actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2015, 15:12
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Tien helden die dit jaar uw respect afgedwongen hebben

2015 in een notendop Hoe beter 2016 inknallen dan met de onverschrokken helden van het jaar? Hoe extreem de situatie ook was, deze tien personen aarzelden niet om hun eigen leven op het spel te zetten en/of andermans leven te redden. Zij vormen dé inspiratiebron om er samen een betere wereld van te maken.

* Thalys-helden
De klik van een kalasjnikov die geladen werd. Meer hadden twee mariniers niet nodig om te beseffen dat er een drama in de maak was op de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Spencer Stone raakte gewond toen hij als eerste de terrorist aanviel, maar mocht snel weer het ziekenhuis verlaten. Enkele dagen later werd hij samen met collega Alek Skarlatos, zakenman Chris Norman en student Anthony Sadler geridderd door president François Hollande.

De vrouw van het zwaarst getroffen slachtoffer is Spencer eeuwig dankbaar. "Minutenlang hield hij zijn duim op de wonde in zijn hals tot de ambulance in het station van Arras was. Zonder hem was hij doodgebloed. Die kerel heeft eerst een volledige trein gered en dan ook nog eens mijn man. Ik kan mijn dankbaarheid niet beschrijven."

Twee maanden geleden zette Spencer zijn heldenstatus nóg eens in de verf: hij wilde een meisje beschermen dat lastiggevallen werd in Sacramento, maar kreeg bij die ruzie vier messteken in de borst. Het leek er zelfs even op dat hij het niet zou halen, maar de militair bewees eens te meer een taaie klant te zijn.

* Gilles Leclerc gaf zijn leven om vriendin te redden in Le Bataclan
Gilles Leclerc redde het leven van zijn vrouw door haar tijdens de aanval op Le Bataclan met zijn lichaam te beschermen. Hijzelf moest die heldendaad echter met zijn leven bekopen. Enkele dagen na de tragedie kon Marianne haar ogen niet geloven: ze kreeg een boeket met tweehonderd rozen in de bus, een verrassing die hij voordien geregeld had om hun huwelijksverjaardag te vieren.

"Met die bloemen wilde hij eens te meer zijn liefde voor haar tonen", aldus haar zus Alexandra. "Helaas kon hij ze niet meer zelf overhandigen, zijn laatste cadeau hebben we zelf aan Marianne moeten geven. 'Zelfs als hij er niet meer is, weet hij me te verrassen', reageerde ze."

* Twee tieners redden bejaard koppel uit zinkende auto
Een bejaard koppel is in Beervelde aan de verdrinkingsdood ontsnapt dankzij het heldhaftige optreden van twee tieners. Robbe Haens (17) en Bjorn Cuvelier (18) zagen hoe het koppel met hun wagen in het water sukkelde, bleven koelbloedig en konden hen ongedeerd op het droge krijgen. "Ik maakte een verkeerde beweging en duwde op het gaspedaal in plaats van op de rem", verklaarde Eric (75) achteraf.

Bjorn, die op dat moment surfles aan het geven was aan Erics kleinzoon, zag het drama gebeuren en spurtte meteen richting cafetaria om zijn beste vriend en medelesgever Robbe te halen. "We sprongen in een motorbootje en konden tot naast de auto varen", vertelt Robbe.

De vrouw konden ze uit het raam trekken, Eric bleek een ander paar mouwen. Temeer omdat de auto plots snel begon te zinken. "Ik sprong in het water en liet de auto voor de helft onder water lopen", doet Robbe het verhaal. "Op die manier kon ik, door de tegendruk van het water, het portier openen en die man uit de auto bevrijden. Ik was opgelucht dat hij toen erg kalm bleef. Zo kon ik hem tot op het droge brengen."

Eric raakte onderkoeld en was in shock, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. "Zonder die twee jonge gasten hadden we niet alleen de wagen, maar ook hun levenloze lichamen uit het water moeten halen", verklaarde een brandweerman achteraf.


* Lassana Bathily verstopte mensen in koelruimte tijdens aanslag Charlie Hebdo
Twee dagen na de aanslag op Charlie Hebdo stormde Amedy Coulibaly in Parijs een joodse supermarkt binnen. De terrorist schoot er vier mensen dood, een aantal dat nog hoger had kunnen oplopen als Lassana Bathily zich niet van zijn koelbloedigste kant getoond had. De Malinese moslim wist vijftien mensen in de koelruimte van de winkel te verbergen, onder hen ook een Belgische vrouw en haar baby. Hij doofde het licht, zette de koelinstallatie uit en deed vervolgens de deur dicht. "Ik heb gezegd dat ze stil moesten blijven en dat ik hulp zou zoeken."

Via een lift kon Bathily zichzelf in veiligheid brengen. Hij snelde vervolgens naar de aanwezige agenten om hen het aantal gegijzelden door te geven. De held kwam ook met een plattegrond van de supermarkt op de proppen, waardoor Coulibaly sneller uitgeschakeld kon worden. In een mum van tijd groeide de 24-jarige vluchteling uit tot een ware volksheld bij onze zuiderburen, hij kreeg zelfs live op tv zijn nieuwe paspoort uit de handen van de Franse premier Manuel Valls.
© epa.

* Alerte bouwvakker redt peuter die aan balkon bengelt
Een alerte bouwvakker heeft een peuter uit een benarde situatie gered in Singapore. De man zag het kind tussen de leuning van een balkon bengelen, kroop meteen naar boven en bracht haar in veiligheid. "Het meisje was met een iPad aan het spelen en die viel naar beneden. Ze wou het toestel recupereren en kwam zo met haar hoofd vast te zitten in een droogrek aan het balkon", aldus P. Muthukumar. De Indiër werd achteraf door het Singaporese leger gehuldigd voor zijn moedige optreden.
Chris Matterne. © Kos.

* Chris Matterne redt leven van pasgeboren baby
Op het juiste moment op de juiste plaats, heet dat dan: buschauffeur Chris Matterne was een verplichte pauze aan het nemen naast een boomgaard in Sint-Truiden, toen hij onder een hoopje doeken en vodden plots een baby ontdekte. De man wikkelde het onderkoelde kindje in zijn fleece en zette de verwarming van zijn lijnbus op de hoogste stand. Daarna liet hij via de centrale dispatching de hulpdiensten verwittigen. In allerijl werd de baby naar het Sint-Trudo ziekenhuis overgebracht. "Zonder zijn tussenkomst had het kindje de middag niet levend gehaald", klonk het daar.

Als een rasechte vader had de alleenstaande man zich over het kleintje ontfermd. "Nochtans heb ik zelf geen kinderen. Het was zelfs de eerste keer dat ik een baby vasthield", besluit Matterne. De pasgeboren vondeling werd Marie Peeters gedoopt, een courante naam zodat ze anoniem zou kunnen opgroeien. De moeder gaf zich nadien aan bij de politie.

* Libanees redt leven van tientallen mensen, maar betaalt daar zelf ultieme prijs voor
Drama in het centrum van Beiroet: terwijl mensen zich rond de plek van een eerste explosie verzamelden, zag Adel Termos dat een tweede man met een bom zich richting het publiek begaf. In een fractie van een seconde haastte de vader zich naar de man toe en werkte hem tegen de grond. Door zijn actie kwam de bom tot ontploffing, maar net daardoor bleven vele mensenlevens gespaard. Adel en zijn dochter kwamen wel om het leven bij de actie.

"Vele families, honderden gezinnen waarschijnlijk, hebben hun leven te danken aan hun offer", aldus blogger en arts Elie Fares. "De nalatenschap van Abdel en zijn dochter zal voortleven, het resultaat van hun heldendom zal verteld worden. Zij zijn de reden dat sommige families nog steeds zonen, dochters, vaders en moeders hebben. Zij zijn Libanese helden." Uiteindelijk kwamen 43 mensen om het leven, IS eiste de verantwoordelijkheid voor de bomaanslagen op.

* Buurvrouw redt kindjes van man met vleesbijl
Twee kindjes uit Geraardsbergen hebben hun leven te danken aan hun buurvrouw. Anja Massart overleefde haar heldendaad maar net.

De feiten die zich in juni afspeelden, zijn van een ongeziene gruwel. Na een ruzie in het huis van Sandra Stompf haalde haar ex-vriend T.C., een werkloze drugsverslaafde, met een vleesbijl uit naar de arbeidster. Dat allemaal onder de ogen van haar zoontje S. (13) en dochtertje A. (4). Het gegil ging door merg en been. Toen Anja ter plaatse ging om te helpen, zag ze hoe de man achter het zoontje aanging dat was kunnen ontkomen.

"Intuïtief riep ik: 'Laat die kinderen gerust.' Maar toen draaide hij zich om en zag ik die grote vleesbijl." Anja wou nog haar huis in vluchten, maar ze was te laat en C. stortte zich op haar. "Hij had een doffe blik en sloeg me op het hoofd. En dan volgde de ene na de andere slag op mijn armen waarmee ik mijn hoofd afschermde. Ik zat helemaal onder het bloed en dacht dat ik zou sterven. Want tegen zo'n dolleman kon ik niet op. Maar tegelijkertijd hoopte ik dat tenminste het jongetje zou kunnen ontkomen."

Uiteindelijk wist Anja toch te vluchten en zich te verschansen in het huis van een buurmeisje. In de woning waar het levenloze lichaam van Stompf aangetroffen werd, werd ook het dochtertje gevonden. Geheel onder het bloed en in shock, maar ongedeerd omdat C. gevlucht was. Ze had zich na de moord aan haar fel bloedende mama vastgeklampt.
© Photonews.

* Kerel met zonnebril groeit uit tot held tégen racisme
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden: dat bewees deze freelancefotograaf toen een protestmars in Melbourne uit de hand gelopen was

Linkse betogers waren een robbertje aan het uitvechten met aanhangers van anti-islambeweging Reclaim Australia. Toen een neonazi ook zijn duit in het zakje wilde doen, hield deze kerel met zonnebril het hoofd bijzonder koel. Met open vizier ging hij strategisch in de weg staan, waardoor een vechtpartij uitbleef. De sprekende foto groeide uit tot een nationaal symbool tégen racisme.

"Enkele neonazi's baanden zich een weg door de menigte, klaar om de strijd aan te gaan met hun linkse tegenstanders", aldus Kenji Wardenclyffe. "Die man met de zonnebril reageerde echter niet op de provocaties, hij bleef doodkalm. En op dat moment heb ik afgedrukt." Het menselijke schild miste zijn effect niet: de amokmaker met swastika-tattoo op zijn voorhoofd zette -samen met zijn kameraden- zijn weg verder.

* Gewonde tiener helpt onbekende vrouw nadat hij drie familieleden zag sterven
Owen Richards (16) heeft bewezen ontzettend veel moed te hebben. Hoewel de Brit zelf gewond raakte tijdens de terroristische aanslag op het strand in Tunesië hielp hij toch nog een ander slachtoffer. En dat terwijl hij net gezien had hoe drie familieleden vermoord werden...

De tiener raakte gewond aan zijn schouder door een kogel die een fractie van een seconde eerder zijn oom Adrian Evans had gedood. Vlakbij lagen zijn 19-jarige broer Joel en zijn 78-jarige grootvader Patrick Evans dood in het zand.

Toch ging Owen nog een gewonde vrouw buiten aan het hotel helpen. Niet veel later vond een hulpverlener hem, bevend en huilend bracht hij uit dat zijn moeder moest gebeld worden. Artsen waren vol lof voor de heroïsche wijze waarop hij zijn leven riskeerde om een ander slachtoffer te troosten.
Owen Richards (links) zag hoe zijn broer Joel (rechts) vermoord werd. Daarna hielp hij nog een ander slachtoffer. © Twitter.

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 31/12/2015
URL: http://www.hln.be/hln/nl/35742/Eind...en-hebben.dhtml

Mening:
Ik heb speciaal dit artikel op actualiteit.org gezet omdat ik vind dat dit soort items te weinig worden vermeld in de actualiteit. Het zijn altijd de grote organisaties en machtshebbers die in het nieuws komen wanneer ze iets bereikt hebben. De gewone mens wordt eventjes vermeld maar meer niet. Ik vind dit een slecht teken. Waarom zou je als persoon nog iemand helpen wanneer hij in nood zit als je daad toch niet geapprecieerd wordt? Waarom moet je Obama of Poetin heten om iets te kunnen doen om de actualiteit te halen? Vaak zijn kleine dingen zoals deze helden deden veel meer vredelievend en belangrijk voor de maatschappij dan een paar handelsakkoorden die worden gesloten tussen twee grootmachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.