actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2009, 11:42
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Kinderen zitten te veel

Schoolkinderen zitten te lang neer. Vooral in het lager onderwijs is dat het geval. Minstens zeven uur per dag zitten kinderen op school, reken daarbij hun huiswerk nog thuis en de uren dat ze voor tv slijten. Dat concluderen Zwitserse onderzoekers nadat ze vaststelden dat heel wat kinderen met rugklachten rondlopen.

Rugklachten
Ruim dertig procent van de kinderen tussen 7 en 14 jaar hebben rugklachten. Bij studenten eerste jaar verpleegkunde is dit zelfs 57%. Volgens een Zwitsers onderzoeksteam is te lang stilzitten één van de oorzaken. Ook onaangepaste schoolmeubelen en te zware boekentassen, vormen een struikelblok.

De vorsers stellen dat langer stilzitten dan twintig minuten, voor iedereen slecht is. Te lang zitten overbelast bepaalde punten vooral ter hoogte van rug, nek en schouders.

Zitbal
Een haalbare oplossing is een zitbal, zo stellen de onderzoekers. Het huidige meubilair is niet aangepast aan de nieuwe vormen van ergonomie en daarom biedt een zitbal een mooi alternatief. Op een zitbal kan je uren zitten en bewegen zonder storende geluiden te maken. Door met de bal te bewegen, zet je bovendien de spieren aan het werk. Tussen het zitten door, kan je ook oefeningen doen. (lvl)

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kind...n-te-veel.dhtml

Bespreking: Ik verschiet niet van het resultaat. De kinderen van tegenwoordig doen niet veel meer aan lichaamsbeweging. ze zitten liever in hun zetel voor de tv.
Ik ben een voorstander voor meer lichaamsbeweging, misschien door de lessen lichamelijke opvoeding op het school te verhogen of meer activiteiten te voorzien om ze aan te sporen om te gaan sporten.
In het artikel zegt men dat je er rugklachten van krijgt en dat kan ik beamen, als ik lang zit heb ik altijd pijn in mijn onderrug. Om daarom nu meteen een zitbal in te schakelen? Dat vind ik niet zo'n schitterend idee, om nu overal zitballen in huis te nemen als vervanger van de stoel? Nee, liever niet, als je meer aan lichaamsbeweging doet is dat volgens mij wel in orde.

Laatst aangepast door olivier.lejeune : 14th December 2009 om 11:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2009, 14:08
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik denk dat zo'n zitbal geen slecht idee is om op school in te voeren. Natuurlijk moet men er op letten dat kinderen en jongeren dan niet te erg worden afgeleid van de taken en lessen waarmee ze bezit zijn, maar de positie die je in zithouding op zo'n bal aanneemt, is allicht beter voor ieders rug!
Verder weet men precies niet zo goed wat men wil.
Een tijdje terug verscheen er een artikel op het forum over het inschakelen van wii-sporten i.p.v. de traditionele LO lessen... En nu klaagt men dat jongeren te weinig bewegen... Misschien dan toch maar de LO lessen behouden?? =)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th January 2010, 12:12
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Iedereen weet het; dezer dagen is de televisie de beste babysit die je je maar kan wensen. Kinderen zijn gelukkig; ze hebben het warm, voelen zich veilig,... en als ouder weet je steeds waar je kind is en heb je er niet zoveel last mee. Wel, ik vind dat kinderen van de lagere school buiten moeten spelen. Als ouder moet je niet altijd voor de gemakkelijkste oplossing kiezen, maar af en toe ook even tijd spenderen aan je kinderen. In deze maatschappij is het moeilijk om nog tijd te maken voor zulke dingen maar toch vind ik dat wanneer je aan kinderen begint hier moet bij stilstaan.
De zitbal in de lagere school vind ik een zeer goed idee. Kinderen vinden dit zelf ook iets leuks en het is goed voor hen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd February 2010, 09:23
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Daar ik het zeker niet betwijfel dat kinderen en jongeren ook in hun vrije tijd veel zitten (en liggen), vind ik toch dat er hier voldoende aandacht op de klassituatie gericht mag worden.
O.a. de lange tijden die je moet zitten. Misschien dat dit in de toekomst wat afgenomen kan worden door andere manieren van lesgeven zoals leerwandelingen, excursies of zelfs binnen in de klas iets meer activiteit te voorzien.

Die zeer zware rugzakken van het secundair onderwijs dragen echter ook niet bij tot minder rugpijn... Ik zou er toch voor kiezen om een (te sluiten) kast achteraan in de klas te plaatsen, waar leerlingen hun spullen in kwijt kunnen. Leerlingen moeten dan wel hun verantwoordelijkheid opnemen om de juiste boeken mee naar huis te nemen bij een taak of toets, maar is deze zelfstandigheid niet iets waar wij naar streven? Bovendien kan er afgesproken worden dat de leerkracht van het laatste lesuur de leerlingen er telkens nog even aan herinnert om de juiste boeken mee te nemen.

Nog een opmerking over die zitballen: Als ik me niet vergis, zijn deze enkel effectief als je een bepaalde houding aanneemt en zelfs nog slechter voor je rug indien je ze 'verkeerd' gebruikt... Misschien dat iemand hier iets meer over weet?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th February 2010, 13:27
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Kinderen zitten inderdaad te vaak stil. Dit zorgt er ook voor dat ze tijdens de lessen helemaal suf zijn geworden en niet meer zo goed gaan meewerken. Zoals we bij leefsleutels hebben gezien, zouden we misschien af en toe er eens een energizer tegen moeten gooien zodat de kinderen, in de school, toch weer wat beweging krijgen en dus ook beter gaan opletten. Thuis zouden de ouders hen meer regels moeten opleggen om maar een bepaald aantal uren naar televisie te kijken. Ook zouden zij hen moeten aanmoedigen om een sport te gaan doen. Om de dag een halfuurtje gaan lopen zou al goed genoeg moeten zijn.
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th February 2010, 17:06
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
De grote boosdoener hier is de groeiende technologie waardoor kinderen zich
gaan hechten aan de nieuwste videospelletjes, TV, enz.
Toen ik klein was, was het normaal om meer buiten te spelen dan TV te kijken.
Ik denk dus dat we ons niet té sterk moeten focussen op het schoolgebeuren,
zoals Karen (denk ik) zei, maar ook (voornamelijk) op het gebeuren thuis.
Zoals Valerie zei, het is erg handig je kind voor de TV te zetten zodat je er niet
veel last van hebt. Maar niet beter voor het kind, integendeel. Buiten kan je je
uitleven(beweging), adem je verse lucht in, ... Veel gezonder dan een hele dag
en avond gekluisterd voor je TV te zitten!
Ook het promoten van naschoolse sportactiviteiten (SNS) kan misschien ook
bevorderend zijn.

Dan nog een korte reactie op de zitbal: Het is inderdaad zo dat het niet
makkelijk is daar een juiste zithouding op aan te nemen. Ik had er eentje als
bureaustoel vroeger en die had ik al snel terug ingeruild tegen een echte
bureaustoel. Uit ervaring weet ik dus dat je wel even kan letten op je houding
maar echt geen hele dag. Dus denk ik dat de klassieke stoel nog steeds de
beste keuze is (hier is de goede houding beter controleerbaar).
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th February 2010, 18:21
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Kinderen zitten te veel

Een zitbal vind ik een goed idee. Kinderen moeten hun rug niet verslijten als dat niet nodig is. Zo'n grote investering is dit niet, scholen zouden systematisch alle klassen moeten voorzien van zitballen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th February 2010, 19:10
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Ik schrik er niet van dat er zo veel kinderen met rugklachten zijn. Het is al wel langer geweten dat te weinig lichaamsbeweging daar toe leidt. Het is te begrijpen dat men scholen wil aansporen om er voor te zorgen dat kinderen meer beweging hebben. Ze brengen namelijk een groot deel van de dag door op school, op hun stoel...
Toch moet er niet enkel naar de scholen gekeken worden, maar ook naar de uren daarbuiten. Zoals Jente al zei, brengen veel kinderen ook na school hun tijd door voor de computer, voor de televisie, playstation... Kinderen zouden dus ook moeten aangespoord worden om na de schooluren meer te bewegen. Daarvoor zijn er meerdere oplossingen. Ze kunnen aan sport doen, maar ook bij een jeugdbeweging gaan bijvoorbeeld, zorgt toch weer voor een namiddag lichaamsbeweging.
Wanneer de zitbal een echt goede oplossing is voor deze klachten, dan is het zeker en vast een mooi alternatief. Ik kan aannemen dat dit in het begin een beetje wennen is, maar eens je het gewend bent, is het zo gewoon als zitten op een stoel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.