actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2015, 17:24
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Proces Jonathan Jacob

In het justitiepaleis in Antwerpen is de rechter niet ingegaan op de vraag om uitstel van de advocaten van de elf beklaagden in de zaak-Jonathan Jacob. De advocaten waren van mening dat de zaak niet kon worden gepleit als er geen uitspraak is in de zaak van vader Jan Jacob die in juni valt, maar de rechter was het hier dus niet mee eens. De verdediging heeft daarop verstek laten gaan.
Vader Jan Jacob moet in juni voor de rechter verschijnen, omdat hij de beelden van zijn zoon in de cel aan de media heeft doorgespeeld. De verdediging liet vanmorgen bij het begin van de zittingsdag weten dat ze van mening zijn dat de twee zaken niet van elkaar kunnen worden gescheiden. "Het staat als een paal boven water dat beide dossiers niet afzonderlijk mogen worden behandeld", zei meester Paul Quirynen (foto).


Advocaat Jef Vermassen, die pleit voor de ouders van Jonathan Jacob, ging onmiddellijk in tegen de vraag tot uitstel van de verdediging. "De burgerlijke partij wacht al meer dan vijf jaar. Die mensen willen ook beginnen aan hun rouwproces. Vader Jan Jacob kan niet meer slapen zonder medicatie, hij ziet altijd de beelden van zijn zoon voor zich. De man moet rust vinden. Het uitstel dat men vraagt, is een vraag om meer tijd te winnen."

De vader van Jonathan Jacob (foto) vroeg zelf ook nog het woord. Hij vertelde hoe hij nog iedere dag treurt om zijn zoon en hoe vreselijk hij het vindt dat hij al vijf jaar wacht op verontschuldigingen van de mensen zelf. "Heeft iemand van de tegenpartij last gehad van die beelden?"


Door de vraag om uitstel van de verdediging voelt de man zichzelf meer dader dan slachtoffer. "Ik wil niet liegen, ik heb die beelden uitgebracht. Maar ik verwacht ook de waarheid van die mensen."

Nadat ook het openbaar ministerie aan het woord was gekomen, trokken de rechters zich terug om te beraadslagen. Na meer dan anderhalf uur luidde hun oordeel dat de zaak niet zou worden uitgesteld. "De afloop van de andere strafprocedure moet niet worden afgewacht. De verdediging kan haar recht op verdediging uitoefenen met het voorliggende strafdossier. Het verzoek tot uitstel wordt als ongegrond afgewezen", zei de rechter.

Daarop besloten de advocaten van de beklaagden om verstek te laten gaan. Ze verlieten dan ook de zittingszaal. De rechter heeft daarop de zitting geschorst voor een middagpauze.

De elf beklaagden zijn acht mensen van het Bijzondere Bijstandsteam "de Bottinkes", de politiecommissaris van de zone Minos en de directeur en een psychiater van de Broeders Alexianen in Boechout.

"Dokter heeft dode man kalmeerspuit gegeven"

Na de middagpauze kreeg advocaat van de burgerlijke partij, Jef Vermassen, het woord. Volgens Vermassen was Jonathan opgegroeid in een goed klimaat. Zijn ouders waren heel erg met hem begaan en deden wat ze konden voor hun zoon. “Zijn problemen zijn begonnen toen hij is beginnen te fitnessen. Hij wou een mooi lichaam en is daardoor aan de amfetamines geraakt. Hij was geen drugsverslaafde, hij was een bodybuilder."


Advocaat Vermassen vertelde wat er allemaal fout is gelopen in het dossier. Hij benadrukte vooral dat Jonathan niet agressief was toen hij tot twee keer toe met de politie naar het psychiatrisch ziekenhuis van de broeders Alexianen in Boechout is gereden.

“Hij wou wel worden opgenomen, maar is door de dwangbuis waarmee ze hem in de isoleercel wilden steken, in paniek geslagen. Hij had geen schrik van de agenten en hun wapens, maar wel van de hond die de agenten meebrachten. Toen hij het dier zag, was hij wél bereid om de isoleercel binnen te gaan.” Vermassen heeft aangeklaagd dat de psychiater voet bij stuk hield en weigerde om Jonathan binnen te laten.


Vermassen (foto) benadrukte het belang van het bestaan van de beelden uit de politiecel en stelde zich de vraag: Waarom al dat geweld? “Kan dit in een beschaafd land? Hij wordt geklopt, geslagen door acht gemaskerde mannen. Eigenlijk heeft de dokter een dode man nog een kalmeerspuit gegeven. De injectie-inhoud is niet meer opgenomen door het lichaam. Waarom Jonathan niet laten zitten, op de hoek van de brits, waarom hem niet in slaap laten vallen als de amfetamines waren uitgewerkt. Waarom al dat geweld?”

Advocaat Vermassen vond het niet kunnen dat de beklaagden zelf niet in de rechtbank aanwezig zijn en nu ook hun raadsheren verstek laten gaan. “Het getuigt van geen respect voor de rechtbank. Is het hoogmoed of onverschilligheid?”, vroeg hij zich af.

Doordat de beklaagden verstek laten gaan, kunnen zij in verzet gaan. Dat betekent dat als dit proces is afgelopen, ze een volledig nieuw proces in eerste aanleg kunnen vragen en daarna kunnen alle partijen nog eens in beroep gaan tegen die beslissing. De zaak zal waarschijnlijk dus nog lang niet afgelopen zijn.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening

Deze rechtszaak zit zeer complex in elkaar. Ten eerste vind ik het heel erg voor de nabestaanden dat de zaak pas zoveel aandacht heeft gekregen nadat de bewuste beelden in Panorama te zien waren. De man wordt hier nu voor aangeklaagd, terwijl hij gewoon op zoek was naar gerechtigheid. De advocaten van de beklaagden willen de zaak uitstellen totdat er een uitspraak is in de zaak tegen vader Jacob. Dit vind ik absurd. Het is duidelijk dat de vader geen crimineel is of dingen zal ondernemen om het proces te manipuleren. Langs de andere kant zijn er nog de elf beklaagden. Ik ben ervan overtuigd dat niemand van hen had rekening gehouden met de dood van Jonathan Jacob. Het was niemand zijn intentie om de jongeman te doden. Nu dat het zo fataal is afgelopen, rijzen er natuurlijk allerlei vragen op bij de gehanteerde procedure en werkwijzes van de betrokkenen. Over eventuele nieuwe rechtszaken, straffen, ... kan ik geen uitspraak doen omdat ik hier niet in bekend ben. Het enige wat ik kan hopen is dat men de nodige stappen onderneemt om zulke voorvallen in de toekomst te vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.