actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 11:16
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Pijnpatiënt sméékt om cannabisremedie legaal te maken

17/05

THOMAS SCHRAEPEN LIJDT AL 15 JAAR ONDRAGELIJKE PIJN

"Ik wil hiermee bij minister van Volksgezondheid Maggie De Block aandringen om eindelijk 's werk te maken van de uitbreiding van de wet met betrekking tot het medicinaal gebruik van cannabis", zegt toxicoloog van de KU Leuven Jan Tytgat. Hij reageert op de aangrijpende oproep van pijnpatiënt Thomas Schraepen.

Thomas lijdt aan psoriasis-artritis, waardoor hij onder meer extreem snel vervelt en zware eczeem heeft. - Vertommen

Thomas Schraepen, gemeentewerker en lid van het Leuvense stand-up collectief Roadkill Comedy, heeft al 15 jaar te kampen met psoriasis-artritis. De twee woorden staan voor evenveel aandoeningen: een huidaandoening en een chronische gewrichtsontsteking. "Door de huidziekte vervel ik extreem snel. Er ontstaan pijnlijke korsten met kloven tot bloedens toe en enorme hoeveelheid eczeem. 75% van mijn lichaam is aangetast. De medicatie die ik krijg, is eigenlijk om tumoren bij kankerpatiënten te behandelen. Een van de bijwerkingen is dat mijn lever zo goed als niet werkt. Het lost één probleem op, maar het creëert een andere." Cannabis roken was voor Thomas de enige remedie. "Soms lag ik van de pijn door de artritis verkrampt in een bolletje in bed. Een joint was de enige manier om tot rust te komen én te kunnen slapen. Door mijn verzwakte lever en nieren zijn slaapmiddelen namelijk uit den boze", vertelt Thomas.

Eén plant per persoon

Hij werd lid van vzw Trekt uw Plant (TUP). Een vzw opgericht naar aanleiding van de ministeriële richtlijn uit 2005 die onder andere stelt dat bezit van één cannabisplant per persoon niet langer wordt vervolgd. Met het lidgeld kocht je een plant die door de vereniging werd verzorgd. Na de oogst kon je je cannabis voor 7 euro per gram ophalen. Op die manier geraakte Thomas weg van het illegale circuit. Tot twee weken terug. Er werden achttien huiszoekingen uitgevoerd in onder andere Antwerpen, Halle, Gent, Mechelen, Aarschot en Lommel. Vijf mensen van de vzw werden voorgeleid. Waarop de Antwerpse raadkamer besliste om de aanhouding van voorzitster Els V., stand-up comedian Manu Moreau en kweker Francesco S. met een maand te verlengen, wegens risico op recidive. De aanklacht? Witwasserij, het telen van drugs, criminele activiteiten, verkopen of het aanbieden van verdovende middelen en het aanzetten tot gebruik. Het is overigens niet de eerste keer dat de vzw door het Antwerpse gerecht wordt geviseerd. In 2007 werden 5 leden veroordeeld tot een geldboete en strafopschorting. In beroep volgde de vrijspraak. In 2008 was het weer van dattum:

een veroordeling wegens aanzet tot gebruik. De toenmalige voorzitter kreeg hierbij een boete van 5.500 euro. Opnieuw gevolgd door een vrijspraak in beroep.

Illegaliteit

Net zoals Thomas is het merendeel van de leden van TUP ten einde raad. Alain Bollen, vrijwilliger bij de vereniging, legt uit dat 300 van de 400 er een beroep doen voor therapeutisch en 30 leden voor medicinaal gebruik. "Het oprollen van TUP is een onmenselijke vorm van onderdrukking. Onze leden voelen zich verloren. Er zijn er zelfs met zelfmoordneigingen", zegt Bollen. Hij lijdt zelf aan chronische spier- en zenuwpijnen, met spierspasmes en slapeloosheid. "Ik gebruik nu 4 jaar medicinale cannabis en ik heb terug levenscomfort. Ik hoef geen pijnmedicatie, anxiolitica en benzodiazepines meer te gebruiken. Medicinale cannabis is intussen aan een wereldwijde opmars bezig. De nodige onderzoeken werden en worden nog steeds gedaan. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block kan ervoor zorgen dat medicinale cannabisgebruikers niet langer als paria en criminelen worden beschouwd."

Sinds 2015 kunnen enkel MS-patiënten met spierspasmen beroep doen op een medicinale cannabisbehandeling. Van het kabinet van minister De Block vernemen we dat er geen sprake zal zijn van uitbreiding. Het zou ontbreken aan wetenschappelijk onderzoek en een politiek akkoord (zie kaderstuk voor reactie toxicoloog Jan Tytgat hierover, red.).

En wat met Thomas? "Ik ga het zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar uiteindelijk zal ik toch weer in het illegale circuit terechtkomen. Een slapeloze en pijnlijke nacht betekenen niet kunnen werken de volgende dag. Daar ben ik niet mee gediend, mijn werkgever ook niet noch de belastingbetaler."

Professor Jan Tytgat, toxicoloog aan de KU Leuven sluit zich aan bij de uitspraken van Alain Bollen van vzw Trekt uw Plant. "Deze kwestie gaat te traag vooruit. Ik wil bij minister De Block ook aandringen en pleiten om eindelijk eens werk te maken van de uitbreiding van de wet met betrekking tot het medicinaal gebruik van cannabis."

Dat het kabinet van minister De Block liet weten dat een uitbreiding vooralsnog onmogelijk is omwille van ontbrekend wetenschappelijk onderzoek, spreekt de prof tegen. "In landen zoals Canada, Israel, Nederland en Australië wordt medicinaal cannabis uitgebreid toegepast. Er ís immers onderzoek gedaan naar andere toepassingen en de resultaten zijn wetenschappelijk correct." Hij baseert zich hiervoor op wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door de Australische universiteit van Sydney. Professor Tytgat somt een lijst op uit twee overzichtsstudies: "We spreken dan over de behandeling van chronische pijnen en spasmen. Ook ter bestrijding van misselijkheid en braken ten gevolge van chemotherapie, slaaptekort, Tourette syndroom, angstaanvallen en sommige symptomen van Parkinson. Ik volg overigens als toxicoloog de raad van die onderzoekers om de cannabis te nemen via een verstuiver (waarbij dampen worden geïnhaleerd, vergelijkbaar met een e-sigaret, red.), een thee te drinken of er een olie van te maken. Los daarvan wil ik mijn de oproep herhalen, die ik eerder samen met econoom Paul de De Grauwe en criminoloog Tom Decorte al deed, om cannabis ook voor recreatief gebruik te legaliseren."


Bron: HLN

Eigen mening
Ik vind het erg dat we in 2017 leven en dat mensen met bijzondere noden nog steeds niet beroep kunnen doen op dergelijke 'medicatie'. De medicatie die nu wordt toegediend is erg schadelijk voor het menselijk lichaam en in het bijzonder de lever. Daarom is het raadzaam om naar alternatieven te kijken. Uiteraard ben ik geen voorstander van het legaliseren voor recreatief gebruik. Toch heeft dit een groot voordeel voor de staatskas én de industrie. Van hennep kan zowel kleding, touw als bakstenen en 100-en andere producten worden gemaakt. Bovendien hoeven we geen bomen van 20-30 jaar meer te kappen maar kunnen we een 1jarige plant hiervoor gebruiken die we elk jaar opnieuw kunnen aanplanten.

Het grote debat gaat natuurlijk om 'the war on drugs'. Maar in andere landen hebben we al gezien dat deze war on drugs niet effectief is. Ik wil niet dat we van vandaag op morgen hier coffeeshops in België gaan kweken. Dat zou ons pas echt te ver brengen en zou het drugsgebruik enkel vergroten, dat moeten we vermijden. Het product blijft indien gerookt 'ongezond'. Het zou gewoon mogelijk moeten zijn om op doktersvoorschrift cannabis te halen voor patiënten met specifieke noden zoals deze pijnpatiënt. Dat is het enige wat de staat moet doen: Zij die het product écht nodig hebben het hen kunnen bezorgen.
Wat men ook kan doen is plaatsen organiseren waar men dit wel mag roken, maar op straat en dergelijke een verbod met een boete hanteren, zo voorkom je grotendeels overlast.

Wat ook nog een belangrijk aspect is, de meeste roken dit samen met tabak. Tabak is echter erg schadelijk voor alle functies van het lichaam. Daarom zou men dit moeten verbieden. De tabaksrook die je inhaleert kan rechtstreeks leiden tot allerlei aandoeningen. Tabak zou illegaal moeten zijn, mensen roken dit zomaar en denken dan dat dit niet zo schadelijk is ("het is maar één sigaret,..") omdat het legaal is. Deze denkwijze is fout. Ik ben er van overtuigd dat 5 sigaretten vele honderden malen schadelijker is dan 1 consumptie cannabis die wordt verdampt (in tabak zit teer, koolstofmonoxide, en wel 70 kankerverwekkende stoffen).

Wat ook een probleem geeft is dat gebruikers nu in de criminaliteit gaan. Zij kopen goederen waarvan ze de inhoud niet afweten. Zij weten niet van waar hun product komt, of het gaat om 'medicinale cannabis'. Dit kan leiden tot allerlei gevaren. Een goed beleid zou dit euvel grotendeels kunnen verhelpen.

Ten slotte vind ik dat we in discussie moeten gaan, onze oude gewoontes en regels moeten herzien. Er mag natuurlijk geen overlast van voortkomen. We moeten meer investeren in degelijk onderzoek rond cannabis om de ware aard van deze plant te achterhalen. Alleen door goed onderzoek kunnen we te weten komen welke soorten patiënten met aandoeningen écht verder kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.