actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2012, 18:40
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Zeldzame witte neushoorn heeft lijfwachten

In de hele wereld zijn er nog maar slechts vier noordelijke witte neushoorns. Dit exemplaar in het Keniaanse reservaat Ol Pejeta heeft permanent gezelschap van een vierkoppig team van lijfwachten dat stropers op afstand moet houden.

In december 2009 kwamen vier van de toen nog acht overgebleven noordelijke witte neushoorns in het reservaat aan om er voor nieuw leven te zorgen. De noordelijke witte neushoorn is in het wild uitgestorven door toedoen van stropers.

Neushoornexperten hopen dat de natuurlijke omgeving van het reservaat voor hormonale veranderingen zal zorgen bij wijfjes Najin en Fatu, waardoor ze ontvankelijk worden voor de paring. Zo kunnen ze 'hybride' kalveren baren met de nog talrijker voorkomende zuidelijke witte neushoorn, de enige manier om het genetisch materiaal van de noordelijke witte neushoorn te laten overleven. Vorig jaar is zo'n eerste kalf geboren.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/B...jfwachten.dhtml


Mening:
Dat er slechts vier witte neushoorns in de hele wereld, vind ik nogal opmerkelijk.
Het feit dat dit niet komt door de opwarming van de aarde, of iets dergelijk, maar wel door mensen als stropers die enkel aan hun eigen belangen denken, is dan weer een blijk van puur egoïsme.
Deze oplossing om het dier door vier permanente lijfwachten te laten beschermen, blijkt echter wel lachwekkend.
Wat ik hieraan wel goed vind is dat er duidelijke inspanningen worden geleverd om de diversiteit van dieren in stand te houden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2012, 19:37
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik volg de mening van Gilles wanneer hij zegt dat het goed is dat er toch een duidelijke inspanning wordt geleverd bij het beschermen van een bedreigde diersoort.
Toch vraag ik me af of dit werkelijk nodig is. Op de website van het WWF staat dat elke 13 minuten een soort verdwijnt. Als men voor elke bedreigde diersoort dan eens een lijfwacht zou inschakelen, hoe belachelijk zou dit dan wel niet zijn?
Ik wil toch nog eens zeggen dat ik de inspanningen om de witte neushoorns te redden ten zeerste apprecieer. Maar misschien moeten er andere oplossingen worden gezocht, die beter haalbaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 16:07
Stijn.Geboers Stijn.Geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 55
Voorgaande meningen zijn zeker niet tegen te spreken. De dieren en het evenwicht in de natuur moet inderdaad niet te hard verstoord worden door de mens. Daarom zijn deze lijfwachten zeker niet overbodig. De vraag is wel of dat vandaag de dag dit nodig is ?

En dat er 1 diersoort per 13 seconden verdwijnt vind ik zeer opmerkelijk en heb ik nog niet bij stilgestaan. Maar is dit niet een bedenking/meting ? Is dit wel te vertrouwen?
Wat wel zeker is dat er steeds nog nieuwe diersoorten worden vastgesteld en ontdekt, dit lees je ook vaak op het internet en de kranten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.