actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2014, 19:31
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Gaia opent kattenbordeel in Brussel

Dierenrechtenorganisatie Gaia heeft dinsdag in Brussel een ‘kattenbordeel’ geopend. De symbolische actie kadert in een sensibiliseringscampagne met als doel de sterilisatie van katten wettelijk verplicht te maken.
‘Bij katten is 1 plus 1 gelijk aan 6, en dat 2 à 3 keer per jaar’, zegt Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. ‘Katten hebben te veel sekspartners en te veel kittens.’

Dat leidt tot overpopulatie. Volgens Gaia komen elk jaar meer dan 30.000 katten terecht in dierenasielen, en werden er in 2012 11.208 katten noodgedwongen geëuthanaseerd. ‘Om deze situatie op te lossen bestaat er slechts één oplossing: het verplicht maken van sterilisatie’, klinkt het.

Het ‘kattenbordeel’ bestaat uit een projectie op een gevel van het Brusselse Crowne Plaza-hotel. Die insinueert een kattenbordeel, met ramen die verlicht zijn met neonlichten en schaduwen van krolse katten. De bijbehorende boodschap luidt: ‘Katten hebben te veel sekspartners. Vermijd ongewenste kittens, laat je kat steriliseren.’

Volgens het ‘kattenplan’ van minister Laurette Onkelinx moeten asielen, kwekers en verkopers van katten vanaf dit jaar de dieren verplicht identificeren en registreren alvorens ze aan particulieren te verkopen. Het plan voorzag in een wettelijk verplichte sterilisatie van alle katten, inclusief die van particulieren, tegen 2016, maar die laatste fase werd volgens Gaia niet voltrokken.

‘We moeten de burgers én politici sensibiliseren en hun mentaliteit veranderen. Het is absoluut noodzakelijk om sterilisatie van alle katten verplicht te maken. Naast een plicht naar de dieren toe is het ook een burgerplicht’, aldus Vandenbosch.

Het ‘kattenbordeel’ is tot en met 1 februari elke avond te zien op het Crowne Plaza, van 17 uur tot 21.30 uur. Er is ook een campagnevideo

Commentaar:
Over het algemeen ben ik het vaak niet eens met de acties van Gaia, ze zijn me meestal iets te drastisch. Begrijp me niet verkeerd ik ben een echt dierenpersoon, maar Gaia is gewoon niet mijn ding. Deze actie is echter anders. Het is niet te shockerend, het kaart de problematiek aan op een humoristische wijze. Het steriliseren van de katten is in mijn ogen een goede oplossing voor de overbevolking die er aan komt. De maatregel is in elk geval beter dan het laten inslapen van de dieren.

Bron:
De Standaard, 28 januari 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140128_00951764)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 28th January 2014 om 19:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.