actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 08:48
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Stadje in Mississippi moet rassenscheiding in onderwijs beëindigen -na 60 jaar verzet

Een Amerikaanse federale rechtbank heeft de schoolautoriteiten van Cleveland in de staat Mississippi opgelegd haar secundaire scholen te fusioneren en dus een einde te maken aan de rassenscheiding.

De rechterlijke beslissing, die vrijdag viel, maar pas maandag bekendgemaakt werd, maakt een einde aan een juridische strijd van 50 jaar in de stad Cleveland, waar de overgrote meerderheid van de blanke en zwarte studenten apart naar school gaan. De Amerikaanse minister van Justitie toonde zich tevreden met de uitspraak.

In het arrest van 96 pagina's van vrijdag had de rechtbank het over een decennialange achterstand die de schoolautoriteiten van Cleveland hebben op het vlak van het bewerkstelligen van de desegregatie in het middelbaar onderwijs. Rechter Debra Brown achtte de twee alternatieve schoolprojecten die de stad voorstelde ongrondwettelijk, en koos uiteindelijk voor het door de Amerikaanse regering voorgestelde systeem. Dat voorziet in een fusie tussen de colleges en de lycea van Cleveland, en maakt zo een einde aan de scheiding van de twee rassen. hun

"De vertraging in desegregatie heeft generaties van studenten hun grondwettelijk recht op geïntegreerd onderwijs ontnomen", aldus de rechter in haar vonnis. Ze schreef ook dat 'gescheiden maar gelijk' niet werkt.

3.700 leerlingen
In het historische arrest "Brown v. Board of Education" van 17 mei 1954 bestempelde het Amerikaanse Hooggerechtshof de rassenscheiding in publieke scholen als ongrondwettelijk. "Zes decennia later, herinnert deze beslissing de districten eraan dat het niet tegemoet komen aan de verplichtingen van desegregatie onaanvaardbaar en ongrondwettelijk is", zo reageerde Vanita Gupta, die zich het Amerikaanse ministerie van Justitie bezighoudt met burgerrechten.

Cleveland heeft 12.000 inwoners, en 3.700 scholieren. Tweederden van de leerlingen zijn zwart.

Bron:
Knack, 17/05/2016
http://www.knack.be/nieuws/wereld/s...mal-704031.html

Eigen mening:
Ik dacht dat rassenscheiding in officiële instanties compleet verdwenen was in de Verenigde Staten, maar blijkbaar toch niet. Ik vind het zeer bizar dat er de dag van vandaag nog altijd een onderscheid wordt gemaakt tussen blank en zwart. Ik denk wel dat er twee kanten zijn aan dit verhaal, want ik heb onlangs een artikel gelezen over een school in Mississippi waar bijna altijd politie aanwezig is en waar regelmatig drugs en wapens worden gevonden, en dit was een school die bestond uit zwarte leerlingen, maar ik wist toen niet dat op deze school geen blanke leerlingen welkom waren. Ik denk dus ook dat de 'rassenscheiding' in deze stad te maken had met de veiligheid van de kinderen omdat je als ouder je kind natuurlijk niet graag naar een onveilige school stuurt. Natuurlijk mag gewelddadig gedrag niet alleen op zwarte personen worden afgeschreven, dus dit vind ik wel fout van de stad. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om gewoon de ouders zelf te laten kiezen naar welke school hun kind zou gaan, om zo rassenverschil te vermijden.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 17th May 2016 om 09:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2016, 09:41
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Net als Senne ben ik voorstander van een fusie van de twee scholen. Zo ontstaat er een school waar blanken en zwarten samen zitten en van elkaar kunnen leren. Waarom zouden we in het onderwijssysteem een verschil maken tussen blanken en zwarten als we juist op school leren dat iedereen gelijk behandelt moet worden? Nadat de leerlingen afgestudeerd zijn van de secundaire school gaan ze nog veel in contact komen met mensen van verschillende rassen. Door ze in het middelbaar te scheiden ga je als school de gedachte wekken dat er een verschil is, dat de ene groep leerlingen minderwaardig is dan de andere. Dit kan aanleiding geven tot conflicten tussen de verschillende rassen. Door deze fusie gaan leerlingen met elkaar leren omgaan en kan dit leiden tot meer verdraagzaamheid tussen de verschillende mensen. De fusie is dus een belangrijke stap naar de toekomst toe.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2016, 19:06
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Stadje in Mississippi moet rassenscheiding in onderwijs beëindigen -na 60 jaar verzet

Net zoals Senne en Annelies vind ik de uitspraak van de rechter erg goed. Wanneer in de grondwet geschreven staat dat rassenscheiding in publieke scholen ongrondwettelijk is, is het niet meer dan normaal dat een school die zich hier al decennialang niet aan houdt, hier de gevolgen van moet dragen. Ik vind het op zich al hallucinant dat deze uitspraak er pas na 50 jaar komt. Zoals in het artikel staat, heeft deze school generaties van studenten hun grondwettelijk recht op geïntegreerd onderwijs ontnomen. Het is echt niet meer van deze tijd dat blanken en zwarten op aparte scholen zitten, zeker niet in een land waar ze ondertussen al bijna acht jaar lang een zwarte president hebben. Ik denk echter dat de problemen in Cleveland, ondanks de uitspraak van de rechtbank, nog niet meteen van de baan zullen zijn. De scholen zullen, willen of niet, moeten fusioneren, maar dit zou nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Dat de scholen nu moeten samen komen is een hele aanpassing, en veel personeel en/of leerlingen staan hier na na de jarenlange scheiding waarschijnlijk niet voor te springen. Bovendien zouden ze in de gefusioneerde school wel eens kunnen af te rekenen krijgen met racisme. Het is echter in verschillende staten in Amerika jaren geleden al gelukt om diversiteit te creëren binnen scholen en ik hoop dan ook dat dit ook in Cleveland op de duur wel zal los lopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.