actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2010, 15:09
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Tsunami door vulkaan kan Zuid-Italië tot zinken brengen

Tsunami door vulkaan kan Zuid-Italië tot zinken brengen

datum: 30/03/2010
bron: HLN.be


Volgens een gerespecteerd vulkanoloog kan Zuid-Italië op ieder moment tot zinken gebracht worden indien de grootse onderzeese vulkaan afbrokkelt en reuzegrote golven veroorzaakt.

Uit onderzoek blijkt dat de Marsili vulkaan boordenvol magma zit. Bovendien zijn de wanden zeer fragiel waardoor ze elk moment kunnen instorten. Alles wijst erop dat de vulkaan terug actief is en kan beginnen uitbarsten. "Het kan zelfs morgen al gebeuren", verklaart vulkanoloog Enzo Boschi. Indien de vulkaan uitbarst, zal dit een enorme tsunami teweegbrengen die een grote bedreiging vormt voor Zuid-Italië en Sicilië.

Indrukwekkende cijfers
De onderzeese Marsili vulkaan is 3000 meter hoog en bevindt zich 150 km ten zuidwesten van Napels. De lengte van de enorme vulkaan bedraagt 70 km en hij is zo'n 30 km breed. De krater is 450 meter onder zeeniveau gesitueerd. (hlnsydney/kve)

---------------------------

mening/evaluatie:

Tegenwoordig zijn er weer veel vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Dus deze vulkaan zal ooit ook wel uitbarsten... morgen, binnen een jaar, binnen tien jaar, of nog veel later? Maar wie is de zogenaamde gerespecteerde vulkanoloog? Voordat we dit met zekerheid kunnen geloven is er extra informatie nodig van betrouwbare bronnen. Als dit echt wetenschappelijk onderbouwd is, is dit een ernstige ramp voor Z- Italië en Sicilië. Het is wel bijna zeker dat er ooit op die plek een tsunami zal komen, maar of Z-Italië dan ook zal zinken is afwachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2010, 19:32
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
"Zinken" lijkt me hier ook wel een groot woord. Zelfs al komt er een tsunami, Sicilië zal nooit Atlantis 2 worden als je het mij vraagt. Sicilië is maar iets kleiner dan België en het is als een hele berg die op het zeeoppervlak steunt en er boven uit steekt. Dat de gebieden die aan de kust grenzen overspoeld zullen worden, oké, maar volledig verdwijnen?

Ik vraag me af hoe actief de vulkaan is. Vulkanen zijn zeer onvoorspelbare dingen, maar ze kunnen toch eenvoudig achterhalen of de vulkaan nu of binnen 1000 jaar gaat uitbarsten? Als er nu gezegd wordt dat de vulkaan actief is, gaat ze niet nog 400 jaar actief blijven bibberen en rommelen totdat ze uitbarst, dacht ik...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.