actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2017, 23:32
Corin.B*rgen Corin.B*rgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 20
"Aanslag in Manchester Arena had voorkomen kunnen worden"

De dader van de aanslag in de Manchester Arena waarbij in mei 22 doden vielen, stond op de radar van de politie. Kansen om hem tegen te houden, werden gemist. Zo blijkt uit een onderzoeksrapport waarover de BBC bericht.

De aanslag van Salman Abedi had voorkomen kunnen worden, "als de kaarten anders waren geschud". Dat stelt onderzoeker David Anderson, die het rapport schreef. Hij baseerde zich daarvoor op interne doorlichtingen van de antiterreureenheid van de politie en inlichtingendienst MI5.

Uit de analyse van die doorlichtingen, die grotendeels geheim blijven, blijkt dat Abedi een "persoon van belang" was voor MI5. Er liep een onderzoek naar hem tussen januari en juli 2014 en opnieuw in oktober 2015. Op twee gelegenheden in de maanden voor de aanslag kreeg MI5 informatie die - achteraf bekeken - "bijzonder relevant" was. Bovendien oordeelde MI5 dat Abedi deel uitmaakte van een handvol personen die verder onderzoek nodig hadden. De meeting waarop dat onderzoek verder zou worden besproken, vond plaats op 31 mei, negen dagen na de aanslag.

Uit de documenten bleek ook dat twee andere terroristen eveneens op de radar van MI5 waren verschenen: Khuram Butt, de leider van de aanslag op London Bridge en Borough Market, en Khalid Masood, die toesloeg op Westminster Bridge.

Anderson benadrukt in zijn rapport dat "ondanks de verhoogde terreurdreiging de fundamenten gezond zijn en dat de meerderheid van de aanslagen wordt voorkomen", maar dat er toch veranderingen nodig zijn. "MI5 en de politie hebben aangegeven dat data efficiënter gebruikt moeten worden, inlichtingen wijder verspreid moeten worden en dat ze beter moeten samenwerken. Ook moeten ze terreurdreigingen op een uniforme manier beoordelen en onderzoeken, ongeacht de achterliggende ideologie", besluit Anderson.

Bron: https://www.demorgen.be/buitenland/...orden-be70a104/

Mening: Ik ben van mening dat de aanslag misschien had kunnen voorkomen worden. Met zekerheid zeggen dat je iets kon voorkomen vind ik wat met vuur spelen. Anderson heeft meerdere punten en de rapporten spreken hem niet tegen. Wat ik wel een fout vind is dat ze niet verder zijn gaan zoeken naar meer bewijs voor de aanslag aangezien ze bijna genoeg bewijs hadden om hem op te pakken. Maar wat mij betreft is een terreuraanslag niet zo maar te "voorkomen". Ik denk dat we de omvang van terreur nog steeds niet kennen. Ik denk dat er juist veel meer mensen aan terreur doen waar we het nog niet van weten ook al zijn er instanties zoals de MI5 en CIA. Dat de samenwerking tussen alles en iedereen in de anti-terreurgroepen beter moet gaan vind ik wel een correct aandachtspunt. Maar als we deze aanslag hadden voorkomen was er waarschijnlijk ergens anders een aanslag gebeurd. Ik denk dat de terroristen een veel groter en geavanceerder netwerk hebben met back-up plannen waar we niets vanaf weten.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.