actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 23:07
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Verkiezingen Haïti geldig verklaard

Verkiezingen Haïti geldig verklaard

Duizenden trokken zondagavond door de straten van Port-au-Prince om de annulering van de verkiezingen te eisen. © EPA

De Haïtiaanse kiesraad heeft de presidents- en parlementsverkiezingen van zondag in de meerderheid van de stembureaus geldig verklaard, ondanks het geweld en de oproepen om de verkiezingen te annuleren.

Tijdens een persconferentie noemde voorzitter Gaillot Dorsainvil de stembusgang "geslaagd". "De verkiezingen vonden uiteraard plaats in moeilijke omstandigheden, maar ze hebben wel degelijk plaatsgevonden," zei hij.

De kiesraad gaf aan dat de stembusgang werd geannuleerd in 56 kiescentra, op een totaal van 1.500.

De directeur-generaal van de kiesraad preciseerde dat elk van de plaatsen waar zich problemen voordeden, zal worden onderzocht. "Binnen 48 of 72 uur zullen we beslissen over wat we gaan doen", luidde het.

De Verenigde Naties (VN) en de internationale gemeenschap hebben zondag "hun sterke bezorgdheid" geuit na de "verschillende incidenten" waarmee de verkiezingen in Haïti gepaard gingen, luidt het in een mededeling van de VN.

Bron: knack.be

Het artikel koos ik niet enkel voor de inhoud. Ik gebruik het ook als opstap naar een breder geheel omtrent Haïti.
Nog niet zo lang geleden zamelde heel de wereld geld in om de getroffenen van de aardbeving te helpen. Menige televisieshows werden eraan gewijd. We konden met trots de som geld overmaken aan Haïti. Maar als we nu kijken, bijna een jaar later, zien we dat de lokale bevolking nog steeds voor een groot deel dakloos is. Mensen leven op straat, in kampen, tussen het -nog steeds niet opgeruimde- puin. Ik vraag me dan af waar al dat geld is, dat heel de wereld inzamelde. Dan komen we aan het toppunt van het verhaal. Dat geld is er wel, maar het geraakt om een bizarre reden niet voorbij de regering.
Alsof Haïti nog niet genoeg getroffen was, brak er een cholera-epidemie uit. Uiteindelijk is het niet verwonderlijk hoe snel deze ziekte zich verspreidde als je de lokale leefsituatie in het achterhoofd houdt. Ook hier moest ontzettend veel buitenlandse hulp aan te pas komen.
Ik stel me dus veel vragen bij de regering die er op dat moment aan de macht was.
Hoe dan ook is het een goede zaak dat deze regering beëindigd werd, dat het volk zijn nieuwe regering kon en mocht kiezen. Alleen hoop ik dat deze regering het beter zal aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 14:28
Tom.Vlaminck Tom.Vlaminck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schoten
Posts: 20
Als ik het goed verstaan heb zouden de verkiezingen niet rechtsgeldig zijn omdat 56 van de 1500 kiesbureau's niet open zijn gegaan?
Oké dan heeft er ongeveer 3% van de bevolking niet kunnen stemmen, maar zover ik gelezen heb zou dit geen verschil gegeven hebben in de uitslag, waarom zou de uitslag dan niet rechtsgeldig zijn?

Een andere zaak had het geweest als het wel maar een klein verschil was en de 3% stemmen die niet gebeurd zijn wel een invloed zouden kunnen hebben.


Om te reageren op de geld-kwestie, is dit niet altijd zo?
Er worden honderden, misschien wel duizenden acties opgezet voor goede doelen, maar van hoeveel van deze acties geraakt het geld wel degelijk bij de bestemming en blijft het niet tussenin ergens bij een machtspersoon steken?
Dit is uiteraard fout, maar ik vrees dat hier niet veel aan te doen valt. Dit is niet enkel bij armoedebestrijding en noodhulp zo, maar bij alles, er zal altijd wel een machtspersoon zijn die met de eer of het geld gaat lopen.

Misschien moeten hier omtrent gewoon eens betere afspraken gemaakt worden tussen regeringen en hulpinstanties zodat zo'n toestanden niet meer of minder zullen voorvallen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2010, 22:59
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Grappig, in de week was er een vermelding van een vrouwelijke presidentskandidate die zei dat er geen problemen mogen zijn voor deze verkiezingen, maar dat ze enkel kon verliezen als er moest vals gespeeld worden.
Er werd in dat zelfde nieuwsbericht ook vermeld dat de meeste Haïtianen niet wilden stemmen omdat velen van hen nog zonder voeding of dak boven hun hoofd zaten. Ze zijn kwaad omdat hier te weinig aan gedaan wordt en teveel aandacht wordt gegeven aan de verkiezingen. Maar er zijn heel wat problemen die van de baan moeten, maar hiervoor hebben ze een regering nodig. Daar kan ik inkomen.
Ergens vind ik het ook te vroeg voor een nieuwe regering en president. De wonden van de ramp zijn nog te vers en ze zullen heel wat tijd nodig hebben om terug op te bouwen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.