actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2017, 18:56
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Deze chatbot leest uw emoties en kopieert ze

Wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd een emotionele chatbot te ontwikkelen. Stevenen we af op een tijdperk waarin interactie tussen mens en robot verder gaat dan het functionele?

Chatbots waren nooit eerder in staat om zich in te leven in hun gebruiker. Dat lijkt te zullen veranderen, dankzij een Chinees team dat een chatbot heeft gebouwd dat specifieke emoties kan lezen.

Onderzoekers van de Tsinghua-universiteit in Peking creëerden een algoritme op basis van 23.000 posts op het Chinese sociale netwerk Weibo. De posts werden ingedeeld op basis van vijf emoties:*geluk, verdriet, woede, afkeer en genegenheid.*

Het algoritme leerde de chatbot vervolgens de juiste emotie herkennen. Woorden als 'lachen' en 'glimlach' werden bijvoorbeeld gelinkt aan geluk, 'depressief' en 'wenen' met verdriet.

"Soms is het leven gewoon klote"

De ECM, kort voor emotional chatting machine, bleek op basis van het algoritme in staat logische antwoorden te geven, terwijl de conversatie doorweven was met emoties. Afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker, kon de chatbot in vijf modi gezet worden.

Een voorbeeld. Op de zin 'Slechtste dag ooit. Ik kwam te laat door het verkeer', was het neutrale antwoord van de chatbot: 'Je was te laat.' In de andere modi werd dat: 'Blijf lachen! Het kan alleen maar beter worden' (geluk), 'Het is deprimerend' (verdriet), 'Soms is het leven gewoon klote' (afkeer), 'Het verkeer is te erg' (woede) of 'Ik ben altijd hier om je te steunen' (genegenheid).

61 procent van de mensen die de machine testten, had een voorkeur voor de emotionele versie van de chatbot, stellen de Chinese onderzoekers*in hun paper*die verschenen is in*Computation and Language.

Bezorgdheden

De Chinese chatbot wordt door wetenschappers gezien als een belangrijke stap naar persoonlijke assistenten die de emotionele ondertoon van een conversatie kunnen lezen en op 'empathische' wijze kunnen reageren. Toch is er nog veel werk nodig alvorens machines de emoties van de gebruiker volledig zullen begrijpen, schrijven de onderzoekers.

Een grote uitdaging daarbij wordt eventuele negatieve gevoelens niet te versterken. Maar er zijn ook andere bezorgdheden. Een 'vriendelijke' robot houdt risico's in voor speciaal ontwikkelde technologieën om mensen te manipuleren om hun persoonlijke gegevens te delen of online producten aan te kopen.

Bron: 10/5/2017 De Morgen http://www.demorgen.be/technologie/...rt-ze-b35f93bc/

Mening:
Ik denk dat deze emotional chatting machine wel eens heel handig zou kunnen worden voor mensen. Wanneer ze zich niet zo goed in hun vel voelen zou deze robot een leuk middel zijn om je weer op te vrolijken. Als je je alleen voelt is er dan weer iemand die naar je luistert en onmiddellijk antwoord geeft.
Voor mij is dit geen verassing dat dit uit China komt. Daar is men namelijk al heel lang bezig met het ontwikkelen van dit soort robots. Denk maar aan Paro. Dit is een robot-zeehond. Ze voelen zacht aan en helpt mensen die eenzaam zijn.
Ik zie een grote toekomst in dit soort robots. Wat me echter wel zorgen baart is het feit dat ze steeds beter worden. Dit is momenteel nog zeer groot. Soms denk ik echter dat robots de wereld zullen overnemen. Dit klinkt allemaal heel Science-fiction maar als we dit soort artikels lezen kan het allemaal veel dichterbij zijn dan we denken. Als robots gevoelens krijgen, als ze kunnen reageren op bepaalde situaties, als ze vrij kunnen bewegen... hoever zijn we hier dan nog van af? Ik ben echt van mening dat we moeten uitzien dat we onszelf niet voorbijlopen met deze wetenschap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.