actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2014, 09:33
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Facebook heeft het op uw gezondheid gemunt

Wie uw vrienden zijn en welke producten uw interesse wegdragen, weet Facebook al langer. Binnenkort weet de sociaalnetwerksite ook hoe het met uw gezondheid is gesteld. In alle stilte werkt Facebook immers aan online "steungroepen" en "preventieve gezondheidsapps". Dat meldt het persagentschap Reuters op basis van informatie van ingewijden.

De voorbije maanden heeft Facebook uitgebreid contact gehad met vertegenwoordigers van de medische industrie en ondernemers, zo meldt Reuters. Daarnaast zet de sociaalnetwerksite een afdeling op poten, gericht op research en ontwikkeling van nieuwe gezondheidsapps.

Hoewel het project nog in de kinderschoenen staat, is het uiteindelijke doel wel al duidelijk. Facebook wil de gezondheidstoestand van de bijna 1 miljard gebruikers kennen. Twee instrumenten moeten hierbij helpen. Enerzijds wil Facebook een hele batterij zogenoemde "preventie gezondheidsapps" lanceren die mensen een gezonde levensstijl aanpraten. Anderzijds denkt de sociaalnetwerksite aan online "steungroepen" waar mensen die aan eenzelfde ziekte of syndroom lijden steun kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen.
"Orgaandonorstatusinitiatief"

Facebook is lang niet de eerste mediagigant die zich op het domein van gezondheid waagt. Google en Apple proberen al langer informatie over de gezondheid van hun gebruikers te verzamelen. Volgens Reuters hebben twee vaststellingen Facebook overtuigd dezelfde weg op te gaan.

Enerzijds kende het zogenoemde "orgaandonorstatusinitiatief" een onverwacht groot succes. Dat initiatief laat gebruikers toe online aan te geven of ze hun organen na hun dood wensen weg te schenken of niet. Toen het in 2012 werd gelanceerd, piekte het aantal orgaandonoren in de VS.

Anderzijds hebben de productteams van Facebook gemerkt dat veel gebruikers met chronische aandoeningen zoals diabetes via Facebook op zoek gaan naar informatie en advies.
Privacy

Grote vraag bij dit alles: wat met de privacy? Facebook is zich maar al te goed bewust van ongerustheid hierover en denkt er daarom aan de eerste gezondheidsapps in alle stilte te lanceren en dit onder een andere naam die niet meteen aan de sociaalnetwerksite wordt gelieerd en dus "veilig" lijkt. Ter vergelijking: volgens marktonderzoek weten vele gebruikers bijvoorbeeld niet dat de populaire fotodienst Instagram eigendom is van Facebook.

Ook de recente wijziging in het reglement met betrekking tot de naamkeuze van de gebruikers moet mogelijk in dit licht worden gezien. Tot voor kort moest de naam van een gebruikersaccount overeenkomen met de naam op de identiteitskaart van die gebruiker. Na klachten van Amerikaanse dragqueens zijn ook schuil- of artiestennamen voortaan toegestaan. Naast meer artistieke vrijheid, kan deze versoepeling mensen ook aanzetten om met meer anonimiteit persoonlijke verhalen of medische aandoeningen online te delen.

Bron: De Redactie 3/10/2014 (www.deredactie.be)
Eigen mening: Langs de ene kant vind ik de hulpgroepen die Facebook wil oprichten wel een goed idee. Mensen met chronische of zelfs andere aandoeningen hebben inderdaad vaak nood aan steun van mens met hetzelfde probleem. Maar het feit dat Facebook de dingen die mensen in zo’n hulpgroep post gaat gebruiken voor andere doeleinde, wat ze per slot van rekening met al onze gegevens doen, dat vind ik een brug te ver. Evenals die gezondheidsapps die ze willen lanceren, mensen gaan deze gebruiken omdat ze iets aan hun gezondheid willen doen en staan er dan ook vaak niet bij stil wat er met hun gegevens gebeurt. Een beetje privacy en duidelijkheid over wat er met onze gegevens gebeurt vind ik eigenlijk echt wel nodig.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 3rd October 2014 om 09:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2014, 10:03
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Facebook, hotmail, google ... al deze sites bespioneren ons surfgedrag. Ze volgen naar wat we surfen, ze kijken wat we aanklikken op de computer... Dit doen de sites zonder dat we het weten. De sites weten al met wie we praten, wie onze vrienden zijn, welke interesses we hebben, welke producten we leuk vinden ... Als gevolg hiervan zien we reclame verschijnen langs de zijkanten van bijvoorbeeld je mailaccount. Dit doet men al jaren. Nu wil men verder gaan. Facebook wil uitzoeken hoe het met onze gezondheid gesteld is. Ze willen 'preventie gezondheidsapps' lanceren om een gezonde levensstijl aan te praten en online steungroepen aanmaken waar mensen die aan eenzelfde ziekte of syndroom lijden steun kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen.
Ik begin mij hier toch stilaan vragen te stellen. Ik denk dan aan ons mensenrecht:Privacy. Ik las in de krant dit artikel en mijn gevoel van privacy was weg. Al deze sites weten alles over mij zonder dat ik het wel. Ik geef geen toestemming om iets van gegevens vrij te geven, maar toch weten ze alles en we kunnen hier niets tegen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2014, 13:28
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Waar gaat het nog eindigen. Vier jaar geleden was het al gedurfd om je gsm nummer te koppelen aan Facebook. Nu gaan ze ook nog je medische gegevens "opeisen". Facebook claimt trendsetter te zijn met forums voor gehandicapten of zieken waar zij raad kunnen vragen bij lotgenoten. Maar zulke forums bestaan misschien al even lang zoals het internet bestaat maar die wij niet kennen... Vandaag is het enkel nog de jeugd en enkele uitzonderingen die heel hun leven online zetten. Ikzelf ben ook niet mee met deze hype. Maar vroeg of laat zal het niet enkel meer de jeugd zijn die het doet. De generatie die zich volop bezig houdt met deze hype (wat voor hen een gewoonte is) wordt op een dag ook oud. De vraag is dan of zij deze gewoonte verder zetten of dat zij het ontgroeien. Het is niet meer ongewoon dat bedrijven hun sollicitanten opzoeken op Facebook om meer te weten te komen over hen. Nu heb je nog het recht om je privacy te "beschermen" tegen onbekenden. Maar ik geloof zeker en vast, dat dit nog zal veranderen. Ik zelf probeer veilig om te gaan met mijn profiel en het is voor iedereen aangeraden dit zelf ook te doen. Je weet nooit wie er mee leest.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.