actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2012, 20:38
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Amerikaanse dominee verbrandt opnieuw korans

Amerikaanse dominee verbrandt opnieuw korans

De Amerikaanse dominee Terry Jones uit Florida heeft exemplaren van de koran en een afbeelding van de profeet Mohammed verbrand, als protest tegen de opsluiting van een christelijke dominee in Iran, zo schrijft de lokale pers.
Jones is niet aan zijn proefstuk toe. Zijn assistenten verbrandden in maart 2011 al een koran en zette de ceremonie op het internet. De beelden zorgden toen voor geweld in het noorden van Afghanistan, waarbij twaalf mensen om het leven kwamen.

Nu kwam er dus een nieuwe verbranding, en ook nu staat er een filmpje op internet. Een twintigtal mensen was zaterdag aanwezig bij de ceremonie, aldus de krant The Gainsville Sun.

Volgens de krant had het Pentagon de dominee onder druk gezet om geen korans te verbranden, omdat het vreest dat de verbranding opnieuw negatieve gevolgen zou hebben voor de Amerikaanse troepen die gelokaliseerd zijn in het buitenland. Iran heeft de koranverbranding al sterk veroordeeld. Het ministerie van Buitenlandse Zaken eist 'een snelle, serieuze en directe reactie van de Amerikaanse regering, zodat zo'n dingen nooit meer gebeuren.'

Gevangen dominee

Jones wil met zijn actie de aandacht vestigen op Youcef Nadarkhani, een dominee die wordt vastgehouden in Iran.

Nadarkhani werd in oktober 2009 opgepakt en in september 2010 ter dood veroordeeld omdat hij zich bekeerd had tot het christendom. Vandaag is hij op 34-jarige leeftijd dominee van de kleine evangelische gemeenschap 'Kerk van Iran'.

Het Iraanse hooggerechtshof annuleerde in juli 2010 het verdict en stuurde de zaak terug naar de rechtbank van Rasht, de geboortestad van de pastoor. Het tweede proces vond plaats in 2011, maar het verdict werd niet publiek gemaakt.

Verschillende westerse landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, vrezen dat hij toch nog geëxecuteerd zal worden.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120430_074

Mening:
Iedereen heeft het recht om zelf te kiezen waar hij in gelooft. Ieder mens heeft dus ook het recht om zijn eigen godsdienst te kiezen. Ik begrijp dat de Amerikaanse dominee gefrustreerd is door de opsluiting van een christelijke dominee maar dit is niet de oplossing. Als dominee moet je zoiets zeker weten. De Amerikaanse dominee is misschien koppig doordat hij al zo lang gedreven is voor zijn vak. Vroeger waren de mensen heel gelovig en hun geloof was het enige, het goeie. Hij houdt misschien vast aan dit standpunt. Langs de andere kant is die christelijke dominee die opgesloten zit een heel ander verhaal. Hij behoorde eerst tot een ander geloof. Een geloof met extreme regels waaraan men zich diende te houden. Hij wist dus vooraf wat de gevolgen zouden zijn. Anderzijds, iedereen kiest waarin hij wil geloven. Het is een heel ingewikkelde zaak met diepe en oude wortels waar men niet zomaar een oplossing voor vindt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 21:17
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik ga deels akkoord met Charlotte. Zoals Carlotte zegt heeft uiteraard iedereen het recht om te kiezen waarin hij/zij gelooft. Om hier mee dus verder te gaan vind ik de zaak helemaal niet zo complex, het geloof in Iran mag zo ver terug gaan en zo diepgeworteld zijn als het wil, dit is simpelweg géén reden om iemand ter dood te veroordelen omdat hij ervoor kiest niet langer Moslim te zijn. Ze moeten ginds eens dringend uit hun grot komen en inzien dat de wereld al lang niet meer draait rond religie.
Om in te gaan op de verbranding van de korans door de Amerikaanse dominee, ook hier zie weinig fout in. Hij wou aandacht vestigen op zijn zaak en dat heeft hij hiermee duidelijk gedaan.
Had hij inplaats van korans een stapel bijbels verbrand en dit op het internet geplaatst om een standpunt duidelijk te maken zou er geen haan naar gekraaid hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st May 2012, 17:46
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
VS veroordelen koranverbranding door dominee

datum: 1 mei 2012
De Verenigde Staten hebben maandag de koranverbranding door de controversiële Amerikaanse dominee Terry Jones veroordeeld.

'Het gaat om een actie van een individu, die op geen enkele manier de waarden van het Amerikaanse volk of de Amerikaanse administratie weerspiegelt', zei de woordvoerster van de Amerikaanse diplomatie, Victoria Nuland.

De dominee, bekend voor zijn provocerende acties, stak zaterdag in Florida exemplaren van de koran en een portret van de profeet Mohammed in brand. Hij deed dat uit protest tegen de opsluiting van de Iraanse christelijke dominee Youssef Nadarkhani.

Iran veroordeelde de actie van dominee Jones eerder al. Het land eiste dat Washington maatregelen neemt om gelijkaardige provocaties in de toekomst te vermijden.

Bron: www.destandaard.be

Mening

Goed dat de Verenigde Staten duidelijk maken dat ook zij hier niet mee akkoord gaan. Ik vind het mooi dat de dominee het opneemt voor zijn collega, maar het is duidelijk dat dit niet de juiste methode is.

Jesse: Wij zien de Bijbel tegenwoordig als een gewoon 'boek'. Voor de moslims ligt dit helemaal anders. Voor hen is de Koran echt heilig, en daarom geven ze zoveel ruchtbaarheid aan deze zaak.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd May 2012, 21:47
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Origineel gepost door Jesse Branckaerts:
Citaat:
Ze moeten ginds eens dringend uit hun grot komen en inzien dat de wereld al lang niet meer draait rond religie.

Voor onze (kleine) samenleving misschien niet meer, maar ik denk dat er miljarden christenen, moslims, hindu's, ... zijn die daarover wel eens in discussie willen treden. Ook veel westerlingen trouwens, als je het mij vraagt zit deze dominee ook nog in een grot om jouw woorden te gebruiken.
Wat hier gebeurt is gewoon een spelletje wij tegen zij. De moslims doen dit, wij reageren met dat, zij reageren met dit, zij met dat. Héél volwassen. De schuld ligt bij beide kanten als je het mij vraagt.

Wat in Iran gebeurt, is een probleem van mensenrechten, niet van religie. Miljarden (vreedzame) moslims schofferen door als een Nazi (sorry om die mannen er weer bij te halen, maar het is relevant deze keer) boeken te verbranden gaat het probleem daar heus niet oplossen. Dit is enkel een beetje meer haat zaaien.

Het ergste vind ik dan dat al die dingen gebeuren onder de vlag van god. God, Allah, Jezus, Mohammed,... ze worden allen gebruikt als excuus om de medemens te pijnigen. Ik ben een atheïst, maar ik weet wel dat de basisboodschap van het hele zootje is: "Wees allemaal een beetje vriendelijk voor elkaar." Moesten al die gelovigen nog maar half zo gelovig zijn als ze zeggen, dan hadden we morgen wereldvrede volgens mij.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd May 2012, 09:22
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik begrijp niet waar Terry Jones het haalt om - opnieuw! - een koran te verbranden. Hij wist welke gevolgen de verbranding zelf én het online zetten van het fimpje zouden hebben... En dat voor een dominee, een 'boodschapper' van het christelijke geloof als het ware. Ik dacht dat de boodschap van ons geloof juist 'naastenliefde' was? En dit niet alleen binnen onze eigen geloofskring, ook daarbuiten. Respect voor elkaar - en dus voor de verschillende wereldreligies - kan toch niet zo moeilijk te bereiken zijn? Daarnaast moet ook het principe van 'oog om oog, tand om tand' dringend van het toneel vedwijnen. Er zit inderdaad een dominee vast in Iran, maar door als individu een koran te verbranden, help je deze persoon daar niet verder mee. Integendeel, de woede zal erg toenemen in de islamitische landen, met geweld tot gevolg (net zoals de vorige keer). Er moet dringend een einde komen aan de 'strijd' tussen de verschillende wereldreligies. Zolang de mensenrechten niet geschonden worden, kan iedereen zijn geloof belijden op zijn eigen gekozen manier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.