie doen toenemen en hoeft de nabijheidspolitie niet uit te sluiten”.

Ook Brigitte Grouwels (Cd&V) zat op dezelfde golflengte. “Het Brussels regeerakkoord voerde één verantwoordelijke in voor de coördinatie van het veiligheids- en preventiebeleid in Brussel, maar tot een fusie van de 6 politiezones, waar wij op aandrongen, is het jammer genoeg niet gekomen”, stelde zij vast.

De Vlaamse oppositiepartijen riepen ook op tot een fusie van de 6 Brusselse politiezones. Annemie Maes (Groen) pleitte voor een politiehervorming, waarbij de nabijheidspolitie centraal staat in één gewestelijke politiezone, onder leiding van de minister-president en gecontroleerd door het parlement. Een fusie van de politiezones zal niet alle problemen oplossen, erkende Johan Van den Driessche (N-VA), “maar het is wel een essentiële voorwaarde om op het vlak van veiligheid en de bestrijding van criminaliteit en terrorisme serieuze stappen vooruit te zetten”. Dominiek Lootens wees erop dat het Vlaams Belang de eerste was om aan te dringen op een fusie van de zones.

Het woord fusie viel in geen enkele tussenkomst van Franstalige parlementsleden, op cdH-fractieleider Benoît Cerexhe na. Hij viel zijn N-VA-collega Johan Van den Driessche frontaal aan: “zeggen dat de problemen in problemen veroorzaakt zijn door de werking van de politiezones is een totale ontkenning van de realiteit en een absoluut gebrek aan terreinkennis”, wierp hij zijn N-VA-collega voor de voeten. De samenwerking tussen de zes politiezones werkt uitstekend, vervolgde Cerexhe, waarna hij wel dringend meer bijkomende middelen en manschappen vroeg aan de federale regering.

Bron: DS, 20-11-2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151120_01980851

Eigen mening: Ik denk dat het geen kwaad kan dat de verschillende politiezones in Brussel fusioneren. Dit bevordert volgens mij de samenwerking en de communicatie bij de politiezone Brussel. Ik denk dat ze dan het terrorisme en radicalisme efficiënter kunnen bestrijden. Ik begrijp daarom ook niet wat de Franstalig kant van Brussel hierop tegen hebben. Ik weet ook wel dat de fusie geen antwoord biedt op het deradicaliseringsbeleid dat Brussel nu voert, maar ze zetten dan wel een grote stap vooruit. Ik denk dat een fusie enkel de communicatie bbevordert en dit kan toch geen kwaad?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.