actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2016, 11:48
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
Vrouw stopt neonazistische mars in haar eentje: ‘Ik ben niet bang voor hen’

In Zweden is een 42-jarige vrouw, Tess Asplund, zondag voor een neonazistische mars met 300 deelnemers gaan staan. De vrouw, die met gebalde vuist voor zich uit keek, wordt alom geprezen voor de opmerkelijke tussenkomst. ‘Het was een impulsieve daad’, reageert Asplund.

De foto van Tess Asplund, 42, met gebalde vuist tegenover kortgeschoren hoofden van de Nordic Resistance Movement (NRM) in Borlänge (Zweden) gaat sinds maandag viraal op sociale media.

Het eenzame protest van de vrouw die een mars van 300 geüniformeerde neonazi’s stopt, wordt volgens verschillende internationale media een iconische foto van de weerstand tegen de opkomst van extreemrechts in Scandinavië.

‘Hell no’

‘Het was een impulsieve daad’, reageert Asplund aan The Guardian. ‘Ik was zo kwaad. Ik ging gewoon op de straat staan. Ik dacht: hell no. Geen enkele neonazi zal hier vandaag op straat wandelen, het is niet oké.’

Asplund benadrukt ze dat ze erg onder de indruk is van de reacties op de foto’s. ‘Ik sta wel vaker bij demonstraties met mijn arm gestrekt’, aldus Asplund, die ook deelnam aan de demonstratie tegen de mars. ‘Maar nu is het een circus. Ik ben in shock.’

De vrouw stond oog in oog met een van de leiders. Beiden zwegen. ‘Ik ben niet bang voor hen’, benadrukt ze.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160504_02273893

eigen mening: Ik vind dit een enorm sterk gebaar. Het is sowieso al zeer moeilijk om op te staan tegen een massa, maar zeker als die massa zo een extreme gedachtegang heeft als deze mensen. Deze vrouw heeft zo veel moed om echt voor hen te gaan staan en dit soort toestanden niet toe te staan. Ik ben een voorstander van de vrijheid van meningsuiting, maar er zijn ook grenzen. Het verdedigen van een regime dat aan zo veel mensen het leven heeft gekost en dat discriminatie bijna als algemene regel heeft gaat te ver. Ik weet niet of ik de kracht zou hebben om zo een mars te stoppen of er tegenin te gaan, maar ik kan de actie van deze vrouw enkel toejuichen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.