actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2016, 22:13
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Steeds meer vluchtelingenkinderen belanden in de slavernij

Criminele bendes die zich bezighouden met mensensmokkel profiteren van de vluchtelingencrisis in Europa. Vooral vluchtelingenkinderen zijn het slachtoffer. Ze verdwijnen uit het zicht van de autoriteiten en worden gedwongen tot slavernij in onder meer de seksindustrie. Dat blijkt uit een rapport over mensensmokkel dat de Europese Unie donderdag vrijgaf.

Uit dat rapport blijkt dat bijna 96.000 alleen reizende vluchtelingenkinderen in 2015 asiel aanvroegen in Europa. Dat is ongeveer een vijfde van het totale aantal vluchtelingenkinderen. Maar minstens 10.000 daarvan zijn uit het zicht verdwenen van de autoriteiten sinds ze aankwamen in Europa.

Kindersmokkel is verergerd door migrantencrisis

Het EU-rapport geeft geen schatting van het aantal dat in de handen is gevallen van criminele organisaties, maar waarschuwt wel dat kindersmokkel ‘door de huidige migrantencrisis verergerd is’. Kinderen lopen het risico om dubbel slachtoffer te worden, aangezien ze als daders van misdrijven worden gezien als ze gevonden worden door de autoriteiten.

‘Georganiseerde misdaadbendes kiezen vaak voor kindersmokkel omdat kinderen gemakkelijk zijn om te rekruteren en te verplaatsen. Ze kunnen die kinderen ook relatief goedkoop en discreet onder controle houden’, staat in het EU-rapport.

Verhandelde kinderen tussen zes maanden en tien jaar oud worden doorgaans verkocht voor bedragen tussen de 4000 en 8000 euro. In extreme gevallen kan dat bedrag zelfs oplopen tot 40.000 euro.

Slachtoffers komen vooral in de seksindustrie terecht

Autoriteiten van de EU registreerden in 2013-2014 15.846 slachtoffers van mensenhandel, waaronder 2375 kinderen. Maar de auteurs van het rapport denken dat het echte cijfer nog veel hoger ligt. Meer dan twee derde van de verhandelde mensen kwam in de seksindustrie terecht.

Nog maar topje van de ijsberg

De officiële statistieken over deze ‘verachtelijke handel’ zijn nog maar het topje van de ijsberg, volgens Catherine Bearder, lid van het Europees Parlement namens de Liberal Democrats (ALDE). Slachtoffers van mensenhandel komen pas in het vizier wanneer ze ontsnappen of worden opgepakt. ‘Slechts zeer weinigen worden gered door de autoriteiten, ik vind dat schokkend. Veel te vaak ziet de politie enkel de misdaad, en niet de persoon. Men ziet hen als illegale immigranten’, aldus Bearder.

EU-wetgeving verplicht landen om slachtoffers van mensenhandel te voorzien van minstens 30 dagen van herstel, met inbegrip van huisvesting, medische behandeling en juridisch advies. Bearder wil dat die termijn verlengd wordt. ‘We zijn al veel beter geworden in het opvangen en beschermen van mensen die slachtoffer werden van verkrachting, maar deze meisjes werden iedere avond opnieuw verkracht. Ik vind dat we hen langer moeten steunen, en hen meer moeten helpen met het heropbouwen van hun leven.’

Bearder wil ook dat de regeringen de migrantencrisis beter gaan aanpakken. ‘Wanneer die migranten aankomen in Europa, worden ze niet goed opgevangen, waardoor ze natuurlijk het perfecte doelwit vormen voor mensenhandelaars.’

Het afgelopen jaar werden 250 vermoedelijke mensensmokkelaars gearresteerd in gezamenlijke operaties ondersteund door Interpol.

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160519_02297058

Eigen mening:
Ik vind het niet vreemd dat ik deze feiten hier lees. Het is inderdaad zo dat de vluchtelingen het perfecte slachtoffer vormen voor de mensenhandelaars. De vluchtelingen bevinden zich dan ook in zo'n benarde situatie, waardoor ze sneller iemand in vertrouwen zullen nemen. Ook wordt aangegeven dat de slachtoffers enkel herkend worden wanneer ze ontsnappen of worden opgepakt. Dan pas komt de waarheid aan het licht.

Dat de autoriteiten zich niet inzetten, maakt me ziek. Dit is hun taak. Klaar. Als iemand hulp nodig heeft, is het aan hen om deze hulp te bieden. Uiteraard is dit dubbel. Er kan hier ook zeker wel gebruik van gemaakt worden, maar als kind op de vlucht zijn uit je oorspronkelijke land, is al erg genoeg. Laat staan dat deze kinderen ook nog een misbruikt worden omdat ze personen vertrouwen. Ze zien vaak geen andere oplossing, maar dan lopen ze in hun eigen val.

Ik vind het echt pakkend om te zien hoeveel vluchtelingen er nog steeds vandaag de dag op de vlucht zijn, op zoek naar onderdak en een beter leven. De autoriteiten zijn vaak geneigd om eigen volk eerst te laten gaan. Op zich begrijp ik deze beslissing, maar we moeten verder kijken dan dit. Als er hier in België iets dergelijks gebeurd als in Irak of Syrië, dan gaan wij ook vluchten. Ook wij gaan dan op zoek naar een beter leven elders, en willen graag bijdragen aan de maatschappij. Je kan niet voor iedereen goed doen, en dat begrijp ik ook, maar het zijn kinderen. Dit ligt voor ieder individu gevoelig.

Ik denk echter wel dat er nog veel zaken zijn waar wij niet van af weten. Hoe meer ik de media volg, hoe meer ik hierover begin na te denken. Er gebeuren nog zovele dingen in de wereld waar wij geen vat op hebben of waar wij geen weet van hebben. De media speelt hierin een grote rol. Zij zijn voor ons het aanspreekpunt en bepalen dus wat wij weten en wat niet. Hoewel zij ook lang nog niet alles weten.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 19th May 2016 om 22:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 22:24
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Wat word ik hier triest van . In de voorbije jaren kwam ik heel wat vreselijke beelden, verhalen, getuigenissen tegen in de media. Over de oorlog in onder andere Syrië. Veel van die getuigenissen en beelden wisten me te raken. Maar het zijn de verhalen, beelden van kinderen die me tot tranen toe bewogen. Ik begrijp het niet. Ik begrijp niét hoe je een kind kan verkopen of erger nog, aankopen. Ik begrijp niet hoe je een minderjarige kan dwingen om zich te prostitueren. Ik begrijp niét hoe die kinderen kunnen verdwijnen eens ze hier in België aankomen. Gaan we er niet vanuit dat we deze mensen op zijn minst dat ene ding kunnen bieden waarnaar ze zo naar op zoek zijn, namelijk: veiligheid?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.