actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2012, 19:58
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
De smartphone als verlengstuk voor de arts

De smartphone als verlengstuk voor de arts

Een vriendin van me had zeven jaar geleden last van een nogal vreemde uitslag op haar benen. Vooral s’avonds werd de uitslag goed zichtbaar wat tijdstechnisch nogal onpraktisch was voor een beoordeling door haar huisarts. Daarom leek het haar handig om er foto’s van te maken en ze vroeg vervolgens de huisarts naar welk e-mail adres zij de foto’s kon sturen. Foto’s maken was een goed idee maar aan e-mail deed de arts niet: uitprinten en meenemen was een beter plan. Sindsdien is er het een en ander verbeterd maar volgens de Amerikaanse cardioloog Eric Topol en schrijver van het boek “ The creative destruction of medicine” is 60% van de artsen in Amerika nog steeds niet via e-mail te benaderen. Een belangrijke boodschap uit het boek van Topol is dat de gezondheidszorg voor een aanzienlijk deel nog in de analoge wereld verkeert. Topol pleit voor een nieuwe benadering van de gezondheidszorg waarbij de mogelijkheden die de moderne ICT biedt veel beter door artsen wordt benut.

Smartphones

Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor smartphones die het gemakkelijk maken om een aantal standaard metingen thuis uit te voeren. Intelligente weegschalen, bloeddrukmeters en bloedsuikermeters zijn voorbeelden van apparatuur die gekoppeld kunnen worden aan de steeds sterkere en snellere smartphones die vervolgens de gegevens naar de huisarts kunnen sturen. “Witte jassen bloeddruk”, het verschijnsel dat een deel van de mensen een hoger dan normale bloeddruk ontwikkeld in de aanwezigheid van een arts, zou daarmee tot verleden tijd kunnen behoren en het consult efficienter maken. Omgekeerd zou een dokter die online inzage heeft in de metingen van een patiënt, deze ook actief kunnen oproepen voor een consult als de data dat onverhoopt zou aangeven. Recent is een pilot uitgevoerd met een aan een iPhone gekoppeld ECG apparaat dat hartfilmpjes kan maken. Dit apparaat werd onder 50 personen over de hele wereld verspreid. Analyse van deze ECG’s door een arts uit Los Angeles bracht een deelnemer woonachtig in Nigeria met serieuze hartproblemen aan het licht.

Empowerment

Een bijkomend voordeel is dat de patiënt door inzicht in zijn eigen gegevens ook meer inzicht in z’n eigen gezondheid krijgt, en daardoor eerder geneigd is actie te ondernemen door bijvoorbeeld ongezond gedrag te veranderen of meer therapie trouw te zijn. Empowerment wordt dit op z’n Amerikaans genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan komt van de Amerikaan Dan Hon die vorig jaar de diagnose diabetes type 2 kreeg. Hij veranderde pas drastisch z’n lifestyle toen hij de waardes van z’n gewicht, vetpercentage, voedselinname en bloedsuiker in een grafiek onder ogen kreeg.

Niet nieuw

Natuurlijk zijn al deze middelen niet nieuw; een diabetespatiënt wordt al sinds jaar en dag aangeraden om bloedsuikergegevens en voedselinname in een boekje te noteren. Vaak wordt dit niet gedaan omdat het te omslachtig is. Oplossingen uit de ICT maken het nu vooral veel gemakkelijker om meetgegevens en medicijngebruik met een arts te delen, en ze voor de patiënt inzichtelijk te maken. Daarnaast kunnen moderne mobiele applicaties in onderontwikkelde regio’s van de wereld als surveillance middel ingezet worden voor algemene gezondheidzorg of het tijdens het testen van nieuwe therapieën. In theorie kunnen zo gebieden die historisch geen goede gezondheidszorg infrastructuur hebben, aangesloten worden op een nieuwe vorm van medische zorg.

ICT kan er dus voor zorgen dat de huisarts maar ook de patiënt beter inzicht krijgt in diens gezondheid. Mooie reden ook om een smartphone aan te schaffen; “deze smartphone is goed voor mijn gezondheid”.

BRON: http://www.sciencepalooza.nl/2012/0...k-voor-de-arts/

EIGEN MENING: Dit bestempel ik voornamelijk als een positieve evolutie. Dat was echter niet altijd het geval, vroeger stond ik nogal negatief tegenover alles wat technologie en innovatie was, steeds beter en sneller. Het leek me meestal onnodig en zonder meerwaarde. Mijn opleiding (en de sessies van John Arnold gedurende de twee International Days) hebben mij echter op een andere manier naar technologie en evolutie laten kijken. Het zorgt wel degelijk voor een meerwaarde (vb: tijdsbesparing) en moet ten volle benut worden, ook in de medische wereld. Toch wil ik wijzen op een negatief puntje dat ik hierin zie, namelijk de bedenking dat er misschien teveel mogelijkheden worden gelegd in de handen van het individu. Ik denk dat als mensen heel wat dingen zelf kunnen doen, aan de hand van de gepaste technologie (vb: intelligente weegschalen, bloeddrukmeters, bloedsuikermeters, het internet (met onder andere talijke forums), ...), ze zichzelf dokter gaan wanen. Het kan natuurlijk niet dat patiënten bij zichzelf een diagnose gaan stellen, want dat kan wel eens nare gevolgen hebben.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 6th May 2012 om 20:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2012, 11:21
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind deze toepassing van de smartphone een goed idee.
Zoals in het artikel ook wordt aangehaald is het volgens mij heel erg handig voor diabetici. Zij moeten immers regelmatig de hoeveelheid suiker in hun bloed controleren om zo de hoeveelheid insuline die ze moeten inspuiten goed te kunnen bepalen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er veel patiënten zijn die dit vergeten te doen op regelmatige uren of het gewoon omslachtig vinden om het steeds weer te moeten noteren. De smartphone kan hier dus zeker helpen.
Daarnaast denk ik dat het niet slecht is wanneer artsen deze gegevens ook kunnen inzien. Op die manier komt men veel meer te weten over de ziekte bij die bepaalde patiënt.

Tot slot wil ik toch ook even een bedenking maken. Ik vind het namelijk erg vreemd dat er nog zoveel artsen zijn die niet bereikbaar zijn via e-mail. Dat maakt het doorgeven van medische gegevens toch alleen maar makkelijker?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.