actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2007, 00:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Dit is geen duurzaam beleid voor regularisatie'

'Dit is geen duurzaam beleid voor regularisatie'


DIDIER VANDERSLYCKE , Kerkwerk Multicultureel Samenleven: 'Dit akkoord is geen reden om champagne boven te halen.'



Kunt u genoegen nemen met dit akkoord?

'Ik stel vast dat er enkele belangrijke vragen van ons niet zijn ingewilligd. Het eerste is het inschrijven van duidelijke en herkenbare criteria voor regularisatie in de wet. Er is geen keuze gemaakt voor een duurzaam regularisatiebeleid. Men neemt de term “duurzame sociale bindingen, niet over.'

'Er komen wel criteria in een rondzendbrief, maar het is nog niet duidelijk welke dat zullen zijn. Er komen wel uitzonderingen om humanitaire redenen. Maar dat is geen oplossing voor het maatschappelijke vraagstuk dat zich stelt.'

'Ten tweede komt er ook geen adviescommissie die mensen kan ontvangen en ondervragen in geval van twijfel. De beslissing blijft toebehoren aan de minister. Het is afwachten wie de bevoegde minister wordt.'


Ziet u ook positieve zaken?

'Nieuw is dat dit akkoord een beetje afrekent met de achterstand van het beleid in het verleden. De wachttijd voor regularisatie wordt wel verlengd met een jaar, maar daarbij wordt ook de procedure voor de Raad van State in acht genomen. Door de lange wachttijden daar komen in principe dus meer mensen in aanmerking voor regularisatie.'

'Illegalen die hier van voor 2006 zijn en werk hebben, komen ook in aanmerking voor regularisatie. Dat is een nieuw element dat we niet mogen veronachtzamen en kan een goede oplossing zijn voor een overlappende groep, die nu moeilijk in aanmerking komt voor de gewone regularisatieprocedure.'

'Het is echter de vraag of deze maatregelen in de praktijk ook effectief meer regularisaties zal opleveren. De Dienst Vreemdelingenzaken werkt al maanden met extra ambtenaren dossiers in sneltempo af. Daardoor wordt de doelgroep die in aanmerking komt voor regularisatie met de dag kleiner.'


U vindt het dus maar een halfslachtig akkoord?

'Ik moet mij niet uitspreken over de politieke wisselwerking aan de onderhandelingstafel, maar voor ons wordt het bijzonder moeilijk om dit akkoord naar de achterban te communiceren. Het komt er nu op aan mee te helpen om de mist te laten optrekken, maar wat er achter die mist zit - zon of regenwolken - weten we nog niet.'

'Als je betrokkene bent, kan ik mij voorstellen dat je met dit akkoord een ongerust gevoel behoudt. Laat ik het zo zeggen: we hebben de champagne nog niet uit de koelkast gehaald, maar sterke koffie laten aanrukken om te kijken of dit akkoord in de praktijk voor oplossingen zal zorgen.' (yd)

www.f-a-m.be


DS, 10-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.