actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2015, 12:50
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Kwart bestuurders geïntoxiceerd bij alcoholcontrole in Roeselare

Politiezone Riho, dat is regio Roeselare, heeft in de nacht van zaterdag op zondag op drie plaatsen alcoholcontroles uitgevoerd. Dat meldt de zone vanmorgen. Bijna een kwart van de bestuurders bleek onder invloed van alcohol of drugs.

"We zijn zelf enorm geschrokken van deze cijfers", aldus Carl Vyncke van de politiezone. "In de week is doorgaans 3 of 4 procent geïntoxiceerd en in het weekend verdubbelt dat aantal gemiddeld. Bij de laatste controle, ongeveer een maand geleden, lag dat percentage rond de 10 procent, maar nu zitten we op 22,95 procent", aldus Vyncke.

Riho controleerde in totaal 61 bestuurders. Daarvan waren er dertien onder invloed van alcohol en één bestuurder testte positief op drugs. Vier rijbewijzen werden onmiddellijk voor de duur van vijftien dagen ingetrokken.

De politie zal het daar niet bij laten. "We gaan de controles opvoeren, zeker op de uren waarop wij merken dat veel bestuurders dronken achter het stuur kruipen. We gaan die controles niet enkel organiseren in de week, maar ook in het weekend, want dit probleem moet eruit, zeker nu we eindejaarsperiode naderen", besluit Vyncke.

"Het is echt frappant dat een nuchtere bestuurder die betrokken raakt in een ongeval met een ander voertuig, één kans op de vijf of bijna vier, te maken krijgt met een bestuurder onder invloed."

Bron: De Redactie, zo 15/11/2015, Belga

Eigen Mening:
Ik vind dat deze cijfers aantonen dat dronken bestuurders nog altijd niet hun verantwoordelijkheid nemen en het leven van zichzelf maar vooral van anderen op het spel zetten. Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat het reactievermogen van een bestuurder snel afneemt naarmate hij meer gedronken heeft. Als men dronken achter het stuur zit en er doet zich een situatie voor waarbij een dronken bestuurder snel moet reageren resulteert dit vaak in een ongeval. Dat de politie dit weekend een kwart van de onderzochte bestuurders heeft betrapt op dronken rijden vind ik schrijnend. Het is dan ook heel goed dat de politie deze controles uitvoert. Dat de politie vaker in het weekend controleert zodat men bestuurders ook bewust maakt dat deze controles niet enkel is de week plaatsvinden vind ik een goed idee.
Ik hoop dat de bestuurders die dronken achter het stuur zaten eens stilstaan bij de mogelijke gevolgen van hun daden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2015, 19:49
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik schrik er nog steeds van dat dit percentage zo hoog ligt. Bestuurders die dronken in hun voortuig stappen hebben zoals Leonie zegt, een veel tragere reactiesnelheid. Het is onbegrijpelijk dat mensen dronken in hun wagen kruipen en het leven van zichzelf en dat van anderen in gevaar brengen. Naar mijn mening mogen de straffen op dronken rijden verhoogd worden. In het artikel lees ik letterlijk: 'Vier rijbewijzen werden onmiddellijk voor de duur van vijftien dagen ingetrokken'. Dit lijkt mij zeer kort. Sommige mensen pleiten voor een nultolerantie. Echter is dit moeilijk door te voeren. Denk maar aan het feit dat je op restaurant iets eet waar alcohol in verwerkt zit. Mijn besluit hierbij is: meer controles doorvoeren en hogere boetes bij een constatatie van een te hoog alcoholpercentage in het bloed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.