actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2012, 15:13
G*mini.Deckers G*mini.Deckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 20
Kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 gaan wellicht weer open.

Kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 gaan wellicht weer open
Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) zet vrijwel zeker deze maand het licht op groen voor een heropstart van de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2. Praktisch zal die heropstart wellicht toch nog een hele winter vergen. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
De voorbije zomer werd de energiewereld door elkaar geschud nadat bij een controle van het reactorvat van Doel 3 scheurtjes werden ontdekt aan de binnenkant van opstaande stalen wanden. Even later bleek ook de reactor van Tihange 2 barstjes te vertonen.

Volgens Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen wijst alles er nu op dat de scheurtjes niet van die aard zijn dat beide kernreactors definitief buiten gebruik moeten blijven. Twee bronnen binnen Electrabel bevestigden los van elkaar ‘positieve signalen gekregen te hebben’ dat de reactors groen licht krijgen.

Volgens één bron zou het FANC nog deze maand met een groen licht naar buiten komen. Bij Electrabel klinkt het dat er geen nieuws is en ‘het dossier nog wordt voorbereid’.

December/maart

Het is onduidelijk wanneer de centrales heropstarten. ‘Sommigen mikken op december en er worden alvast werktabellen opgemaakt voor de personeelsbezetting in de nieuwjaarsperiode. Realistischer lijkt echter een heropstart rond maart. Zelfs na een groen licht is duidelijk dat de aanwezigheid van die waterstofbelletjes moet worden opgenomen in de veiligheidsprocedures.’

Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) heeft het rapport van Electrabel over de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 vooralsnog niet ontvangen, zo reageert de woordvoerster van het FANC vrijdag .

Electrabel laat weten dat het om ‘geruchten’ gaat. ‘Het is een lijvig en complex dossier dat nog niet af is’, aldus een woordvoerster. Het zal pas in de komende weken aan het FANC worden overgemaakt, klinkt het. Een precieze datum geeft Electrabel niet.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121012_00331423 12/10

Eigen mening: Ik ben zowel voor als tegen kernenergie. Het heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Maar om de kerncentrales weer te openen vind ik geen goed idee. Naar mijn mening nemen ze een serieus risico, scheurtjes zijn scheurtjes ook al moeten de centrales er niet definitief door gesloten worden. Ik denk dat men zich te hard fixeert op de mogelijke power shutdowns tijdens de winter. Maar ik zit liever zonder stroom dan dat er iets mis gaat met een centrale.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.