actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2016, 16:38
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
Whatsappen onder werktijd? Dat kost je in Nederland 1500 euro

Artikel:
Een grafisch vormgever uit Nederland was volgens zijn werkgever iets te druk met z'n werktelefoon bezig en dat komt de werknemer duur te staan. Hij moet 1500 euro van zijn salaris inleveren door zijn app-gedrag. In ruim een half jaar tijd verstuurde hij onder werktijd 1255 berichtjes naar verschillende vrouwen.

Zijn baas had er genoeg van, stapte naar de rechter en kreeg gelijk. De werkgever had alle recht om het geld in te houden en de vormgever kon dus fluiten naar een deel van zijn salaris.

Even rekenen: 1500 euro voor 1255 appjes, dat is bijna 1,20 per bericht. Een hoge prijs dus, zou je zeggen. Maar volgens de rechter speelt de bedrijfsregeling hierbij een belangrijke rol. Daarin staat dat de bedrijfstelefoon "incidenteel en beperkt gebruikt mag worden voor persoonlijke doeleinden". Daar is volgens de rechter geen sprake meer van bij 1255 berichten.

Ook de inhoud van de berichtjes is bepalend voor de rechter. "Er zit een psychologisch component aan", staat in het vonnis. "Uit de berichten blijkt dat hij volledig in de wolken was en in vervoering is geraakt." Volgens de rechter kosten die romantische teksten meer tijd dan het schrijven en lezen alleen.

En dus rekent de rechter 2,5 tot 3 minuten per sms'je. Dat werd verrekend met het salaris van de grafisch vormgever en kwam uit op 1500 euro. Niet goedkoop, terwijl het gemiddeld maar tien berichten per dag zijn.

Bron:
http://www.demorgen.be/buitenland/w...-euro-bb17033c/ de morgen 15:30 5/11/2016

Eigen mening:
Hoewel hier inderdaad de werknemer in fout is, is dit naar mijn mening een zwaar overdreven straf. Zolang dit de prestaties van de werknemer niet negatief beďnvloed, zie ik hier persoonlijk geen graten in. Als dit toch zo sterk ingaat tegen de principes en regels van het bedrijf snap ik wel de reactie van de werkgever. Maar meer dan 1 euro per sms is gewoon absurd. Met het toenemend belang van sociale media is dit een onoverkomelijk probleem. En niet enkel op vlak van werk. School, smsen achter het stuur.. noem maar op. Spijtig genoeg zie ik ook geen oplossing hiervoor. Het enige wat men kan doen is proberen mensen te informeren over wat past en wat niet. In de hoop dat deze personen dan ook voor reden vatbaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2016, 11:26
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Whatsappen onder werktijd? Dat kost je in Nederland 1500 euro.

Persoonlijk ben ik een tegenstander van sms'en op je werk. Daar hoor je je enkel en alleen met je werk bezig te houden. Uiteraard kan je doorheen de dag tijdens de afgesproken pauzes die worden ingelast, je gsm even boven halen en beginnen chatten. Maar toch zeker en vast niet tijdens je werkuren. Daarvoor zijn dan ook pauzes ingelast. Om even weg te zijn van het werk. Dan heb je de kans om, als je wil, een bericht te versturen naar iemand.
Aan de andere kant vindt ik wel dat de boete iets te overdreven is. Je verliest er als werkgever misschien wel uren en geld aan, maar dan kan je eerst even de werknemer in kwestie waarschuwen. Of zoals Joren reeds heeft aangehaald, de mensen informeren dat deze handelingen niet aan de orde zijn op de werkvloer. Voor je naar de rechter stapt, breng je toch eerst de andere partij op de hoogte (in dit geval althans). Of dreig met het feit dat je naar de rechter zal stappen. Misschien stopt het zo wel vanzelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.