actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2011, 15:14
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Janssens: 'Dit kan niet getolereerd worden' - Stadsbestuur neemt maatregelen

ANTWERPEN - Het stadsbestuur van Antwerpen zal maatregelen nemen om nieuwe rellen te vermijden. Dat zegt burgemeester Patrick Janssens (SP.A).

'Dit kan absoluut niet getolereerd worden. Wij kunnen niet toestaan dat mensen incidenten van elders in de wereld in Antwerpen uitvechten,' zegt Janssens.

Het stadsbestuur zal daardoor maatregelen nemen om nieuwe rellen te vermijden. 'Er zal een verhoogde politieaanwezigheid in die buurt zijn', aldus Janssens.

'De manschappen van de Antwerpse politie die voorzien waren voor ondersteuning bij de voetbalwedstrijd tussen Cercle Brugge en Anderlecht, hebben we in Antwerpen gehouden. Ik heb de politie ook toestemming gegeven voor een systematische identiteitscontrole in de ruime omgeving van de Van Kerckhovenstraat. Er zullen bovendien extra controles op verboden wapendracht worden uitgevoerd', luidde het.

Camerabeelden om daders te vinden

Burgemeester Janssens benadrukt nog dat het onderzoek naar de rellen van zaterdagavond volop aan de gang is.

'We beschikken over redelijk goede camerabeelden van de rellen,' zegt Janssens. 'We gaan die aandachtig bekijken en alles in het werk stellen om de betrokkenen te identificeren. De daders moeten verantwoordelijk gesteld worden voor het geweld dat ze gebruikt hebben tegen anderen en tegen de politie. Want het is er toch wel behoorlijk stevig aan toe gegaan.'

Kans op schadevergoeding

Bij de rellen in de Van Kerckhovenstraat raakten zaterdagavond verscheidene auto's en winkelramen beschadigd. Ook een bushokje werd vernield.

Buurtbewoners die materiële schade hebben geleden laten volgens Janssens best een proces-verbaal opstellen. Zo kunnen ze een vergoeding krijgen uit het schadefonds.

Vlaams Belang roept gemeenteraad bijeen

Vlaams Belang heeft ondertussen de gemeenteraad in Antwerpen in spoedzitting bijeengeroepen.'We roepen de gemeenteraad bijeen omdat de situatie escaleert', zegt Filip Dewinter, fractievoorzitter van Vlaams Belang in de Antwerpse gemeenteraad. 'Het gaat van kwaad naar erger, maar burgemeester Patrick Janssens durft niet kordaat in te grijpen. De politie is er niet genoeg zichtbaar aanwezig.'

Aangezien Vlaams Belang meer dan een derde van de Antwerpse gemeenteraadsleden vertegenwoordigt, moet de gemeenteraad na dat verzoek van Vlaams Belang binnen de vijf dagen bijeengeroepen worden.

Bron: www.destandaard.be - zondag 6 november - (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111106_022)

Mijn mening: Ik vind het zeker goed dat ze tegen deze soort van rellen ingaan. Inderdaad moeten deze mensen geen incidenten van elders in de wereld in Antwerpen gaan uitvechten. Dat ze hierdoor dan extra controle gaan doen op identiteit en verboden wapendracht vind ik zeker goed. Maar ik vind dat ze deze controles vaker moeten doen om nog meerdere rellen en incidenten te vermijden. Dan zal het toch wat veiliger worden in Antwerpen. (Zoals het artikel van het plaatsen van de poortjes in metro station, meerdere zwartrijders en vandalen voorkomen ~ http://www.standaard.be/artikel/det...PJI&word=metro+ ~)
Dat Antwerpen de daders willen identificeren d.m.v. camerabeelden wil ik alleen maar aanmoedigen. Eigenlijk zou elke stad camera's moeten laten installeren. Want in steden gebeuren er vaak de meeste incidenten en er komt veel volk. Zoals in Antwerpen lopen er veel reizigers rond (trein, toeristen, ...), studenten, bewoners, mensen die er gaan winkelen, enz. Tegenover een dorp, daar kan men nog een buurt onderzoek doen. De kans om een schadevergoeding te verkrijgen vind ik zeer goed. Want stel dat je eigen auto er zou staan, dan zou je toch ook recht willen hebben op een schadevergoeding. Het is natuurlijk wel te hopen dat er bepaalde mensen geen misbruik van gaan maken om een schadevergoeding te verkrijgen.
Dat Vlaams belang de gemeenteraad bijeenroept kan ik langs ene kant wel begrijpen omdat de situatie echt wel escaleert. Maar langs de andere kant zal het wel weer gaan omdat er geen 'witte belgen' met de rellen te maken hebben. Ook het feit dat Filip Dewinter zegt: "Het gaat van kwaad naar erger, maar burgemeester Patrick Janssens durft niet kordaat in te grijpen. De politie is er niet genoeg zichtbaar aanwezig" vind ik toch redelijk goed. Het kan zijn dat het beter zal worden opgelost doordat er meerdere mensen (gemeenteraad) over gaan beslissen hoe ze dit moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.