actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th June 2015, 08:11
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
MDMA, een populaire partydrug

Steeds meer Belgen gebruiken partydrug MDMA

Het gebruik van XTC/MDMA is aan een revival toe. Uit de jaarlijkse “Global Drug Survey”, waarbij onderzoekers een breder en diepgaander beeld krijgen van het druggebruik en de gebruikers in onder meer België, blijkt verder dat illegale drugs en scheikundige variaties op de klassieke illegale drugs (de zogenaamde nieuwe psychoactieve stoffen NPS) steeds meer online gekocht worden.

De online vragenlijst van de Global Drug Survey werd wereldwijd door 102.000 mensen ingevuld, onder wie 1.998 Belgen. De deelnemers uit ons land waren gemiddelde 29 jaar, bijna 80 procent ging minstens elke drie maand uit en in het laatste jaar nam 65,2 procent minstens één illegale drug. Iets meer dan de helft gebruikte in de laatste maand minstens één illegale drug, ongeveer 30 procent gebruikte het afgelopen jaar legale drugs.

Alcohol
Alcohol is de meest gebruikte drug (92 procent). In vergelijking met de andere landen geven de Belgische alcoholdrinkers vaker aan dat ze niet kunnen stoppen met drinken nadat ze gestart zijn. Verder gebruikten de ondervraagden cannabis (59 procent), gevolgd door XTC (27 procent) en cocaïne (21 procent).

“De enige duidelijke stijging met vorig jaar is het gebruik van MDMA”, zegt dr. Tina Van Havere (Hogeschool Gent). “Enkele jaren terug zagen we nog een daling in het gebruik van deze drugs en werd cocaïne zelfs de op één na belangrijkste drug, maar nu zien we dat XTC/MDMA aan een revival toe is.”

Lage prijs
In ons land wordt gemiddeld 5,6 euro voor een pil en 32 euro voor een gram MDMA-poeder betaald, wat zeer laag blijkt te zijn in vergelijking met andere landen, want alleen in Nederland zijn nog betere koopjes te doen. “Terwijl de meerderheid van de XTC-gebruikers aangeeft niet te weten of de kwaliteit verbeterd of verslechterd is, zijn er andere bronnen die zeggen dat de dosis MDMA in pillen gestegen is, wat risico’s voor de gebruikers kan inhouden”, merkt Van Havere nog op.

Opvallend is verder nog dat 14,4 procent zegt ooit drugs via het internet te hebben gekocht, vorig jaar was dat nog maar 6,7 procent. Het gaat dan vooral om illegale drugs, maar ook om NPS. De meest gekende en gebruikte NPS in België is Ketamine (bijna 7 procent laatstejaarsgebruik) gevolgd door 2cb (bijna 4 procent). “NPS-gebruikers geven wel aan dat ze hun aankopen meestal via het internet doen en geven dit ook aan als één van de redenen om NPS te gebruiken”, zegt Van Havere. “In vergelijking met andere landen scoort België nog steeds laag wat betreft het gebruik van NPS, wat te maken heeft met de kwaliteit en beschikbaarheid van klassieke drugs zoals cocaïne, xtc en cannabis.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150608_01719519

Eigen mening:
Dit artikel sluit aan bij een presentatie die ik onlangs gegeven heb voor het vak PAV. De resultaten zijn vergelijkbaar, maar daarom niet minder schrikwekkend.
Ik ben van mening dat we onze leerlingen nog meer moeten bewust maken van wat drugs is en wat het met je doet. Nu vraag ik me alleen af of dat wel voldoende is? Leerlingen gaan een aantal dagen de gevolgen in het achterhoofd houden, maar wat gebeurt daarna. Drugs is iets dat niet mag, dus is het geweldig om het eens uit te proberen. Gaan we dan als leerkrachten enkele leerlingen niet juist ‘aanzetten’ tot het uitproberen met drugs? Ik hoop dat ik tegen dat ik voor een klas sta de juiste aanpak heb gevonden, om leerlingen bewust te maken van drugs. Vooral het bewust afblijven van drugs!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.