actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2014, 08:35
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Belgen willen rookverbod in de wagen

Belgen willen rookverbod in de wagen

Vandaag om 06:28 door kidr | Bron: BELGA


Zo’n 67 procent van de Belgen is voorstander van een rookverbod in de wagen. Dat blijkt uit een rondvraag van de Stichting Tegen Kanker, zo bericht De Morgen dinsdag. 'Het draagvlak is er, maar politiek blijft het stil.'

De Stichting Tegen Kanker ondervroeg 4.007 personen tussen de 15 en 75 jaar. Iets meer dan twee derde van de ondervraagden is voorstander van een rookverbod in de wagen. Niet minder dan 72 procent van de nooit-rokers steunt zo’n maatregel, 70 procent van de ex-rokers en zelfs 55 procent van de rokers.

'Roken in de wagen is heel erg schadelijk voor de gezondheid', zegt Luk Joossens van de Stichting Tegen Kanker. 'Je zit gevangen in een kleine ruimte, dus de concentratie rook is enorm. Medepassagiers roken op die manier passief gretig mee.'

Op politiek vlak blijft het vooralsnog stil. De enige maatregel die voorlopig in de formateursnota aan bod komt, is een hervorming van de accijnzen op tabak.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140930_01295209

Mening:
Ik vind het frappant dat zelfs de rokers onder ons het nodig vinden dat er een rookverbod in de auto komt. Ik vind dit zelf zeker een stap in de goede richting.
Je ruikt het direct als niet-roker wanneer je in een auto stapt waarin wordt gerookt. Dat mensen ervoor kiezen om te roken maakt voor mij niet uit, maar dat ze andere mensen passief laten mee roken vind ik wel een probleem. Niet-rokers kiezen er namelijk voor om niet te roken en doordat ze passief roken gebeurt dit toch. Zeker in een auto is het probleem groot aangezien je in een kleine ruimte zit.

Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 30th September 2014 om 10:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2014, 09:53
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Persoonlijk zou ik een rookverbod in de auto een goed idee vinden. Dat rokers in hun eigen wagen roken, heb ik geen enkel probleem mee. Ik erger me enkel mateloos aan rokers die hun sigarettenpeuk buiten op straat gooien. Ik vind dat ze dan geen respect tonen aan het milieu. Net zoals rokende voetgangers hun peuk op straat gooien. Het is toch een kleine moeite om te wachten tot je een vuilnisbak tegenkomt. Hetzelfde telt voor andere voetgangers die vuil bij zich hebben en dit op straat gooien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th September 2014, 10:14
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Enkele jaren geleden was dit toch niet denkbaar? Wanneer er een rookverbod kwam in de horeca, was er heel veel kritiek. Nu willen zelfs de rokers een rookverbod in de auto. Dit is een zeer positieve evolutie! Het is toch wel contradictorisch dat zelfs de rokers denken aan hun gezondheid in de auto omdat dit veel schadelijker is voor hun gezondheid. Zelf ben ik voorstander van dit idee! Wanneer ik met iemand mee rijd met de auto die als bestuurder rookt, kruip ik meestal al in mijn sjaal of zet ik het raam open. Als niet-roker stinkt dit echt! Bovendien kan ik ook niet tegen deze rokerslucht. Mijn ogen beginnen dan te pikken en ik krijg hoofdpijn. Ik ben dus absoluut een voorstander van dit rookverbod! Toch denk ik dat de rokers die dit rookverbod niet willen, gewoon verder hun goesting blijven doen als er een rookverbod zou komen. Ik denk dat vele bestuurders nog zouden denken: 'Ik ben baas in mijn eigen auto en al zeker als er niemand mee rijdt.' Tot slot kruipt de rokerslucht ook in je auto en als niet-roker is dit ook geen aangename geur om enkele (half)uren in te vertoeven. Ik vind dus dat dit rookverbod er mag komen, of je nu wel of niet alleen rijdt, dit maakt geen verschil.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th September 2014, 16:34
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Net zoals de vorige reacties ben ik ook een grote voorstander van dit voorstel. Je zit in een kleine ruimte waardoor de lucht niet kan ontsnappen, erg ongezond! Zoals hiervoor al aangegeven is, is het zeker voor niet-rokers erg lastig. Zij zitten in de auto, kunnen niet weg en ademen de lucht mee in. Als we roken verbieden in de horeca, waarom dan niet in de auto? Ik denk dat het in de auto zelfs nog schadelijker is. Bovendien denk ik ook dat het de veiligheid misschien ten goede kan komen. Stel je bent bestuurder en je wilt een sigaret. Dan moet je eerst je sigaretten zoeken, er één nemen, je aansteker nemen en de sigaret nog aansteken. Ondertussen is een accident snel veroorzaakt. Het lijkt iets kleins, maar toch denk ik dit een invloed kan hebben. De vraag is maar, zouden rokers dit verbod ook echt naleven? De auto is uw eigen domein, volgens mij wordt het moeilijk om hierin roken te verbieden...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th September 2014, 23:34
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Dit is blijkbaar best een gevoelig punt, waar toch het merendeel van de mensen voor zo'n rookverbod in de wagen blijkt te zijn.
Als niet-roker snap ik dit toch niet zo goed. Op openbare plaatsen vind ik het logisch dat er niet gerookt mag worden. Dit is immers een plaats waar iedereen mag komen en waar de overheid een gezonde omgeving moet creëren. Op privé plaatsen lijkt het mij echter helemaal niet aan de overheid om te beslissen.

Voor mijn part is een auto juist dezelfde situatie als een gewone woning. Als het in een auto niet mag (omdat het ongezond is), waarom zou het elders (zoals thuis) dan wel mogen? Het blijft thuis immers ongezond voor de passieve rokers. Of het nu om een grote of een kleine ruimte gaat: schadelijk is het toch.

Mijn oordeel is: laat de mensen zelf beslissen. Wie in zijn auto wil roken, mag dit zeker doen. Wie niet met een roker mee wil rijden: rij niet mee. Als passagier kies je volgens mij nog altijd zelf om mee te rijden.
Alleen wanneer het om de kinderen van de roker (of om andere jongeren) gaat, ligt het gevoelig. Daar kiezen de ouders immers in hun plaats...

Ik zou dus zeggen: roken kan in de wagen, wanneer je geen kinderen (en liefst gewoon niemand) mee moet nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.