actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2014, 15:39
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ken jij de stralingswaarde van jouw smartphone?

Ken jij de stralingswaarde van jouw smartphone?


September is traditioneel de maand waarin alle grote technologieproducenten hun nieuwste toestellen voorstellen, denk maar aan de massaal gevolgde persvoorstelling van de iPhone 6. Slimmer, krachtiger, dunner en sneller, met eindeloos veel features en gadgets: het zijn maar enkele evoluties die we in het technologielandschap opmerken. Waar we echter zelden iets over lezen, is de stralingswaarde van smartphones. Daarom zette RADYGO, een producent van smartphone accessoires, de waarden van de populairste modellen op een rijtje.
In de oplijsting wordt de waarde vermeld die elke gsm uitstraalt, ook wel SAR- of SAT-waarde genoemd. Die toont hoeveel elektromagnetische energie je lichaam opneemt wanneer je je smartphone gebruikt. De maximaal toegelaten stralingswaarde in Europa is 2 Watt/kg. Iets waarmee producenten rekening moeten houden aangezien straling heel wat mogelijke gevaren inhoudt voor de gezondheid.

Uitslag:
Huawei P7: 0,52 W/KG
Samsung Galaxy S5: 0,56 W/KG
Sony Xperia 22: 0,77 W/KG
Nokia Lumia: 0,81 W/KG
HTC One: 0,86 W/KG
Nexus 5: 0,98 W/KG
Apple iPhone 5S: 1,0 W/KG
Apple iPhone 4: 1,18 W/KG
Motorola Moto G: 1,24 W/KG
Blackberry Q10: 1,41 W/KG

Opvallend is dat de waarde van de iPhone 4 twee keer groter is dan die van een Samsung Galaxy. De Huawei P7 lijkt dan weer de meest verstandige keuze als je de stralingswaarde mee in overweging neemt. De Blackberry Q10 is de grootste vervuiler.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...martphone.dhtml

Mening:

Ik denk dat onze generatie erg afhankelijk is geworden van zijn of haar smartphone. We sms'en en bellen vaak en surfen er bovendien ook nog mee op het internet. Ikzelf denk vaak na over de straling die dit toestel uitstraalt, dus ik vind het goed dat dit onderwerp (één van de nadelen van onze constante bereikbaarheid) eens wordt aangehaald. Ik veronderstel dat veel mensen in deze tijden er wel bij stilstaan, maar harde cijfers zorgen vaker voor het verwerven van inzichten.

Stralingen zijn niet gezond. Het is dan ook een feit dat stralingen ertoe kunnen leiden dat mensen kanker krijgen. Wanneer we de maximale stralingswaarden vergelijken met de effectieve stralingenswaarden, zien we dat de grens steeds meer benaderd wordt. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mij schrikt dit toch wel wat af?

De evolutie is zover gekomen dat gsm en internet niet meer uit ons leven te denken zijn, maar ik ben zeker pro voor het verwerven van een afstand tussen ons en de elektronica. Zo kunnen we misschien proberen om smartphones 's nachts af te zetten? Op deze manier krijgt ons lichaam en onze geest een gezonde leefruimte om in uit te rusten.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 22nd September 2014 om 15:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.