actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2016, 07:44
Caitlin.P*oost Caitlin.P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 51
Criminaliteit bereikt in heel België dieptepunt

Nog nooit telde de politie zo weinig criminele feiten als in het eerste kwartaal van dit jaar. In zes jaar is de criminaliteit al met ruim 20 procent gezakt, schrijft De Tijd woensdag.

Met een algemeen cijfer van 211.713 criminele feiten die de politie registreerde in de eerste drie maanden van dit jaar is een nieuw laagterecord bereikt. Het gaat om 11.000 feiten minder dan in dezelfde periode vorig jaar, en een duidelijke daling met ruim 20 procent tegenover de laatste piek in 2011.

Dat algemene cijfer wordt het meest beïnvloed door het dalende aantal diefstallen in ons land. Zo telde de politie ‘slechts’ 15.393 woninginbraken in het eerste kwartaal, tegenover 18.110 vorig jaar.


Er zijn uitzonderingen op de dalende tendens. Zo telde de politie nog nooit zo veel oplichtingen als in de eerste drie maanden van dit jaar (5.366). Er waren ook meer fraudes met betaalkaarten (2.133 gevallen), meer steekpartijen (163) en zowel het drugsbezit als de drugshandel is wat gestegen.

Daarnaast nam ook het intrafamiliaal geweld toe. In de eerste drie maanden zijn al 4.837 feiten van fysiek geweld binnen koppels aangegeven en nog eens 1.778 tegen andere familieleden, samen bijna 300 meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161109_02563513
De Standaard 9/11/2016

Eigen mening: Geweldig zou je denken als je de kop leest maar als je het artikel beter bekijkt is het toch niet zo waaauw. Ik vind de kop echt slecht gekozen er zijn wel minder criminelefeiten maar men haalt alleen een daling van het aantal inbraken aan. Andere vormen van crimineel gedrag zijn precies alleen maar gestegen. Persoonlijk vind ik het minder erg als er een object gestolen wordt dan dat ik neergestoken wordt op straat. Dus er is een daling maar de zwaardere feiten zijn , of toch hoe ik dit artikel interpreteer, gestegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2016, 18:32
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Criminaliteit bereikt in heel België dieptepunt

De titel van het artikel sluit duidelijk niet aan bij wat je uiteindelijk in het artikel te lezen krijgt. Ze halen enkel de daling van het aantal inbraken aan en verder worden er criminele feiten aangegeven die gestegen zijn in aantal. Er zijn 2.717 inbraken minder tegenover vorig jaar, maar dan hebben we nog 8.283 gevallen over en over welke criminele feiten gaat het hier? Om een goed beeld te krijgen van de dalende criminaliteit, is het toch wel interessant om weer te geven welke andere vormen van criminaliteit gedaald zijn.

Net zoals Caitlin vind ik ook dat we niet zo positief mogen zijn over dit resultaat. We kunnen inderdaad wel spreken over 11.000 feiten minder tegenover vorig jaar en een daling van ruim 20 procent ten opzichte van 2011, maar toch is er nog te veel criminaliteit en stijgen de zwaardere feiten in aantal. Alle criminaliteit zullen we niet uit de wereld kunnen helpen, maar we kunnen wel proberen om het aantal naar beneden te brengen. Daarom denk ik dat het zeer belangrijk is om de mensen al op jonge leeftijd te waarschuwen, want vaak komen ze hier door vrienden of familie al op jonge leeftijd mee in contact. Jongeren er meer op wijzen wat voor gevolgen dit heeft en wat een effect dit heeft op hun verdere leven, is dus zeer belangrijk. Dit zal natuurlijk niet genoeg zijn en daarom is het ook belangrijk dat we snel een oplossing vinden voor dit probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.