actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2014, 14:06
P*tricia P*tricia is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 25
Van cafeïne tot Rilatine: mythes en waarheden over pepmiddeltjes

Er zijn maar weinigen die het kunnen: zonder ook maar één kop koffie de blok door. Velen jagen de cafeïne met liters door de keel. Anderen krijgen nog niet één A4'tje leerstof in de bovenkamer zonder een pilletje Rilatine. Waar kan je mee geholpen zijn, als je concentratie wat bevordering kan gebruiken? En wat helpt niet, of kan zelfs gevaarlijk zijn?


Aan het begin van het jaar lijkt de blok nog zodanig ver verwijderd, dat het bijna onlogisch aanvoelt om er nu al over na te denken. Toch is het een zekerheid dat er ook dit jaar niet aan te ontsnappen valt, en wanneer die stapel cursussen je uiteindelijk ligt op te wachten, denk je misschien dat je er nooit zult geraken zonder wat chemische hulp. Laat onze leuze dan ook zijn: een geadviseerd student is er twee waard.

Meer dan de helft van de studenten bekent immers tijdens de blok meer cafeïne dan gewoonlijk te drinken, en wel in alle mogelijke vormen: energiedrankjes, koffie, energyshots... Niet onlogisch, want de stof stimuleert het centrale zenuwstelsel en helpt je dus om wakker en alert te blijven. Handig in tijden van slaapdeprivatie, maar leer te luisteren als je lichaam zegt dat het genoeg heeft. Te veel cafeïne kan immers leiden tot slapeloosheid, hartkloppingen, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn...

Hecht bovendien niet al te veel geloof aan de praatjes die verkopers van energiedrankjes je willen doen geloven. Er is immers niet het minste wetenschappelijk bewijs dat ingrediënten als ginseng, guarana en taurine de cognitieve prestaties extra zouden vooruithelpen. Natuurlijk geeft zo'n drankje een boost, maar dat ligt vooral aan de cafeïne. Die is in zulke drankjes bovendien vaak zodanig hoog geconcentreerd dat het bijna gevaarlijk is. En de vele suikers doen je BMI ook weinig goed. Hou het dus maar bij koffie, bij voorkeur in combinatie met een 'koffiedutje': twintig minuutjes het hoofd neerleggen meteen na dat bakje troost.

Foppen met een blokpil

Er bestaan natuurlijk ook heel wat geneesmiddelen die studenten helpen om wakker te blijven of zich beter te concentreren. Maar voor wie niet oplet, overschaduwen de nadelen al snel de voordelen. Methylfenidaat, dat we vooral kennen als Rilatine, is in wezen een middel tegen de symptomen van AD(H)D, maar kent de laatste jaren een echte opmars als 'studeerpil'. Toch is uit heel wat recent onderzoek gebleken dat het niet helpt bij 'gezonde studenten'. Bij tests met placebogroepen, bleken zij minstens even goed tot zelfs beter te scoren qua leercapaciteit.

Stutenten die effectief met een concentratiestoornis kampen, zijn natuurlijk wel beter af met Methylfenidaat. 'Gezonde studenten' moeten evenwel opletten voor de neveneffecten: eetstoornissen, verhoogde bloeddruk en lichaamstemperatuur, depressie, verslaving... Iets minder gevaarlijk, maar toch nog steeds in verschillende landen verboden, is Captagon of Dynarax. Ook zij zouden concentratiebevorderend werken en vermoeidheid verlagen., maar ook hier zijn de risico's aanwezig. Het spreekt voor zich dat die risico's bij zwaardere amfetamines – denk maar aan speed – niet te overzien zijn en niet in het minst opwegen tegen de studievoordelen die je zou kunnen ervaren.

De meest nuttige conclusie over de inname van middelen om te helpen studeren, is om vooral gezond te consumeren. Probeer alcohol, sigaretten en een overdaad aan suikers en vetten even af te zweren, eet voldoende zuivelproducten, graan en vlees of vis, en schotel jezelf een extra portie groenten en fruit voor. Probeer ook aan sport te doen, of ga ten minste regelmatig een frisse neus zuurstof halen. Geef je lichaam de brandstoffen die het werkelijk nodig heeft, en probeer het niet te foppen met een of andere blokpil.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf2014...18813555&adh_i=


Mening: Natuurlijk kan ik niet voor mijn medestudenten praten maar zelf gebruik ik nooit pepmiddelen. Een koffietje af en toe zie ik nu niet echt als een hulpmiddel om te studeren. Ook moet ik toegeven dat ik niemand in mijn vrienden-/studentenkring ken die pepmiddelen gebruikt, maar misschien praten ze in mijn vriendenkring daar te weinig over. Ik snap het ook niet echt waarom ze bv. Rilatine zouden gebruiken want geneesmiddelen kunnen helpen bij sommige dingen maar uiteindelijk doen ze meer slecht dan goed, zoals ze het ook in het artikel hebben vermeldt. De tips zijn in iedere geval haalbaar tijdens de blok!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.