actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2010, 17:44
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
'Achterstand asielaanvragen op twee jaar wegwerken'

'Achterstand asielaanvragen op twee jaar wegwerken'


© Belga

De ontslagnemende regering heeft ingestemd met een
actieplan van het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS) om de behandeling van nieuwe asieldossiers te versnellen. Intussen zegt premier Yves Leterme (CD&V) dat de ruzie in de regering over de asielcrisis is bijgelegd.

Het CGVS engageert zich om 1.400 beslissingen per maand te nemen. Daardoor zou de achterstand in de behandeling van asieldossiers op twee jaar tijd kunnen worden weggewerkt. Volgens topman Dirk Van Den Bulck van het Commissariaat-Generaal heeft de regering de nodige bijkomende middelen vrijgemaakt.

Op de VRT-radio zei hij zaterdag dat het haalbaar is om meer nieuwe aanvragen te behandelen met dezelfde kwaliteit. Voorwaarde is wel dat de instroom niet stijgt boven de 1.500 aanvragen per maand.

'Ruzie bijgelegd'

Volgens ontslagnemend premier Yves Leterme is de ruzie in de regering over de asielcrisis bijgelegd. Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) had de afgelopen dagen kritiek geuit op de regering, die hij een gebrek aan politieke wil verweet. Courard maakte ook ruzie met minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) over de opvang van asielzoekers in kazernes.

Leterme zei zaterdag op de openbare omroep dat er op de ministerraad van vrijdag werd gesproken met staatssecretaris voor Maatschapplijke Integratie Philippe Courard (PS) en dat die het beleid van de regering steunt.

'Stokken in de wielen gestoken'

In een interview met La Libre Belgique zei Courard zaterdag dat hem stokken in de wielen werden gestoken bij de aanpak van het opvangtekort voor asielzoekers.

Hij wees daarvoor ook met een beschuldigende vinger naar Franstaligen. Zo meent hij dat ook de Regie der Gebouwen (die wordt beheerd door minister van Financiën Didier Reynders) gebouwen ter beschikking zou kunnen stellen voor de opvang van asielzoekers.

Daarnaast haalde Courard ook uit naar de Vlamingen. Volgens hem waren de uitwijzingscijfers (van afgewezen asielzoekers) in het verleden niet noodzakelijk beter toen het departement geleid werd door Vlaamse ministers.

De uitspraken van Courard leidden zaterdag tot een bitse reactie van Reynders. Hij wees erop dat de Regie der Gebouwen wel gebouwen ter beschikking heeft gesteld. De liberale minister zei niet te begrijpen 'dat Courard zich niet verantwoordelijk voelt voor zijn politiek, ook al hebben we het daar vrijdag nog over gehad tijdens de ministerraad'.

Bron: knack.be

Ik vind het schandalig dat er zo veel achterstand is in de behandeling van asielaanvragen.
Onnoemlijk veel mensen klagen over de hoeveelheid asielzoekers. Maar uiteindelijk is dit de fout van de overheid. Het brengt enorm veel frustraties mee bij het Belgische volk.
"Al die illegalen zijn profiteurs" Maar iedereen vergeet denk ik dat illegalen/asielzoekers wettelijk gezien niet MOGEN werken, daar ze geen rechtsgeldige papieren hebben.
Er moet vaart gebracht worden in de behandeling van asielaanvragen. Zo zitten de aanvragers minder lang met de schrik en twijfels omtrent de hele situatie.
Anderzijds hoop ik dat deze inhaalbeweging geen effect gaat hebben op de kwaliteit van het onderzoek. Er moet nog wel steeds, keer op keer grondig de situatie nagegaan worden van de asielzoekers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2010, 21:30
Elke Mertens Elke Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westmalle
Posts: 25
Dit is typisch België gewoon, de politiek komt er nooit uit en blijven altijd eindeloos discussiëren en waar eindigt het nergens! Het asielbeleid moet dringend verbeterd worden, maar ik heb nog bedenkingen bij het plan van de overheid. Nu moet er plots haast achter gezet worden, maar waarom hebben ze zo'n grote achterstand gemaakt? Dit begrijp ik niet, dan hebben ze dit probleem toch steeds achteruit geduwd of vermeden. Dus ik hoop dat ze ook nu nog steeds de juiste procedures gaan doen voor de asielzoekers en dat ze niet zomaar iedereen in België laten komen. Want dan gaat het Belgische volk zich er pas aan ergeren.En dan verliezen ze weer het vertrouwen in de politiek. En dit kan de politiek nu wel vermijden denk ik. Als er op het nieuws komt dat asielzoekers in hongerstaking gaan of... om asiel te krijgen dan erger ik mij hier aan! Ze moeten ook maar geduld hebben zoals alle andere asielzoekers of terug gaan naar hun eigen land. Ook de asielzoekers moeten maar blijven wachten, waardoor deze hier ook weer slecht gezind door worden. Ik hoop dat de politiek nu het probleem kan oplossen en dat dit opgelost blijft zodat de politiek zich terug kan focussen op hun situatie over de eventuele verkiezingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.