actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th August 2015, 11:13
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Chiroleiding geeft 12-jarigen bier, moeder naar politie

De moeder van een Chirojongen is naar de politie gestapt nadat haar 12-jarige zoontje op kamp ‘uit traditie’ op pintjes werd getrakteerd. ‘Beter onder toezicht drinken dan stiekem’, verdedigt de betrokken Chirogroep zich. Chirojeugd Vlaanderen distantieert zich daarvan, en zal de groep om uitleg vragen. Het is de tweede keer deze zomer dat een Chirogroep in opspraak komt wegens een incident met alcohol.


Camille *Devos (33) uit het West-Vlaamse Zedelgem schrok toch wel even toen haar *12-jarige zoontje zijn verhaal deed. ‘Ik heb twee glazen Kriek gedronken, mama’, *bekende hij in de auto op weg naar huis. ‘Het mocht van de leiding. Ik kan het maar beter zeggen, want het zal toch uitkomen.’

Camille wist niet wat ze hoorde en stapte al naar de politie. Ze is er nog niet helemaal uit of ze een klacht zal indienen of niet. ‘In het programmaboekje stond heel duidelijk dat alcohol verboden was en dat de bagage gecontroleerd zou worden’, zegt Camille. ‘In die optiek geef je je kind met een gerust hart mee op kamp. Maar dan hoor ik plots dat mijn 12-jarige zoontje alcohol dronk.’

Bij de Torhoutse Chirogroep Wijnendale zit de leiding verveeld met de zaak. Maar dat de amper 12-jarige leden alcohol dronken, wordt ruiterlijk toegegeven, in het volle besef dat het wettelijk gezien niet mag. ‘Maar de tweedaagse trektocht met de kinderen vanaf 12 jaar betekent volgens de traditie ook hun eerste pintje’, aldus groepsleidster Jasmien Jaques (23): twee pintjes voor kinderen tussen 12 en 13 jaar, vier voor de oudere.

Chirojeugd Vlaanderen: 'Kan niet de bedoeling zijn'

Chirojeugd Vlaanderen, de koepel van Chirogroepen, distantieert zich van het voorval. 'We gaan contact opnemen met de afdeling', zegt woordvoerster Leen Van Vaerenbergh. 'Alcohol onder 16 jaar mag niet. We raden onze groepen aan om na te denken over een alcoholbeleid. Maar alcohol geven aan een 12-jarige kan niet de bedoeling zijn.'

Bron: De Standaard, 13/08/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150813_01816605

Mening: Ik denk dat dit meer en meer voorvalt op Chirokampen. De leden zwijgen er gewoon over tegen hun ouders, zodat ze het volgend jaar op kamp weer opnieuw kunnen doen. Het zal altijd maar bij een paar pintjes blijven, maar toch zijn het nog minderjarigen. Als leiding ben je op die moment verantwoordelijk voor de kinderen en houd je je aan de regels die vooraf zijn doorgegeven aan de ouders. Elk kind rond die leeftijd heeft al wel eens een slok alcohol gedronken, maar dan van mama en papa. Op die leeftijd vraag je gewoon uit nieuwsgierigheid of je eens een slok mag nemen van mama of papa zijn pintje. Kinderen volledige flesjes alcohol laten leegdrinken is een totaal verkeerde indruk geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th August 2015, 11:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Chiroleiding geeft 12-jarigen alcohol

Net zoals Lore vind ik dit geen goed voorbeeld voor de functie als leider. Alcohol drinken wanneer je jonger bent dan 16 jaar is wettelijk verboden en heeft een negatieve invloed op de hersenontwikkeling. Als leider heb je een voorbeeldfunctie, als leider moet je de jongeren het besef aanleren van wat kan en wat niet kan. Het is een slecht voorbeeld om de leden te laten wennen aan het omzeilen van wettelijke verboden. Een 12-jarige is enorm beïnvloedbaar en zal snel denken dat het omzeilen van wetten altijd mag, zolang niemand het merkt. Dit brengt hen op latere leeftijd al snel in de problemen. Dit zal niet bij iedereen het geval zijn, maar elk geval is een geval te veel. Een ander probleem is dat je op deze manier de indruk geeft dat één pintje geen kwaad kan, terwijl dit wel zo is. Eén pintje wordt al snel twee pintjes, twee worden er al snel drie ... . Het lijkt mij goed om de chiroleiding te sensibiliseren en een sanctie te geven. Dit kan in mijn ogen echt niet door de beugel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.