actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th July 2018, 13:39
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Hoger risico op diabetes type 2 door nachtdiensten

Nachtdiensten draaien, is niet zonder gezondheidsrisico's, dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Proefpersonen kregen tijdens een kunstmatig omgekeerd dag- en nachtritme een verlaagde insulinegevoeligheid. Op de lange termijn is dat een bekende risicofactor voor diabetes type 2.

De schattingen lopen uiteen, maar wetenschappers denken dat nachtwerkers ongeveer 40 procent vaker dit type diabetes hebben. Het Maastrichtse onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS, werpt licht op wat er in het lichaam gebeurt en hoe dat een verhoogd risico op diabetes type 2 veroorzaakt.

Veertien proefpersonen verbleven tweemaal drie dagen in een kamer zonder klok of licht van buiten. Hierbij konden ze de ene keer hun normale ritme vervolgen, de andere keer werd, om een nachtdienst te simuleren, het ritme twaalf uur verlegd met behulp van maaltijden, slaap en kunstmatig licht.

Volgens de onderzoeksleider, diabetesexpert Patrick Schrauwen, was de belangrijkste bevinding de verlaagde insulinegevoeligheid van de proefpersonen die een gesimuleerde nachtdienst hadden gedraaid. Insuline verlaagt het bloedsuikergehalte door aan te geven dat het lichaam de suikers moet afbreken of opnemen.

Bron: De morgen, https://www.demorgen.be/wetenschap/...nsten-b61f5ab1/
Mening:
Ik had niet verwacht dat nachtdiensten zo’n grote invloed hebben op uw gezondheid. Ik wist wel dat het je nacht en dag door elkaar kan halen, maar dat het diabetes type 2 kan veroorzaken dat wist ik niet. Het is wel goed dat ze dit onderzocht hebben en dat ze een oorzaak meer hebben gevonden hoe diabetes type 2 kon ontstaan. Ze wisten wel dat een verlaagde insulinegevoeligheid diabetes type 2 kan veroorzaken, maar wisten niet dat het gepaard gaat met nachtdiensten en andere aanleidingen. Ik vind het goed dat ze dit onderzoek gedaan hebben zodat men sneller naar de oorzaken kan zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.