actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2008, 09:07
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Vlaamse film bloeit als nooit tevoren

Vlaamse films hebben sinds begin dit jaar ruim 1,7 miljoen mensen naar de bioscoop gelokt. Een historisch record. 'Loft' is de grootste slokop. De film van Erik Van Looy zit aan meer dan 830.000 verkochte tickets.

De ondersteuning door het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en overheidsinitiatieven zoals de ’tax shelter’, een fiscale maatregel die het voor bedrijven interessant maakt om geld in Vlaamse films te investeren, werpen hun vruchten af. Meer films, een bloeiende industrie waarin filmpersoneel van de ene productie naar de andere gaat én een publiek dat films van eigen bodem steeds hoger inschat, zijn het gevolg.

Kaskrakers in 2009
Het voorbije jaar zijn 1,74 miljoen tickets voor Vlaamse films verkocht. In 2007 was dat 1,16 miljoen, bijna 600.000 bezoekers minder. Voor bioscopen worden Vlaamse films steeds belangrijker. ”Maar we veroveren stilaan ook de rest van de wereld”, zegt filmintendant Pierre Drouot van het VAF.

Bovendien voorspelt 2009 een al even indrukwekkende rij kaskrakers van eigen bodem. Er wordt onder meer veel verwacht van 'Soeur Sourire' van Stijn Coninx, 'Mega Mindy' met Free Souffriau, 'De Helaasheid Der Dingen' van Felix Van Groeningen, 'FC De Kampioenen' van Jan Matthys, 'Dossier K' van Jan Verheyen en 'Oud België' met Stany Crets en Peter Van Den Begin.

bron: www.gva.be

Ik vind het wel fijn dat men meer is gaan investeren in de Vlaamse film. Zelf heb ik dit jaar twee Vlaamse films gezien: Los en Loft. De eerste was niet slecht, maar vooral de laatste kon mij echt boeien. Ik vond het een heel erg goede film: verrassend en mooi in beeld gebracht.

Ik merk bij mezelf ook dat ik anders sta tegenover de Vlaamse film dan vroeger. Als ik nu in de cinema moet kiezen tussen een Vlaamse film en een Amerikaanse film die me allebei wel kunnen aanstaan, dan kies ik absoluut voor de Vlaamse. Ik vind het gewoon al prettig om een film in je eige moedertaal te kunnen bekijken. Want door een film te ondertitelen gaan er veel kleine subtiele dingen verloren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2008, 10:38
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Ja inderdaad, de Belgische films zijn opnieuw in opmars. Mij boeien de Belgische films altijd, oa. de zaak Alzheimer, Ben X, Los, Loft. Hij zijn allemaal films die ik gezien heb en ik ben er zeker van dat we vroeg of laat ook Hollywood gaan veroveren. Nu hopen dat België geld wil pompen in projecten zodat de films nog beter kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th December 2008, 12:20
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Als men aan iemand vraagt wie hun favoriete acteur is, zullen velen antwoorden met een Amerikaanse naam. Ik zal steevast elke keer antwoorden met dezelfde naam: Jan Decleir.
België heeft zoveel talenten in de filmwereld. Goede acteurs, regisseurs, ... noem maar op. Maar jammer genoeg wordt hun talent vaak onderkent.
Ik ben dit jaar onder andere naar Los en Loft gaan kijken. Loft was een film op niveau van de Amerikaanse kaskrakers. Dit bewijst nogmaals dat men het niet te ver moet gaan zoeken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th December 2008, 14:51
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Nu ik erover nadenk, heb ik al meer Vlaamse films gezien dan ik zelf besefte.
Zoals De zaak Alzheimer, Firmin, Ben X, Vermist, Loft, …
Ik wil het toch ook nog even hebben over de film Loft. Deze heeft mij van het begin tot het einde kunnen boeien. Voor mij is dit de beste film die ik gedurende het jaar heb bekeken.

Ik vind het dus zeer positief dat men gaat investeren in Vlaamse films. Het is aangenaam om eens een film te kunnen bekijken in je eigen moedertaal. Zo kan je, je beter focussen op de details van de film, wat er gebeurt en hoef je niet steeds de ondertiteling te lezen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th December 2008, 14:54
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Ongelooflijk he! Eindelijk breekt Vlaanderen een beetje door op dit vlak. Zelf heb ik Loft nog niet gezien door tijdgebrek.(School ) Maar ben dit zeker van plan ! Zoals Britt al zei, het talent in onze streek wordt duidelijk onderschat! Dit is spijtig. Als je ziet naar wat voor een leuke programma's hier gemaakt worden. Dan heb ik het niet over Familie of Thuis, maar ander sterke programma's. Witse, Flikken, Zone Stad, ... Ook onze filmwereld kan tellen vind ik. Kijk naar de zaak alzheimer , Loft, Ben X, Vermist, De Indringer, .... Zoals je ziet stuk voor stuk sterke films door een Vlaamse cast. Oké we hebben misschien niet zo een zo een groot budget en geen groot aanbod van special effects! Maar de films zijn geslaagd !Dat kan je el zeggen!
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th December 2008, 11:43
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Een schitterend beloning voor de Vlaamse filmproducers! Niet te onderschatten hoeveel werk deze mensen in deze films hebben gestoken. Het moet dan ook schitterend zijn voor deze mensen om dan te weten dat hun film gesmaakt worden door het Belgische publiek. Zelf heb Firmin, Ben X, de zaak Alzheimer, Verlengd weekend, De hel Van Tanger, … gezien. Stuk voor stuk zijn dit echt goede films. Uit deze films blijkt dan ook dat je niet het grote geldbudget of grootse special effects moet bezitten om een oerdegelijke film film te maken die dan ook nog eens aanslaat bij de mensen. Verder lijkt 2009 me ook een veelbelovend jaar te zijn qua Belgische films. Ik ga zeker mijn best doen om er enkele mee te pikken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.