actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2012, 13:07
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Orgaandonor? Deel het op Facebook!

Orgaandonor? Deel het op Facebook!
woensdag 02 mei 2012, 10u40

De socialenetwerksite Facebook wil het zijn gebruikers makkelijker maken om zich te registreren als orgaandonor. Doordat de 'donorstatus' met vrienden kan worden gedeeld, hoopt oprichter Mark Zuckerberg dat de groepsdruk meer mensen zal aanzetten hun organen af te staan.

Zuckerberg kondigde zijn voorstel dinsdag aan in de Amerikaanse ochtendshow 'Good Morning America'. De ceo van Facebook lichtte toe dat hij geïnspireerd werd door zijn vriend en Apple-oprichter Steve Jobs, die een levertransplantatie kreeg voor hij vorig jaar overleed.

Na de tornado's in de Amerikaanse staat Missouri en de aardbeving in Fukushima vorig jaar, waarbij Facebook bij het opruimen na de rampen een grote rol speelde, bedacht Zuckerberg wat hij nog meer met zijn sociale netwerk kon doen. 'We vroegen ons af of het mogelijk was om mensen te helpen andere problemen op te lossen, zoals het tekort aan organen.'

Via links op de website zal het voortaan eenvoudiger worden om je als orgaandonor te registeren. Wie dat wil kan zijn beslissing ook aan zijn timeline toevoegen, en die zo met zijn Facebook-vrienden delen.

Zuckerberg hoopt dat de druk om een goede daad te stellen anderen tot orgaandonatie na hun overlijden zal aanzetten. 'Volgens dokters kan een beter bewustzijn van het grote tekort aan organen bij meer mensen al een grote rol spelen', aldus Zuckerberg in een mededeling. ''Wij geloven dat, door aan je vrienden te vertellen dat je een orgaandonor bent, de kracht van delen belangrijk kan zijn.'

Momenteel kunnen echter alleen Britse en Amerikaanse Facebook-gebruikers hun 'orgaandonorstatus' met hun vrienden delen. Wanneer ook Belgische gebruikers dat zullen kunnen, is niet bekend.

-------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Toen ik deze titel las dacht ik meteen: 'Nu zijn ze echt wel ver aan het gaan met de sociale media.' Maar toen ik hier verder over nadacht, is het eigenlijk wel een zeer goed idee. Er sterven tegenwoordig nog altijd te veel mensen omdat ze dringend een donor nodig hebben, maar er is nu eenmaal een groot tekort. Op deze manier zou 'orgaandonor' meer bekendheid krijgen en zou het meer mensen aanzetten zelf ook één te worden. Dit zou vele mensenlevens kunnen redden! Daarom hoop ik ook dat dit in België zal toegepast worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd May 2012, 12:09
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind dit persoonlijk een enorm goed initiatief.
Ik ben er van overtuigd dat op deze manier veel meer mensen zich zullen registreren als orgaandonor. Dit ook voornamelijk omwille van het feit dat het gemakkelijk is. Vele mensen weten nu vaak niet waar ze moeten gaan aangeven dat ze orgaandonor willen zijn. Dit maakt het voor hen gemakkelijker.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd May 2012, 17:05
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind het zelf ook een goed initiatief. Het kan in het begin misschien wat raar klinken: 'ik geef me op als orgaandonor op facebook'. Maar als je er verder over nadenkt, dan is het echt wel een goed idee. Mensen die een orgaan nodig hebben kunnen zo op een gemakkelijke en snelle manier in contact komen met orgaandonors. Zo'n initiatief toont nog meer eens dat sociale netwerksites niet altijd als negatief moeten bestempeld worden. Als de netwerksites op een goede manier worden gebruikt, kan het echt wel positief zijn.
Voor de orgaandonors zelf heb ik wel veel respect. Ik kan me voorstellen, ook al is het zonder problemen dat je een orgaan afstaat, dat het toch een grote beslissing is die je neemt. Als iemand in mijn naaste familie ofzo een orgaan nodig heeft en ik ben een goede match, dan zal ik geen seconde twijfelen, maar gewoon een orgaan afstaan, zonder dat je weet naar wie het gaat of dat je die persoon kent of niet? Ik weet niet of ik dat ooit zou doen. Dus heel veel respect voor de mensen die het wel willen afstaan. En op welke manier kan je het snelst zoveel mogelijk mensen bereiken door te laten weten dat je je wel als orgaandonor wil opgeven? Inderdaad, facebook is waarschijnlijk de snelste en gemakkelijkste manier, dus alleen maar positieve reactie van mij.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th May 2012, 14:32
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind het ook een goed initiatief om de mensen aan te sporen om zich als orgaandonor op te geven want die kunnen er nooit genoeg zijn. Maar is het ook officieel, zal er rekening mee gehouden worden? Ik hoop alleen maar dat 'de druk om een goede daad te stellen anderen tot orgaandonatie na hun overlijden zal aanzetten' het enige doel is en blijft van Zuckerberg. Want binnenkort moeten we onze bloedgroep nog opgeven en schrijft hij een app om een 'geschikte' donor te vinden?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th May 2012, 20:43
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik begrijp dat velen vinden dat dit een goede oplossing is voor het tekort aan orgaandonoren. Zelf sta ik hier toch weigerachtig tegenover. Ik vind het goed dat er steeds meer middelen overwogen worden om meer en meer mensen te overtuigen orgaandonor te worden maar ik vraag me af of Facebook de juiste manier is om dit te verwezenlijken. Ook al kan je via Facebook heel veel over jezelf vertellen, je moet er ook rekening mee houden dat sociale netwerksites niet door iedereen op een correcte manier gebruikt worden.
Ik heb het bijvoorbeeld zelf meegemaakt dat iemand anders met mijn gegevens een Facebook-account had aangemaakt waarop hij bijvoorbeeld ‘vrienden’ accepteerde of toevoegde zonder dat ik hier iets van wist. Indien deze link om orgaandonor te worden al bestond, zou deze persoon dus, zonder mijn weten, mezelf kunnen opgeven als orgaandonor. Dit gaat voor mij een stap te ver.
Ik ben mij er ook van bewust dat de kans klein is dat zoiets zou gebeuren maar ik vind dat je hier wel rekening mee moet houden. ‘Reclame’ maken voor orgaandonatie kan voor mij zeker via Facebook maar voor de echte registratie als orgaandonor, zou ik toch opteren voor een persoonlijker contact met de bevoegde instanties.
Ik zou niet willen dat mensen zich registreren als orgaandonor omdat hun vrienden het ook doen via Facebook (groepsdruk). Het is beter dat ze dit doen als ze hier zelf helemaal achter staan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th May 2012, 20:09
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik twijfel toch ook wel een beetje over dit initiatief. Langs de ene kant zou het veel makkelijker worden om snel en efficiënt de geschikte donor voor iemand te vinden maar aan de andere kant heb je nog altijd het feit dat dit dan allemaal op een netwerksite zou gebeuren. Hier kan inderdaad heel wat mis gaan en een facebook hacken en deze persoon aanduiden als orgaandonor zoals Annelies al zei is echt wel de realiteit. Ik geef even een voorbeeld: Je vriend(in)/man/vrouw kent je wachtwoord van facebook. Je gaat uit elkaar en denkt er niet aan dat die ene persoon je wachtwoord nog weet,... Dan is het niet zo moeilijk om je in te beelden dat je op de lijst wordt gezet als orgaandonor. Er zijn al wel ergere dingen gebeurd dan dat. Mensen zijn tot veel in staat. Ook denk ik eerder aan groepsdruk dan elkaar positief aansporen om ook donor te worden. Er moet denk ik een andere manier zijn om mensen aan te sporen om donor te worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.